افزایش چشمگیر تعداد آوارگان داخلی به دلیل جنگ و تغییرات آب و هوایی

شهره صدری – بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز نظارت بر جابجایی های داخلی در کشورها (IDMC )، تعداد آوارگان داخلی سال گذشته به دلیل درگیری‌هایی مانند جنگ در اوکراین و بلایای طبیعی مانند سیل‌های موسمی در پاکستان به 71.1 میلیون نفر در سراسر جهان رسید.

مرکز مرکز نظارت بر جابجایی های داخلی  مستقر در ژنو اعلام کرد که این رقم نشان دهنده افزایش 20 درصدی به نسبت سال 2021 است و تعداد بی سابقه ای از مردم در جستجوی امنیت و سرپناه از محل زندگی خود کوچ کره اند.

IDMC گفت که تقریباً سه چهارم آوارگان جهان در 10 کشور از جمله سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو ، اوکراین و سودان زندگی می کنند. این کشور ها به دلیل درگیری‌ها و جنگ ها شاهد افزایش چشمگیر آواره‌ گان در سال 2022 هستند.

بر اساس این گزارش ، جنگ در اوکراین در سال گذشته باعث آوارگی نزدیک به 17 میلیون نفر شد.

در این گزارش آمده است: «درگیری و خشونت باعث جابجایی داخلی  28.3 میلیون نفر  در سراسر جهان شده است که این رقم سه برابر بیشتر از میانگین سالانه در دهه گذشته است.

عمده آوارگان سال گذشته – 32.6 میلیون – به دلیل بلایای طبیعی از جمله سیل، خشکسالی و رانش زمین بوده است.

یان اگلاند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژی که IDMC را در سال 1998 تأسیس کرد، گفت: “درگیری ها و بلایا در سال گذشته با هم ترکیب شدند تا آسیب پذیری ها و نابرابری های از پیش موجود مردم را تشدید کنند و باعث آوارگی در مقیاسی شوند که قبلاً دیده نشده بود.”

به گفته اگلاند، «جنگ در اوکراین همچنین به بحران امنیت غذایی جهانی دامن زد که بیشترین ضربه را به آوارگان داخلی وارد کرد. طوفان جنگ اوکراین، سال‌ها پیشرفت در کاهش گرسنگی و سوءتغذیه جهانی را تضعیف کرده است.»

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *