افزایش 60 درصدی استخراج منابع جهانی تا سال 2060

شهره صدری- سازمان ملل اعلام کرد که استخراج منابع طبیعی زمین می تواند تا سال 2060، 60 درصد افزایش یابد. این امر باعث میشود تا  اهداف مبارزه با تغییر اقلیم و رفاه اقتصادی به خطر افتد. این سازمان و خواستار تغییرات چشمگیر در انرژی، غذا، حمل و نقل و مسکن شد.

بر اساس چشم انداز تهیه شده منابع جهانی در سال 2024 توسط هیئت منابع بین المللی برنامه محیط زیست سازمان ملل، گسترش عظیم زیرساخت ها، تقاضای انرژی و مصرف در نیم قرن گذشته، به ویژه در کشورهای ثروتمندتر، باعث افزایش سه برابری استفاده از مواد در جهان شده است.

به طور متوسط سالانه مصرف منابع از غذا تا سوخت های فسیلی بیش از 2.3 درصد در حال افزایش است.

بر اساس این تجزیه و تحلیل بین المللی، مردم کشورهای ثروتمند مسئول بیشتر این تقاضا هستند. به نحوی که مردم کشورهای ثروتمند با مصرف شش برابر مواد، مسئول ده برابر بیشتر تأثیرات آب و هوایی از کشورهای کم‌درآمد هستند.

در این گزارش آمده است که استخراج و پردازش حجم عظیمی از منابع بیش از 60 درصد از انتشارات گرمایش سیاره را تشکیل می دهد، و همچنین باعث ویرانی اکوسیستم ها و آسیب رساندن به سلامت انسان میشود.

هانس بروینینکس، نویسنده اصلی این مقاله گفت که مسیر کنونی باعث می‌شود که جهان بسیار فراتر از محدودیت‌های دمایی تعیین‌شده در توافقنامه پاریس در سال 2015 پیش رود، که در آن کشورها توافق کردند که گرمایش جهانی را بسیار کمتر از دو درجه سانتیگراد و ترجیحاً در 1.5 درجه سانتیگراد محدود کنند.

بروینینکس به خبرگزاری فرانسه گفت: شما استفاده از منابعی در حال افزایش را دارید که تأثیر بسیار زیادی بر سیستم های زمینی دارد و  قابل تحمل نیست. او افزود که دسترسی نابرابر به منابع در سراسر جهان نیز «غیرقابل دفاع» است.

اما او اذعان کرد که منابع طبیعی “برای تغییر اوضاع”، هم برای تقویت توسعه در کشورهای فقیرتر و هم برای تامین مواد معدنی و فلزات مورد نیاز برای انتقال انرژی مورد نیاز است.

این گزارش پس از توافق کشورها در مذاکرات آب و هوای سازمان ملل در سال گذشته در دبی، برای سه برابر کردن ظرفیت جهانی انرژی های تجدیدپذیر در این دهه و “گذر از سوخت های فسیلی آلاینده” به دست آمد.

در این گزارش آمده است: تنها انتخاب، تثبیت و متعادل کردن رابطه انسان با بقیه طبیعت است.

سیاست‌های ضعیف، جزئی، پراکنده یا کند کارساز نخواهد بود. این تنها با تغییرات گسترده و واقعاً سیستماتیک در انرژی، غذا، تحرک و محیط ساخته‌شده در مقیاس و سرعت بی‌سابقه امکان‌پذیر است.

در این بیانیه آمده است: تغییرات سیاستی که بر کشورهای پرمصرف متمرکز است، می‌تواند رشد پیش‌بینی‌شده در استفاده از منابع را تا یک سوم کاهش دهد، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 80 درصد کاهش دهد و سلامت را بهبود بخشد و در عین حال امکان رشد اقتصادی را فراهم کند.

اقدامات توصیه شده، به ویژه در کشورهای ثروتمندتر، شامل تغییرات رژیم غذایی است که ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهد و پروتئین حیوانی را کاهش می دهد، سیستم های حمل و نقل کارآمدتر، و مسکن متراکم تر با استفاده از مصالح ساختمانی بازیافتی را کاهش می دهد.

در کشورهای در حال توسعه که منابع بیشتری برای بهبود زندگی مورد نیاز است، در این گزارش آمده است که تاکید باید بر به حداکثر رساندن مزایا و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و بهداشتی باشد.

این گزارش همچنین خواستار آن شد که هزینه های زیست محیطی استخراج منابع به کالاها قیمت گذاری شود و در توافق نامه های تجاری گنجانده شود.

بروینینکس گفت: اقتصاد ساخته بشر است، از قوانین فیزیک پیروی نمی کند. ما آن را در یک مسیر مشخص ساختیم، می‌توانیم از همان ظرفیت‌های دولتی برای حرکت به سمت دیگری استفاده کنیم.

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *