اروپا بازنده جنگ اوکراین

شهره صدری – شبکه خبری فاکس نیوز تحلیلی از وضعیت اروپا پس از جنگ اوکراین ارائه داده است که قابل تامل است. با گذشت حدود  6 ماه از جنگ اوکراین، آیا روسیه به شکست نزدیک شده است و یا اروپا در آتش این جنگ می سوزد؟

ما در یکی از مقاطع تاریخی زندگی می کنیم. که بسیاری از مشکلات به یکباره با هم رخ داده و اطلاعات در مورد این وضعیت اسفبار، بطور جدی سانسور میشود. این بدین معنی است که در حالیکه امکان دارد رویدادهای تاریخ سازی روی دهد که همین حالا در حال رخ دادن است، ولی انگار هیچ کس از این رویدادها خبر ندارد.

این خیلی نگران کننده است. مثالی که می زنیم این است: اروپا دارد به درون فقر سقوط می کند. آیا شما این را می دانستید؟ آیا کسی به شما گفته بود؟

پیشرفته ترین قاره روی زمین و زادگاه تمدن غرب به سرعت درحال فقیر تر شدن است و با شتاب بالایی به عقب بر می گردد. تا همین یکسال گذشته، اروپا یک سرزمین مدرن بود. مثلا اکثریت جمعیت اروپا خودشان را با گازطبیعی گرم می کردند در حالیکه مردم امروز اروپا اینچنین نمی کنند.

در ثروتمندترین کشور قاره اروپا، آلمان، تنها 6 درصد از خانوارها که بیشتر آنها روستانشین هستند، خانه خود را با هیزم گرم میکردند. البته انتظار شنیدن این آمار را داشتید، زیرا آلمان یک کشور صنعتی و مدرن است که سامانه گرمایش مرکزی، لوله کشی داخلی آب، و تمام ملزوماتی را که یک جامعه ای که از دوره میانه گذشته را دارد.

سال گذشته تنها 6 درصد از شهروندان آلمان از چوب برای گرم کردن خانه های خود استفاده می کردند، ولی این آمار بطور خیره کننده ای تغییر کرده است. حالا تقاضا برای خرید چوب هیزم در آلمان به اندازه ای بالا رفته است که دیگر چیزی برای خرید نمانده است. الان دیگر هیزمی برای خرید در آلمان نیست.

پس آلمانی ها دارند خودشان هیزم را تهیه می کنند و مانند اجدادشان به جان جنگل ها افتاده اند تا منبع گرمایش خود را تامین کنند.

برخی از مردم آلمان خودشان دست به کار شده اند و سراغ راه حل هایی رفته اند که یادآور گذشته است. در فاصله دو ساعتی خارج از برلین، ساکنان یک شهرستان کوچک برای تامین سوخت به جمع آوری خرده چوب ها از جنگل پناه برده اند.

به گفته یکی از ساکنان روستاهای کوچک آلمان، اگر در این بحران بخواهیم به دولت تکیه کنیم و کاری نکینم، هرگز موفق نخواهیم شد.

خوب آنها به سوزاند چوبهای جنگلی و درختان جنگل نام زیست توده (بیوماس) داده اند ، ولی دارند چوب می سوزانند. درست همان کاری که در دوران فئودالیسم انجام میدادند.

اوضاع در لهستان چطور است؟

در لهستان، خانوارها روزها در صف می ایستند تا زغال سنگ بخرند. ما از سال 1910 حرف نمی زنیم. خرید زغال سنگ در سال 2022 را گزار ش می کنیم. خودروها به امید دریافت سوخت، بیرون از معادن زغال سنگ صف بسته اند.

مرد 57 ساله لهستانی به گزارشگر رویترز گفت: این فراتر از تصورات ماست. مردم در خودروهایشان می خوابند. این ما را یاد دوران کمونیسم می اندازد ولی هرگز به ذهنم خطور نمی کرد به وضعی حتی بدتر برگردیم.

دولت فرانسه از برنامه جیره بندی انرژی در زمستان امسال خبر داده است. تا مدتی پیش فرانسه آنقدر انرژی داشت که به کشورهای دیگر هم صادر میکرد. فرانسه یک صادرکننده بزرگ انرژی بود. حالا انرژی به اندازه ای نیست که فرانسوی ها بتوانند خودشان را گرم کنند.

در انگلیس، 70 درصد از بارهای شبانه دارند آماده میشوند تا تعطیل کنند. چرا ؟ چون در زمستان نمیتوانند هزینه روشن نگه داشتن چراغ ها و گرم کردن غذاخوری ها را پرداخت کنند.

این وضع همه کشورهای اروپایی است. پرسش اینجاست چرا این اتفاقات دارد می افتد؟ پاسخ این پرسش خیلی ساده است. چون اروپا با کمبود انرژی روبرو است.

انرژی ارزان برای بقای هرجامعه ای که خواهان رفاه، امنیت، امید به زندگی بالاتر شهروندان و هرچیز دیگری است، حیاتی است.

همه چیز به انرژی وابسته است ولی اروپا دیگر انرژی کافی ندارد و در نتیجه همه چیز به سرعت در حال فروپاشیدن است.

انتظار میرود در ماه های آینده بهای انرژی تا چند درصد افزایش پیدا کند. نرخ برق برای سال پیش رو در آلمان که معیار کل اروپاست، و برحسب یورو در ازای هر مگاوات اندازه گیری میشود برای نخستین بار در تاریخ از هزار یورو پیشی گرفت.

قیمت برق در فرانسه تنها در یک روز 25 درصد افزایش پیدا کرد. در اروپا، نماهای اصلی شهر و جاذبه های گردشگری در خاموشی فرورفته اند. در حالیکه تابستان داغ دارد به پایان میرسد، مقامات نگران هستند که زمستان پیش رو شدیدا سرد باشد.

مسئله اینجاست که مشکل اصلا تقاضا نیست. مشکل در عرضه است و این عمدتا ریشه در جنگ اوکراین دارد. به خاطر این جنگ، غرب به اندازه کافی انرژی ندارد تا نیازهای اقتصاد و جامعه اش را تامین کند.

اروپا با اعمال تحریم به این جنگ واکنش نشان داد با اینکه می دانست ناگزیر منجر به کمبود انرژی خواهد شد.

اتحادیه اروپا وقتی روسیه را تحریم کرد این را میدانست. رئیس کمیسیون اروپا در ماه می در زمان تحریم روسیه گفت: بگذارید روشن کنم. این آسان نخواهد بود. زیرا برخی از اعضای اتحادیه اروپا شدیدا به نفت روسیه وابسته اند، ولی عملا باید این کار را انجام دهیم. ما امروز لایحه ممنوعیت واردات نفت از روسیه را به رای خواهیم گذاشت.

ولی این تنها انرژی نیست که تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد. جو بایدن در بروکسل هشدار دارد که کمبود مواد غذایی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بایدن گفت:  باید همگی برای آزادی مجاهدت کنیم. باید میلیاردها دلار در حلقوم اولیگارش های اوکراینی بریزیم که در واقع از آمریکا بیزار هستند. چون کار درست همین است و به روسیه باید آسیب بزنیم، زیرا وطیفه اخلاقی این است.

پس آیا این تحریم ها واقعا به روسیه آسیب زد؟ این تحریم ها منجر به کمبود غذا و انرژی در سراسر اروپا شد.

نه این تحریم به روسیه آسیب نزد. روسیه امروز بیشتر از گذشته انرژی دارد. بیشتر از چیزی که بفروشد و یا مصرف کند.

اکنون مازاد انرژی روسیه آنقدر بالاست که آن را آتش میزند. یکی از میادین نفتی روسیه در نزدیکی مرز فنلاند روزانه حجم گازی به ارزش ده میلیون دلار را می سوزاند. این اتفاق بزرگ به نظر میرسد. ولی پوشش خبری این اتفاق چگونه بود؟

بی بی سی گزارش کرد: دانشمندان نگرانند مقادیر بالای دی اکسید کربن و دوده می تواند ذوب یخ های قطبی را کاهش دهد.

واقعا؟ نگرانی گرمایش جهانی برای بی بی سی از آتش زدن گاز طبیعی در این شرایط اروپا بیشتر است؟ در حالیکه پیامد اصلی این مسئله این است که مردم اروپا نمی توانند خودشان را گرم کنند.

بببیند چطور کار یک جامعه میتواند به جایی برسد که مسئولان و سگهای دست آموز رسانه ای شان، کاملا  ارتباط خود را با نگرانی واقعی مردم از دست بدهند؛ و هیچ توجهی به زندگی شهروندان نشان ندهند.

جامعه دارد خیلی بی ثبات میشود و ما با شتاب به سوی این نقطه حرکت می کنیم.  ما میتوانیم این مشکل را حل کنیم، راهکار این فاجعه خیلی واضح است.

به جنگ اوکراین پایان دهید. جریان انرژی را به اروپا بازگردانید و اقتصاد جهانی خود را نجات دهید. آیا جو بایدن این کار را میکند، آیا سران کله شق اروپا این کار را میکنند؟

نه آنها خلاف این را انجام میدهند. آنها بدون هیچ دلیل منطقی، میلیاردها دلار از اقتصاد در حال مرگ شان را برای الیگارش های اوکراینی می فرستند.

انگلیس متعهد به کمک 2.8 میلیارد دلاری به اوکراین شده است. آنهم کشوری که 70 درصد از بارهای شبانه اش بدلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های برق قرار است تعطیل شود. این همان کشوری است که خودش را برای قطعی برق در زمستان آماده می کند.

همانطور که گاردین گزارش داده است، این بدترین حالتی است که دولت خودش را برای آن آماده کرده است. مسئولان بر این باورند که انگلیس ممکن است در ماه ژانویه به مدت چند روز با خاموشی سراسری برق روبرو شود.

اگر سرمای هوا با کمبود گاز دست بدست هم دهند، این کشور دچار کمبود برق میشود. البته که هوای سرد با کمبود گاز ترکیب میشود، چون وقتی هوا سردتر میشود مردم گاز بیشتری مصرف می کنند. و این مشکل فقط در انگلیس رخ نمیدهد.همه جای اروپا این مشکل را دارد.

اسپانیا کمک 50 میلیون یورویی به اوکراین میکند و این جدای از کمک هزینه  خرید سخت افزارهای نظامی به اوکراین است.

در خبر دیگری، مجلس اسپانیا قانون کنترل بر دمای ساختمان های بازرگانی را تصویب کرده است. دمای کولرها در تابستان نباید از 27 درجه سلسیوس خنک تر شوند. پس ساعت 10 شب همه فروشگاه ها و مراکز عمومی دارای سکنه روشن نخواهند ماند.

اوضاع در ایتالیا چگونه است؟

ایتالیا 600 میلوین یورو برای کمک به پناهجویان اوکراینی تقدیم کرده است. درست در همین زمان دمای کولرها در مدارس و  ساختمان های عمومی ایتالیا محدود شده ساست. چیزی که دولت نامش را عملیات ترموستات گذاشته است و از ماه می شروع شده است.

کمک مالی ایتالیا به اوکراین زیاد است، ولی به کمک مالی فرانسه نمی رسد. فرانسه هم بیش از 2 میلیارد دلار آمریکا به اوکراین کمک کرده است. و در همین زمان، ماموران فرانسوی، فروشندگانی که درب مغازه هایشان باز باشد و همزمان کولر هم روشن کرده باشند را جریمه می کنند.

تا بتوانیم جنگ افزار بیشتری به یکی از فاسدترین دولت های جهان بفرستیم. در فرانسه نماهای چراغانی از ساعت یک بامداد تا سس بامداد خاموش میشود.

از طرف آمریکا نیز 10 میلیارد دلار کمک نظامی در قالب 19 بسته نظامی به اوکراین فرستاده میشود. چیزی که میچ مک کانل میگوید: این مهمترین کار دنیاست. کنگره 30 میلیارد دلار کمک اضافی برای اوکراین تصویب کرده است.

خوب این حجم از پول چطور جنگ را پیش برده است؟ آیا در جنگ اوکراین پیروز میشویم؟

یا آنطور که جو بایدن می گغت ولادیمیر پوتین را ورشکسته کردیم؟ روبل روسیه در برابر دلار به بالاترین ارزش خود در 7 سال گذشته رسیده است.

وضع روسیه خوب است. مساله اینجاست که وضع اروپا اصلا خوب نیست.

حالا جو بایدن خواهان تسلیم شدن بی قید و شرط ولادیمیرپوتین است. عجیب ترین چیز این است. براساس هر معیار واقع گرایانه، ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین در حال شکست خوردن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *