شهرهای سراسر ایران در لایه ای ضخیم از گرد و غبار و آلاینده ها غرق شده اند

شهره صدری – تهران روز جمعه با کیفیت هوای خطرناک و دید بسیار پایین آلوده ترین شهر جهان بود.

شهرهای سراسر ایران از جمله تهران، پایتخت، در لایه ای ضخیم از گرد و غبار و آلاینده هایی غرق شده است  که گفته میشود توسط بادهای شدید غرب به این کشور وارد میشوند.

کیفیت هوا در تمام روز جمعه و همچنین روز شنبه خطرناک بود و دید در تهران بسیار کاهش یافته بود.  بطوری که مه سفید و خاکستری تمام شهر را فرا گرفته بود.

بر اساس گزارش شاخص جهانی پایش کیفیت هوا، تهران با میانگین شاخص کیفیت هوای لحظه ای 236 «بسیار ناسالم» آلوده ترین شهر جهان در روز جمعه بود.

شاخص کیفیت هوا تا ظهر روز شنبه عدد 183 “ناسالم” را نشان داد، اما برآوردهای محلی روز جمعه در یک نقطه از شاخص بیش از 500، حداکثر سطح آلایندگی را نشان داد.

مقامات شهرداری گفتند که خودروهای قدیمی، کارخانه ها و سوخت بی کیفیت دلیل اصلی این بار آلودگی هوا نبود. زیرا تصور می شود طوفان و بادهای شدید گرد و غبار را عمدتاً از عراق منتقل کرده است که ناشی از تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و بیابان زایی است.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود وضعیت آلودگی تا عصر روز شنبه بدتر شود زیرا موج‌های گرد و غبار بیشتری به ایران رانده می‌شود که منشا برخی از آنها نیز از سوریه، عربستان سعودی و اردن است.

داریوش گلعلی زاده، سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اظهار داشت: 26 استان کشور با میزان آلودگی ناشی از گرد و غبار طی دو روز گذشته مواجه بوده اند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اصلی‌ترین راه مقابله با این پدیده است، افزود: این سازمان خواستار برگزاری نشست‌هایی با کشورهای همسایه شده است، اما تاکنون رد شده است.

داده های دولتی نشان می دهد که تهران در کل سال تقویمی ایران که در 20 مارس به پایان رسید، تنها از دو روز هوای «پاک» برخوردار بوده است.

اکثر روزها به عنوان «قابل قبول» طبقه بندی شدند و 111 روز برای گروه های آسیب پذیر یا برای همه شهروندان ناامن اعلام شد.

مسئولین تهران تا حد زیادی از تعطیل کردن شهری که جمعیت آن حدود 12 میلیون نفر در طول روز است، خودداری می کنند، شهری که پذیرای مسافران از شهرهای مجاور نیز است.

شهرداری روز شنبه از تعطیلی کلان شهر تهران خودداری کرد و  به گروه های آسیب پذیر توصیه کرد در خانه بمانند.

مدارسی که تنها هفته گذشته پس از دو سال تعطیلی COVID-19 به طور کامل بازگشایی شده بودند نیز باز نگه داشته شدند، اما به دانش‌آموزان توصیه شد در خانه بمانند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور مجبور شد دیدار با جمعی از هنرمندان را لغو کند.  در حالی که باشگاه پرسپولیس تهران مجبور شد مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی تهران را به تعویق بیاندازد.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *