نیشکر بلای جان آب در خوزستان

شهره صدری – تولید نیشکر در خوزستان به بهای مصرف آب بالا در این استان منجر شده و زهاب های کشاورزی مجموعه های بزرگ کشت و صنعت حیات رودخانه کارون را تهدید می کند.

به گزارش گروه تحلیل خط انرژی، 30 درصد تولید شکر در ایران با طرح های نیشکر خوزستان مرتبط است. در این استان 10 مجموعه کشت و صنعت نیشکر در 96 هزار هکتار مشغول به کشت نیشکر هستند. برای تولید شکر در خوزستان سالانه 3.8 میلیارد مترمکعب آب مصرف میشود که این میزان آب معادل 3.5 برابر آب مورد نیاز مصرفی همه صنایع کشور است.

سرانه مصرف شکر در ایران 29 کیلوگرم برای هر نفر است، در حالیکه این شاخص براساس توضیه وزارت بهداشت باید به 23 کیلوگرم برای هر نفر برسد. آمار جهانی نیز از سرانه مصرف شکر 19.5 کیلوگرمی برای خر نفر در دنیا خبر می دهند.

متاسفانه مصرف بالای شکر در ایران، علاوه بر ایجاد هزینه های درمان به واسطه تشدید بیماری ها با توجه به نیاز به واردات یک منبع خروج ارز از کشور است.

پساب نیشکر عامل آلودگی

سالانه 1.5 میلیارد مترمکعب از آب رسیده به مزارع نیشکر در قالب پساب وارد رودها میشود. از این میزان پساب، معادل 7.9 میلیلون تن عوامل آلوده کننده به رودخانه کارون وارد شده و اکوسیستم پایین دست را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مزارع بدلیل عدم استفاده از سیستم بازچرخانی پساب در بازه های زمانی که ورودی آب کاهش پیدا می کند، تا 3000 هزار واحد بر شوری آب رودخانه کارون اضافه کرده و علاوه بر زمین های پایین دست زمینه تهدید اکوسیستم هورالعظیم و تالاب شادگان را مهیا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *