صید آب در سد کهیر

شهره صدری- بعد از وقوع سیلاب عظیم رودخانه کهیر 220 میلیون متر مکعب آب سیلاب در سد مخزنی کهیر ذخیره شد.

در پی پیش ‌بینی بارش ‌های بی سابقه و وقوع سیلاب‌ ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان، سیلاب عظیم رودخانه کهیر، در سد مخزنی کهیر آرام گرفت و 220 میلیون متر مکعب آب شرب برای رفع تنش آبی مردم این منطقه، در این سد ذخیره شد. این اولین مواجهه این سد با سیلاب در اولین سال آبگیری بود.

سد مخزنی کهیر در فاصله 20 کیلومتری از دریای عمان قرار گرفته است و سیلاب های حاصل از بارندگی ارتفاعات نیک شهر پس از عبور از کنار روستای کهیر وارد دریای عمان میشد. ساختگاه سد کهیر ساختگاهی است که سیلاب های بزرگی را مهار میکند .

این سد بزرگترین سد مخزنی استان پهناور سیستان و بلوچستان با حجم مخزن 340 میلیون مترمکعب است. در صورت نبود این سد تمام آب بارندگی و سیلاب به سمت دریا روانه می‌شد. سد مخزنی کهیر در ابتدای سالجاری آبگیری زودهنگام شد. یعنی پیش از اتمام ساخت کامل بدنه این سد آبگیری شد تا سیلاب امسال از دست نرود و منبع آب شرب مطمئنی برای اهالی روستاهای محدوده شهرستان کنارک و چابهار فراهم آید. روستاهایی که سالهاست دسترسی مطمئن به آب نداشته و در بهترین حالت هفته ای یکبار آب به خانه ها وصل میشد. در غیر این صورت بطور مداوم نیاز به خرید آب از تانکرها داشتند. تانکرهایی که در تابستان به سختی تامین کننده آب روستاها بودند.

در واقع سرعت بخشیدن به احداث سد در دو سال گذشته و آبگیری زودتر از موعد در ابتدای سال 1402 باعث شد تا حجم قابل توجهی آب شیرین قبل از تخلیه به دریا ذخیره گردد و امید بخش تامین آب شرب جنوب استان در سالهای آتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *