رکورد جدید جنگل زدایی در جنگل های آمازون توسط برزیل

شهره صدری – برزیل در سه ماه اول سال 2022، 64 درصد افزایش در جنگل‌زدایی جنگل های آمازون  را در مقایسه با سال قبل ثبت کرده است. این رکورد جدید جنگل زدایی در برزیل باعث نگرانی و هشدارهای فعالان محیط‌زیست شده است.

داده های آژانس ملی تحقیقات فضایی – Inpe – نشان داد که از ژانویه تا مارس، جنگل زدایی در آمازون برزیل 64 درصد نسبت به سال گذشته به میزان  941 کیلومتر مربع افزایش داشته است. این مقدار جنگل زدایی بیشترین میزان پاکتراشی جنگل های آمازون در برزیل از زمان شروع جمع آوری داده های این مرکز از سال 2015 است.

تخریب بزرگترین جنگل بارانی جهان از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور ژایر بولسونارو در سال 2019 افزایش یافته و حفاظت از محیط زیست جنگل توسط دولت تضعیف شده است. دولت با این استدلال که حفاظت از جنگل مانع توسعه اقتصادی است که می تواند فقر را در منطقه آمازون کاهش دهد.

مونیکا یاناکیو، خبرنگار الجزیره که از ریودوژانیرو گزارش می‌دهد، گفت که داده‌های جدید از این لحاظ نگران‌کننده است که  برزیل در میانه فصل بارانی خود قرار دارد. این فصل زمانی است که چوب‌برها معمولاً درختان را قطع نمی‌کنند و کشاورزان آنها را نمی‌سوزانند تا زمین را پاک کنند. پس باید فعالیت کمتری وجود داشته باشد، و جنگل زدایی کمتری انجام شده باشد.

یاناکیو افزود که این ارقام در حالی است که نمایندگان 100 قبیله بومی در برازیلیا پایتخت حضور دارند و خواستار حفاظت بیشتر از زمین های خود و محکوم کردن قوانین پیشنهادی که به دولت اجازه می دهد از جنگل های بارانی بیشتر بهره برداری کند، هستند.

آنها اعتراض می کنند تا مطمئن شوند که کنگره لایحه هایی را که توسط دولت برای سهولت بهره برداری تجاری از جنگل های بارانی آمازون ارائه شده است، تصویب نخواهد کرد. رئیس جمهور ژایر بولسونارو در تلاش است تا این کار را قبل از نامزدی مجدد در اکتبر انجام دهد.

داده‌های جنگل زدایی نشان می‌دهد که جنگل‌زدایی در ماه مارس 15 درصد کاهش یافته است، اما پس از دو ماه به بالاترین رکورد رسیده است.

این ویرانی و تخریب عمدتاً ناشی از اوج گرفتن کشاورزی و استفاده از زمین در برزیل است. برزیل تبدیل به قطب ی کشاورزی و بزرگترین صادرکننده گوشت گاو و سویا در جهان شده است.  این کشور میزبان حدود 60 درصد از جنگل های بارانی آمازون است.

به اعتقاد رائونی راجائو، استاد مدیریت محیط زیست در دانشگاه فدرال میناس گرایس، وضعیت در آمازون “بسیار وخیم” است.

راجائو به الجزیره گفت: «این واقعیت که ما در حال حاضر در یک رکورد بالا هستیم و در واقع شاهد اعدادی هستیم که معمولاً در اواسط سال انتظار می‌رود – زمانی که هوا خشک‌تر است و دسترسی به جنگل و آسیب رساندن به آن آسان‌تر است – واقعاً نگران‌کننده است».

او گفت که جنگل زدایی همراه با تغییرات آب و هوایی تأثیر قابل توجهی بر آمازون حتی در مناطق دورتر از فعالیت های انسانی داشته است. راجائو گفت: حتی در مناطق دور از مرز  اراضی کشاورزی، با خشک شدن جنگل و همچنین افزایش ریسک آتش سوزی مواجهیم. و این بسیار نگران‌کننده است زیرا نشان می‌دهد که ممکن است به نقطه اوج نزدیک‌تر شویم که در آن آسیب به جنگل ممکن است غیرقابل برگشت شود.

گزارش برنامه آب و هوای سازمان ملل متحد در روز دوشنبه هشدار داد که دولت ها به اندازه کافی برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای به منظور جلوگیری از بدترین اثرات گرمایش جهانی تلاش نمی کنند.

در این گزارش آمده است در حالی که استفاده از سوخت های فسیلی بیشتر مقصر است، جنگل زدایی حدود 10 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهد.

کریستیان مازتی، یکی از فعالان جنگل در برزیل برای صلح سبز، گفت: برزیل نمونه ای از آنچه گزارش آب و هوای سازمان ملل در مورد عدم انجام اقدامات لازم توسط دولت ها می گوید، است. ما دولتی داریم که عمداً با اقدامات لازم برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی مخالفت می‌کند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *