کمبود آب و تهدید کودکان

شهره صدری – به گزارش سازمان ملل، 347 میلیون کودک در جنوب آسیا با کمبود آب مواجه هستند. به گفته  آژانس کودکان سازمان ملل این بالاترین رقم در بین تمام مناطق جهان است.

سازمان ملل می گوید که کودکان در جنوب آسیا به دلیل کمبود شدید آب که به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی بدتر از هر جای دیگری در سراسر جهان است، با مشکل مواجه هستند.

این منطقه  شامل هشت کشور افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، نپال، مالدیو، پاکستان و سریلانکا است که بیش از یک چهارم کودکان جهان را در خود جای داده است.  این در حالی است بر اساس گزارش اخیر یونیسف که در سرتاسر جهان 739 میلیون کودک یا به عبارتی از هر 3 کودک یک نفر، در مناطقی زندگی می کنند که در معرض کمبود شدید یا بسیار زیاد آب قرار دارند و تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای بدتر شدن این وضعیت است. این بدین معنی است که تقریبا نیمی از کودکانی که دسترسی به آب کافی ندارند در جنوب آسیا زندگی می کنند.

یونیسف در گزارش خود گفت: «تغییرات آب و هوا، الگوهای آب و هوا و بارندگی را مختل می کند و منجر به دسترسی غیرقابل پیش بینی آب می شود».

این گزارش به کیفیت پایین آب، کمبود آب و سوءمدیریت مانند پمپاژ بیش از حد سفره‌های زیرزمینی اشاره می‌کند و می‌افزاید که تغییرات اقلیمی میزان آب را کاهش می‌دهد.

یونیسف افزود: «وقتی چاه‌های روستا خشک می‌شوند، خانه‌ها، مراکز بهداشتی و مدارس همگی تحت تأثیر قرار می‌گیرند». با آب و هوای غیرقابل پیش بینی فزاینده، انتظار می رود کمبود آب برای کودکان در جنوب آسیا بدتر شود.

سانجی ویجسکرا، رئیس یونیسف در جنوب آسیا، گفت: “آب سالم یکی از حقوق اساسی بشر است.”

با این حال، میلیون‌ها کودک در آسیای جنوبی در منطقه‌ای که دچار سیل، خشکسالی و سایر رویدادهای شدید آب و هوایی شده است، آب آشامیدنی کافی ندارند، که به طور رو به افزایشی ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

سال گذشته، 45 میلیون کودک در جنوب آسیا از دسترسی به خدمات اولیه آب آشامیدنی محروم بودند که بیش از هر منطقه دیگری است، اما یونیسف گفت خدمات به سرعت در حال گسترش است و قرار است این تعداد تا سال 2030 به نصف کاهش یابد.

این گزارش می افزاید که در پشت آسیای جنوبی، مناطق شرقی و جنوبی آفریقا قرار داشتند که در آن 130 میلیون کودک در معرض خطر کمبود شدید آب هستند.

هنگامی که مردم به آب سالم و امکانات بهداشتی دسترسی ندارند، منابع لازم برای مدیریت نیازهای اساسی زندگی روزمره را ندارند و این امر می تواند سلامت، تحصیل و کار آنها را مختل کند. هدف جهانی 6 خواستار دسترسی همه به آب سالم و بهداشت است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف معتقد است: پیامدهای تغییرات آب و هوایی برای کودکان ویرانگر است. بدن و ذهن آنها به طور منحصر به فردی در برابر هوای آلوده، تغذیه نامناسب و گرمای شدید آسیب پذیر است. نه تنها جهان آنها در حال تغییر است – با خشک شدن منابع آب و قوی تر و مکرر شدن رویدادهای وحشتناک آب و هوایی – به همان اندازه که تغییرات آب و هوایی بر سلامت روحی و جسمی آنها تأثیر می گذارد، رفاه آنها نیز تغییر می کند. کودکان خواستار تغییر هستند، اما نیازهای آنها اغلب به حاشیه کشیده می شود.»

گزارش یونیسف، سرمایه گذاری در آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی را بعنوان اولین خط دفاعی ضروری برای محافظت از کودکان در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی معرفی می کند. این گزارش هشدار می دهد که تغییرات آب و هوایی همچنین منجر به افزایش تنش آبی – نسبت تقاضای آب به منابع تجدیدپذیر موجود – می شود.

علیرغم آسیب پذیری منحصر به فرد کودکان، آنها در بحث در مورد تغییرات آب و هوایی یا نادیده گرفته شده اند یا تا حد زیادی نادیده گرفته شده اند. به عنوان مثال، تنها 2.4 درصد از بودجه آب و هوا از طریق صندوق‌های چندجانبه آب و هوایی از پروژه‌هایی حمایت می‌کند که فعالیت‌های پاسخگو به کودکان را در بر می‌گیرد.

کودکان و جوانان به طور مداوم درخواست های فوری برای شنیدن صدای آنها در مورد بحران آب و هوا کرده اند، اما آنها تقریباً هیچ نقش رسمی در سیاست گذاری و تصمیم گیری آب و هوا ندارند. راسل گفت، “آنها به ندرت در برنامه ها و اقدامات سازگار با آب و هوا، کاهش یا مالی مورد توجه قرار می گیرند. این مسئولیت جمعی ما است که هر کودک را در مرکز اقدامات فوری جهانی آب و هوا قرار دهیم”.

منابع: الجزیره یونیسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *