کدام کشورها در سال 2023 بدترین کیفیت هوا را داشتند؟

شهره صدری- به گزارش رویترز، داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که پاکستان یکی از سه کشور دودآلود جهان در سال 2023 باقی ماند، زیرا بنگلادش و هند جایگزین چاد و ایران شدند و ذرات معلق در پاکستان حدود 15 برابر میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی بود.

میانگین غلظت  PM2.5 ذرات کوچک موجود در هوا که به ریه ها آسیب می زند – در بنگلادش در سال 2023 به 79.9 میکروگرم بر متر مکعب و در پاکستان به 73.7 میکروگرم رسید. سازمان بهداشت جهانی بیش از 5 میکروگرم را برای سلامت انسان توصیه نمی کند.

کریستی چستر شرودر، مدیر علمی کیفیت هوا در سوییس – IQAir -گفت: “به دلیل شرایط آب و هوا و جغرافیایی (در جنوب آسیا)، شما این میزان از غلظت PM2.5 را مشاهده می کنید که فقط سر به فلک می کشد زیرا آلودگی جایی برای رفتن ندارد.”

شرودر اضافه کرد: “در رأس آن عواملی مانند شیوه های کشاورزی، صنعت و تراکم جمعیت وجود دارد. متاسفانه، واقعاً به نظر می رسد که قبل از اینکه بهتر شود بدتر می شود.”

در سال 2022، بنگلادش در رتبه پنجم و هند در رتبه هشتم بدترین کیفیت هوا قرار گرفت. دکتر فیروز خان، کارشناس آلودگی هوا در دانشگاه داکا، گفت: حدود 20 درصد از مرگ و میرهای زودرس در بنگلادش به آلودگی هوا نسبت داده می شود و هزینه های مربوط به مراقبت های بهداشتی 4 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

آلودگی هند نیز در سال گذشته افزایش یافت و سطح PM2.5 حدود 11 برابر بیشتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی بود. دهلی نو هند با 92.7 میکروگرم بدترین عملکرد در کیفیت هوا را در میان پایتخت ها داشت.

چین همچنین پس از پنج کاهش متوالی سالانه شاهد افزایش 6.3 درصدی PM2.5 به 32.5 میکروگرم در سال گذشته بود.

تنها استرالیا، استونی، فنلاند، گرانادا، ایسلند، موریس و نیوزلند استانداردهای سازمان بهداشت جهانی را در سال 2023 رعایت کردند.

گزارش IQAir بر اساس داده های بیش از 30000 ایستگاه نظارتی در 134 کشور و منطقه است. چاد، آلوده ترین کشور جهان در سال 2022، به دلیل مشکلات مربوط به داده ها از فهرست سال 2023 حذف شد. ایران و سودان نیز از فهرست 2023 خارج شدند.

*ایران هم درج داده ها را در ایستگاه های نظارتی متوقف کرده است.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *