آلمان در مسیر دست یافتن به اهداف 2030

شهره صدری- به گفته آژانس محیط زیست، آلمان در راه رسیدن به اهداف 2030 است. انتشار گازهای گلخانه ای آلمان در سال 2023 حدود 10 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از زمان اتحاد مجدد آلمان شرقی و غربی در سال 1990 است.

بزرگترین اقتصاد اروپا در سال گذشته به دلیل قیمت بالای انرژی و تقاضای ضعیف خارجی در بخش صادرات با کوچک شدن  0.3 درصد مواجه شد.

آلمان، موتور اقتصاد اروپا برای چندین دهه  متکی به عرضه ارزان گاز روسیه بوده است که برلین پس از تهاجم مسکو به اوکراین واردات آن را متوقف کرد. این کاهش صادرات ناشی از جنگ اوکراین بود.

بنا به اعلام آژانس فدرال محیط زیست  انتشار تولید صنعتی آلمان 7.7 درصد کاهش یافته است. داده های انجمن VCI و BDI نشان می دهد که تولید صنعتی در سال گذشته تنها 1.2 درصد کاهش یافته است، علیرغم افت بیشتر در صنایع انرژی بر مانند مواد شیمیایی و فلزات، جایی که تولید به ترتیب تقریباً 8 و 5.3 درصد کاهش یافته است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد و اقدام اقلیمی، در پاسخ به این سوال که آیا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از اقتصاد ضعیف تر است تا کاهش پایدار، گفت: در حالی که سال 2023 یک سال استثنایی بود و دولت انتظار داشت “بازیابی کامل اقتصادی” انجام شود، اقدامات برنامه ریزی شده بیشتر به حفظ پیشرفت انجام شده کمک کرده است.

آژانس فدرال محیط زیست اعلام کرد که آلمان در مسیر دستیابی به اهداف اقلیمی خود در سال 2030 پس از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به 673 میلیون تن در سال گذشته قرار دارد و این امر پیش بینی های اولیه را تأیید می کند. آلمان قصد دارد تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای را تا 65 درصد در مقایسه با سال 1990 کاهش دهد و تا سال 2045 کربن خنثی شود. در حال حاضر حدود 46 درصد است.

برلین امیدوار است که انتشار گازهای گلخانه ای با تشویق شرکت هایی که اخیراً توسط “قراردادهای حفاظت از آب و هوا” که هزینه های اضافی تولید سبز را جبران می کند، تشویق شده اند، کاهش یابد.

دیرک مسنر، رئیس آژانس فدرال محیط زیست  روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: علاوه بر این، دولت روی شرکت‌هایی حساب می‌کند که از جایگزینی برق به جای سوخت فسیلی برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و قیمت‌گذاری انتشار دی اکسید کربن برای سوق دادن صنعت به سمت بی‌طرفی آب و هوا حساب می‌کنند.

در بخش انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای نیروگاه‌ها به دلیل افزایش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، که تقریباً 52 درصد از مصرف برق را در سال گذشته پوشش می‌داد، به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

افزایش برق وارداتی، از جمله از راکتورهای هسته ای فرانسه، و کاهش 4 درصدی در کل مصرف انرژی نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کرد.

انتشار گازهای گلخانه ای در بخش ساختمان، عمدتا گرمایش، به دلیل زمستان معتدل بیش از 7 درصد کاهش یافت. سال گذشته، آلمان لایحه‌ای را برای حذف تدریجی سیستم‌های گرمایش نفت و گاز تصویب کرد که گامی برای کمک به کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *