گرد و غبار صحرای افریقا به سوئیس و جنوب شرقی فرانسه رسید

شهره صدری – هجوم گرد و غبار  زرد رنگ از صحرای افریقا روز شنبه به سوئیس و جنوب شرقی فرانسه باعث اعلام هشدار سلامت در این ناحیه از اروپا شد.

سرویس هواشناسی سوئیس در X یا توئیتر سابق اعلام کرد، “این پدیده که از روز جمعه در سوئیس آغاز شد، باعث کاهش دید و کمتر شدن وضوح نور خورشید گردیدو با افزایش غلظت ذرات ریز همراه بوده است.”

با تمرکز گرد و غبار در ارتفاع کمتر از 3000 متری ، کیفیت هوا به ویژه تحت تأثیر قرار گرفت و برنامه نظارت بر کیفیت هوای سوئیس سطوح بالای آلودگی را در تونلی از جنوب غربی تا شمال شرقی نشان می‌دهد.

رومن بروگلی پیش بینی کننده هواشناسی سوئیس به رادیو دولتی این کشور گفت که محاسبات تخمین می زند که میزان گرد و غبار به حدود 180000 تن رسیده است، که دو برابر میزان ثبت شده در رویدادهای مشابه اخیر است.

در همسایگی سوئیس در فرانسه، مقامات محلی در جنوب شرقی و جنوب این کشور اعلام کردند که آستانه آلودگی هوا در روز شنبه شکسته شده است و مقامات از ساکنان خواسته اند از فعالیت فیزیکی شدید، به ویژه کسانی که مشکلات قلبی یا تنفسی دارند، خودداری کنند.

صحرای افریقا سالانه 60 تا 200 میلیون تن گرد و غبار در جو منتشر می کند. در حالی که بزرگترین ذرات به سرعت به زمین باز می گردند، کوچکترین آنها می تواند هزاران کیلومتر را طی کند.

وضعیت در فرانسه و سوئیس روز یکشنبه بهبود یافت.

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *