آوارگی 200 هزار نفر در پی وقوع سیل در سومالی

شهره صدری- به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه با طغیان رودخانه شابل در مرکز سومالی 200 هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شدند. تا کنون 3 نفر بر اثر سیل جان خود را از دست داده اند.

ساکنان  شهر بولدوبن به خبرگزاری فرانسه گفتند که در اوایل این هفته در نیمه های شب مجبور به ترک خانه های خود شدند. زیرا آب از خیابان ها و ساختمان ها سرازیر شد.

این فاجعه در پی خشکسالی بی سابقه ای رخ میدهد که میلیون ها سومالیایی را در آستانه قطحی قرار داده است . این در حالی است که کشور در آتش شورش و جنگ داخلی می سوزد.

به گفته یکی از ساکنان شهر بولدوین، این پنجمین بار است که او همراه خانواده اش از سیل ناگهانی در بولدوین فرار می کند.

شرق و مرکز آفریقا اغلب در فصول بارانی تحت تاثیر تغییرات شدید آب و هوایی است. در اوایل ماه میلادی جاری، 135 نفر در اثر باران های شدید در رواندا کشته شدند و بیش از 90000 نفر بی خانمان شدند.

بیش از 400 نفر بر اثر بارش های سیل آسا، سیل و رانش زمین در هفته گذشته در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو جان خود را از دست دادند.

کارشناسان می گویند که رویدادهای شدید آب و هوایی به دلیل تغییرات اقلیمی با فراوانی و شدت بیشتری اتفاق می افتند و آفریقا که کمترین سهم را در گرم شدن کره زمین دارد، بیشترین بار را متحمل می شود.

در ماه می 2020، حداقل 65 نفر در رواندا در اثر باران های شدید منطقه جان خود را از دست دادند، در حالی که حداقل 194 کشته در کنیا گزارش شده است.

در پایان سال 2019، حداقل 265 نفر در طی دو ماه بارندگی بی امان در چندین کشور در شرق آفریقا جان خود را از دست دادند و ده ها هزار نفر آواره شدند.

بارش شدید باران نزدیک به دو میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد و ده ها هزار دام را در بروندی، جیبوتی، اتیوپی، کنیا، سومالی، سودان جنوبی، تانزانیا و اوگاندا با خود برد.

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *