تقویت اقتصاد گردشگری شهرها در چین از طریق سرمایه گذاری در حیات وحش بومی

شهره صدری – چین سعی دارد تا در شهرهای این کشور از طریق تمرکز بر معرفی جاذبه های حیات وحش به تقویت اقتصاد از طریق گردشگری کمک کند.

شهر یاآن در استان سیچوان چین، تلاش کرده است تا ضمن حفظ زیستگاه پانداهای غول پیکر، فرهنگ حفاظت از پانداها را ترویج کرده و یک مقصد گردشگری در سطح جهانی برای مردم چین و خارج از کشور ایجاد کند.

ذخیره‌گاه طبیعی ملی فنگتون ژای در شهرستان بائوکسینگ مرکز فرهنگی پانداهای غول‌پیکر قرار دارد. این منطقه در سال 2021 به عنوان پایگاه آموزش طبیعی استانی نامگذاری شد.

پس از راه اندازی برنامه آزمایشی پارک ملی پانداهای غول پیکر، بائوکسینگ دهکده گردشگری فرهنگی را ساخت.  این دهکده با مساحت 5.58 هکتار، دارای محیطی خوب، جاده های مناسب، فروشگاه ها و خانه های مسکونی منظم و مرتب است.

پایگاه Bifengxia بعنوان مرکز حفاظت و تحقیقات چین برای پانداهای غول پیکر بخشی از میراث طبیعی جهانی زیستگاه پانداهای غول پیکر در سیچوان است و پانداهای زیادی در گروه های سنی مختلف در این پایگاه نگهداری میشوند. این پایگاه به طور رسمی در سال 2003 تکمیل و به روی بازدید عموم باز شد.

این رویکرد جنبه های تحقیقات علمی، پرورش و گردشگری را ادغام می کند. در حال حاضر بیش از 50 پاندا غول پیکر در این پایگاه وجود دارد.

پایگاه Bifengxia در شهر یاآن با مکان‌های دیدنی اطراف ادغام شده و هدف آن ساخت یک استراحتگاه دره‌ای با پانداهای غول‌پیکر در هسته آن است.

مسیر گردشگری در این پایگاه 60 کیلومتر طول دارد و نقاط دیدنی مانند شانگلی، تنگه بیفنگ و دره اقاقیا قرمز لوبیا و نقطه دیدنی کوه وایلیان منگدینگ را به هم متصل می کند.

در عین حال، به منظور حفاظت بیشتر از زیستگاه، مسئولین یاآن روش هایی مانند کاشت بامبو برای تغذیه پانداهای غول پیکر و افزایش تنوع گیاهی برای بازگرداندن زیستگاه پانداها و بهبود عملکرد اکوسیستم را به کار برده اند.

دولت 133 پروژه احیای محیط زیست را اجرا کرده است. در مجموع 14190 هکتار زیستگاه احیا شده و سه کریدور زیستگاهی با بودجه 1.4 میلیارد یوان (220 میلیون دلار) ایجاد کرده است.

دولت محلی در حال ایجاد یک سیستم نظارتی یکپارچه در آسمان، زمین و میان مردم است.این سیستم نظارتی به منظور افزایش تراکم نظارت از طریق دوربین های امنیتی بر گونه های حیات وحش، نظارت تصویری بر آتش سوزی ها، و همچنین نظارت بر جاده ها است.

همچنین، دولت در حال تقویت همکاری و مبادلات با واحدهای تحقیقاتی علمی مانند مرکز حفاظت و تحقیقات چین برای پانداها، پایگاه تحقیقاتی پرورش پانداهای چنگدو، و انجام کارهای تحقیقاتی حفاظتی بر روی چهار جمعیت کوچک از گیاهان وحشی کمیاب و هفت گیاه نادر است.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *