رئیس شورای جدید یمن وعده پایان جنگ از طریق روند صلح را داد

شهره صدری – رئیس شورای جدید ریاست جمهوری یمن روز جمعه در اولین سخنرانی خود از زمان تفویض قدرت گفت که به جنگ هفت ساله از طریق یک روند صلح پایان خواهد داد.

رشاد العلیمی در این سخنرانی تلویزیونی گفت: شورای رهبری به مردم وعده پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح از طریق یک روند صلح جامع را می دهد که تمام آرزوهای مردم یمن را تضمین می کند.

رئیس جمهور عبد ربه منصور هادی که در ریاض مستقر است، قدرت را به شورا تفویض و معاون خود را برکنار کرد .این در حالی است که عربستان سعودی در حال تلاش برای تقویت اتحاد ضد حوثی ها در بحبوحه تلاش های سازمان ملل برای احیای مذاکرات صلح است.

رشاد العلیمی که روابط نزدیکی با ریاض و حزب اسلامگرای اصلاحات بلوک اصلی یمن دارد، در سخنرانی خود گفت این شورا برای مقابله با “چالش ها در همه مناطق یمن بدون تبعیض، بدون استثنا” کار خواهد کرد.

این جنگ ده ها هزار نفر را کشته، اقتصاد را ویران کرده و یمن را به آستانه قحطی کشانده است.

ریاض که برای خروج از جنگ در یمن تلاش می کند، از شورا خواسته است که با حوثی ها تحت نظارت سازمان ملل “برای یک راه حل نهایی و جامع” مذاکره کند.

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها، در واکنش به تشکیل این شورا در روز پنجشنبه این اقدام را مضحک و “تلاش نومیدانه برای بازسازی صفوف مزدوران به منظور سوق دادن آنها به سمت تشدید تنش” خواند.

عربستان سعودی پس از اعلام هادی از کمک مالی 3 میلیارد دلاری به دولت مورد حمایت عربستان خبر داد.

وزرای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از این شورا و آغاز مذاکرات با حوثی‌ها تحت نظارت سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی نهایی و جامع اعلام کرده‌اند.

طرف های متخاصم یمن بر سر آتش بس دو ماهه ای که از شنبه گذشته آغاز شد، توافق کردند

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *