افزایش جذب کربن توسط گیاهان با بهبود کیفیت هوا

شهره صدری- کاهش آلودگی ناشی از ذرات آئروسل کیفیت هوا را بهبود می بخشد. همچنین می‌تواند میزان نور خورشید در دسترس گیاهان را افزایش داده و توانایی آنها را در حذف دی اکسید کربن از جو و کاهش تغییرات آب و هوایی افزایش دهد.

تحقیقات جدید دانشمندان با استفاده از داده های ماهواره ای برای اندازه‌گیری فعالیت فتوسنتزی و آلودگی هوا در اروپا نشان داد که گیاهان در تعطیلات آخر هفته کربن بیشتری جذب می‌کنند . با کاهش میزان انتشار آلایند های صنعتی و تردد کمتر مردم با خودروها جذب کربن گیاهان افزایش می یابد.

گیاهان توانایی خاصی به نام فتوسنتز دارند که به وسیله آن انرژی خورشید را به انرژی شیمیایی تبدیل می کنند. برای انجام این کار، دی اکسید کربن را از هوا می گیرند و آن را به کربوهیدرات ها و چربی ها تبدیل می کنند.

این روند روزمره کمک بزرگی به مبارزه با تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی است. گیاهان مقداری از آلودگی کربن ما را از جو بیرون می کشند و آن را به عنوان یک ماده بیولوژیکی حفظ می کنند و از افزایش گرمایش جهانی جلوگیری می کنند.

تیم تحقیقاتی در این باره گفت: « با این حال، کیفیت هوای بد ناشی از وجود ذرات معلق در هوا، ذرات ریز که هنگام تردد خودروها و یا سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا چوب در اتمسفر منتشر می‌شوند، می‌تواند این وضعیت را کاهش دهد». این ذرات اثرات منفی بر کیفیت هوا دارند که بر سلامت انسان تأثیر می گذارد. آنها همچنین می توانند نور خورشید را پراکنده یا جذب کنند که مانند گیرکردن در سایه روی گیاه تأثیر می گذارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که آلودگی آئروسل می تواند عملکرد محصولات کشاورزی را تا 20 درصد کاهش دهد.

از آنجا که یک مرحله از فرآیند فتوسنتز باعث آزاد شدن فلورسانس می شود، می توان آن را از فضا مشاهده کرد و توسط ماهواره ها اندازه گیری کرد – این یک روش تحقیقاتی تغییر دهنده بازی است دانشمندان از آن استفاده کردند.

محققان یافته‌های فتوسنتز خود را با اندازه‌گیری‌های آئروسل گرفته شده توسط مجموعه رادیومتر تصویربرداری مادون قرمز مرئی مرتبط کردند و از مدل‌سازی برای درک این رابطه استفاده کردند.

رزا یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: «ما به دلیل الگوی ثابت فعالیت انسانی در طول هفته در مقایسه با سایر مناطق، بر اروپا تمرکز کردیم. علاوه بر این، بسیاری از اکوسیستم های اروپایی در حال حاضر اثرات منفی تغییرات آب و هوایی را تجربه کرده اند و کشورهای اروپایی اهداف بلندپروازانه ای را برای کاهش آلودگی کربن تعیین کرده اند».

کار آنها چرخه هفتگی فعالیت فتوسنتزی را نشان داد که در آخر هفته به اوج خود رسید و در طول هفته کاهش یافت، دقیقا روندی معکوس با الگوهای آلودگی هوا داشت. آنها همچنین الگوی مشابهی را در طول قرنطینه های کووید 19 پیدا کردند، زمانی که مردم به جای رفت و آمد در خانه ها می ماندند.

اگر بتوان آلودگی ذرات معلق را در طول هفته کاهش داد و سطح فعالیت فتوسنتزی آخر هفته را همیشه حفظ کرد، بین 40 تا 60 مگاتن دی اکسید کربن از جو حذف می شود و آن را در مواد بیولوژیکی به دام می اندازد. همچنین بهره وری کشاورزی را بدون افزایش مقدار زمین مورد استفاده برای کشت محصولات افزایش می دهد.

رزا در پایان گفت: «این یافته‌ها پیامدهای سیاستی عمده‌ای برای دولت‌های اروپایی دارد که روی سیستم‌های مختلفی کار می‌کنند تا سالانه حدود 500 مگاتن دی‌اکسید کربن را از جو خارج کرده و آن را ذخیره کنند.  کار ما نشان می‌دهد که بهبود کیفیت هوا می‌تواند به تحقق اهداف اقلیمی نیز کمک کند.»

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *