تظاهرات ضد گردشگری در جزایر قناری

شهره صدری- ساکنین جزایر قناری می گویند گردشگری انبوه مجمع الجزایر اقیانوس اطلس را فرا گرفته است.

ده‌ها هزار تظاهرکننده به خیابان‌های جزایر قناری اسپانیا آمده‌اند تا خواستار تغییر در مدل گردشگری انبوه شوند که می‌گویند مجمع‌الجزایر اقیانوس اطلس را فراگرفته است.

رسانه های اسپانیایی به نقل از نماینده دولت مرکزی در جزایر گزارش دادند که حدود 57000 نفر به تظاهراتی پیوستند که از ظهر روز شنبه آغاز شد.

جمعیتی با پرچم در خیابان های شهرهای اصلی در سراسر هفت جزیره مجمع الجزایر، شعار می دادند و سوت می زدند و پلاکاردهایی با شعارهایی مانند: «جزایر قناری برای فروش نیستند!، تعلیق گردشگری؛ و به خانه من احترام بگذار» در دست داشتند.

یکی از معترضان در جریان راهپیمایی در پایتخت تنریف به خبرگزاری رویترز گفت: «این پیامی علیه گردشگر نیست، بلکه علیه مدل گردشگری است که به نفع این سرزمین نیست و باید تغییر کند».

راهپیمایی های کوچک تری در سایر نقاط این گروه جزیره و سایر شهرهای اسپانیا برگزار شد که همه آنها توسط حدود دوجین از گروه های محیط زیستی پیش از اوج فصل تعطیلات تابستانی سازماندهی شده بودند.

این اعتراضات توسط حدود 20 گروه اجتماعی و محیط زیستی برگزار شد که می گویند ازدحام بیش از حد گردشگران باعث تداوم یک مدل اقتصادی می شود که به ساکنان محلی آسیب می رساند و به محیط زیست آسیب می رساند.

آنها از مقامات می خواهند که تعداد بازدیدکنندگان را محدود کنند و پیشنهاد کرده اند مالیات زیست محیطی برای حفاظت از محیط زیست، توقف گردشگری و سرکوب فروش املاک به غیر ساکنان وضع شود.

آنتونیو بولون، یکی از رهبران معترضان به رویترز گفت : «مقامات باید فوراً جلوی این مدل فاسد و مخرب را بگیرند که منابع را تحلیل می‌برد و اقتصاد را متزلزل‌تر می‌کند. جزایر قناری محدودیت‌هایی دارد و صبر مردم هم ».

این مجمع الجزایر با 2.2 میلیون نفر در سال 2023 توسط نزدیک به 14 میلیون گردشگر خارجی بازدید شد که بر اساس داده های رسمی 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مقامات این جزایر نگران تأثیر آن بر مردم محلی هستند. پیش‌نویس قانونی که انتظار می‌رود امسال تصویب شود، قانونی که قوانین اجاره کوتاه مدت را تشدید می‌کند .

فرناندو کلاویخو، رئیس جزایر قناری، روز جمعه گفت که احساس غرور می‌کند که این منطقه یک مقصد گردشگری پیشرو در اسپانیا است، اما اذعان داشت که با ادامه رشد این بخش، کنترل‌های بیشتری لازم است. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت در غیر این صورت هتل ها بدون هیچ کنترلی به بازگشایی خود ادامه می دهند.

اعتراضات ضد گردشگری در ماه‌های اخیر در سراسر اسپانیا، دومین کشور پربازدید جهان، افزایش یافته است و مقامات را بر آن داشته است تا منافع مردم محلی و بخش پرسودی را که 12.8 درصد از اقتصاد اسپانیا را تشکیل می‌دهد، آشتی دهند.

جزایر قناری، در سواحل شمال غربی آفریقا واقع شده‌اند، به خاطر مناظر آتشفشانی و نور خورشید در طول سال، سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند، و از هر 10 نفر 4 نفر در بخش گردشگری کار می‌کنند – بخشی که 36 درصد از تولید ناخالص داخلی جزایر را تشکیل می‌دهد.

قبل از اینکه همه‌گیری ویروس کرونا صنعت سفر جهانی را در سال 2020 به زانو در آورد، جنبش‌های اعتراضی بیش از حد گردشگری در اسپانیا، به ویژه در بارسلونا، فعال بودند.

پس از برداشته شدن محدودیت‌های سفر، گردشگری افزایش یافت و اسپانیا از رکورد ۸۵.۱ میلیون بازدیدکننده در سال گذشته استقبال کرد.

منبع: الجزایره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *