تامین بیش از 30 درصد برق جهان از انرژی های تجدیدپذیر

شهره صدری –  حتی با وجود افزایش تقاضا برای برق، سهم انرژی های تجدیدپذیر در حال افزایش است. به طور کلی، انرژی های تجدیدپذیر از 19 درصد برق جهان در سال 2000 به بیش از 30 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

برای دهه‌ها، مبارزه با تغییرات آب و هوایی به یک سوال مهم بستگی دارد: آیا می‌توانیم از سوخت‌های فسیلی فاصله بگیریم و آینده انرژی پاک – انرزژی باد و خورشید- را در آغوش بگیریم؟ یک گزارش جدید توسط Ember، اندیشکده آب و هوا، پاسخی را ارائه می دهد – بله بطور قاطع.

این گزارش 80 کشور را پوشش می دهد که 92 درصد از تقاضای انرژی جهان و داده های تاریخی 215 کشور دیگر را نشان می دهد. نویسندگان آن می گویند که این رشد سریع جهان را به نقطه عطف مهمی رسانده است که در آن تولید سوخت فسیلی شروع به کاهش می کند.

جهان شاهد یک تغییر چشمگیر در چشم انداز انرژی خود است. برای اولین بار، منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی از یک آستانه بحرانی فراتر رفته اند و بیش از 30 درصد از تولید برق جهانی را تشکیل می دهند. انتظار می رود این افزایش انرژی پاک وابستگی به سوخت های فسیلی در بخش برق را کاهش دهد و نقطه عطفی بالقوه در مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد.

به گفته دیو جونز، مدیر بینش جهانی Ember ، آینده انرژی‌های تجدیدپذیر فرا رسیده است.

منابع انرژی پاک قبلاً به کاهش تقریباً دو سوم رشد سوخت‌های فسیلی در 10 سال گذشته کمک کرده است.

انرژی خورشیدی می درخشد

نیروگاه های آبی با سهم 14.3 درصدی از انرژی های تجدیدپذیر، منجر به شارژ انرژی های تجدیدپذیر می شود. انرژی خورشیدی و باد در سال 2023 مجموعاً 13.4 درصد از برق جهان را تولید کرده‌اند.

انرژی خورشیدی به عنوان یک تغییر دهنده بازی خاص ظاهر شده است. در این گزارش، انرژی خورشیدی به عنوان سریع‌ترین منبع برق در 19 سال متوالی در حال رشد است. تنها در سال 2023، انرژی خورشیدی بیش از دو برابر میزان تولید برق جدید در مقایسه با زغال سنگ کمک کرد. این رشد سریع به پیشرفت فناوری خورشیدی و کاهش هزینه ها نسبت داده می شود.

افزایش انرژی های تجدیدپذیر تأثیر مثبتی داشته است. این گزارش حاکی از کندی قابل توجهی در رشد استفاده از سوخت فسیلی برای تولید برق در دهه گذشته است. این به معنای هوای تمیزتر و آب و هوای پایدارتر است. کارشناسان همچنین بر این باورند که سال 2023 ممکن است سالی باشد که انتشار گازهای گلخانه ای از بخش برق به اوج خود رسیده است و نقطه عطف مهم دیگری را رقم می زند.

به طور کلی، انرژی های تجدیدپذیر از 19 درصد برق جهان در سال 2000 به بیش از 30 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. به گفته نویسندگان این گزارش، برق پاک به طور بالقوه می تواند منجر به کاهش 2 درصدی تولید سوخت فسیلی در جهان در سال آینده شود.

با این حال، چالش ها همچنان باقی است. در حالی که پیش بینی می شود استفاده از سوخت فسیلی در تولید برق کاهش یابد، این منابع همچنان بر سایر بخش ها مانند حمل و نقل، صنایع سنگین و گرمایش تسلط دارند.

تأثیر بر انتشار و اهداف آینده

با نگاهی به آینده، رهبران جهان اهداف بلندپروازانه ای را در کنفرانس اخیر تغییرات آب و هوایی COP28 سازمان ملل تعیین کرده اند. هدف آنها افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در برق جهانی به 60 درصد تا سال 2030 است. دستیابی به این هدف مستلزم سه برابر شدن ظرفیت فعلی تجدیدپذیر و کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای از بخش برق است. با این حال، این هدف تنها شش سال دیگر است. دستیابی به این هدف مستلزم هماهنگی بی‌سابقه‌ای بین بازیگران دولتی و بخش خصوصی از طریق ترکیبی از یارانه‌های عظیم، پیشرفت فناوری و صرفه‌جویی در مقیاس تولید است.

انتقال به انرژی پاک به خوبی در حال انجام است که با پیشرفت در انرژی خورشیدی و سایر انرژی های تجدید پذیر هدایت می شود. در حالی که چالش ها پابرجا هستند، این نقطه عطف مهم، نمایی اجمالی از آینده ای را ارائه می دهد که توسط منابع انرژی پاک و پایدار تامین می شود.

منبع: zmescience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *