استرالیا هشتمین سال گرم خود را ثبت کرد

شهره صدری – اداره هواشناسی استرالیا هفته گذشته اعلام کرد این کشور هشتمین سال گرم خود را در سال 2023 تجربه کرد. با تأثیر تغییرات آب و هوایی در استرالیا که میانگین دما را تقریباً یک درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سالهای 1961-1990 افزایش داده است.

نوسانات شدید آب و هوایی در سال گذشته استرالیا باعث شد تا استرالیا شاهد سیل گسترده باشد. این در حالی است که هیمن اثرات اقلیمی باعث شد تا ژانویه به گرم ترین زمستان نیمکره جنوبی از سال 2002 تبدیل شود.

سیل‌ها، طوفان‌ها و آتش‌سوزی‌ها جان چندین نفر را گرفت، و گرمای اواسط سال و کمبود بارندگی، صنعت عظیم کشاورزی کشور را متلاطم کرد، عملکرد گندم را کاهش داد، قیمت دام‌ها را پایین آورد و صادرات گوشت را افزایش داد.

پیش‌بینی‌ها هشدار می‌دهند که تغییرات آب و هوایی استرالیا را گرم‌تر کرده و شدت آب و هوای شدید را افزایش می‌دهد.

اداره هواشناسی گفت: تغییرات آب و هوا همچنان بر آب و هوای استرالیا تأثیر می گذارد.

به گفته این دفتر، میانگین دمای کشور 0.98 درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین سالهای 1961-1990 بود و میانگین دمای زمستان 1.53 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای 1961-1990 بود.

بارندگی 1.6 درصد بالاتر از میانگین بارش بین سالهای 1961-1990 با 473.70 میلی متر بود، اما این به نفع مناطق شمالی بود زیرا محصولات کمی کشت می شد، در حالی که بخش هایی از استرالیای غربی، بزرگترین ایالت کشت گندم کشور، کمترین میزان خود را داشت.

هواشناسی استرالیا همچنین اعلام کرد که سال 2023 در سطح جهان گرم ترین سال ثبت شده است، با دمای اقیانوس ها به بالاترین حد خود از آوریل و وسعت یخ های دریای قطب جنوب در بیشتر اوقات سال به پایین ترین حد خود رسیده است.

در بیشتر سال 2023، استرالیا گرفتار پدیده آب و هوایی ال نینو بود – گرم شدن آبهای اقیانوس آرام در امتداد خط استوا در سواحل آمریکای جنوبی که معمولاً باعث هوای گرم و خشک در استرالیا و آسیای جنوب شرقی می شود.

پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند که ال نینو محو شود و شاید اواخر امسال به سمت مخالف خود، لا نینا، حرکت کند، که باعث می‌شود هوای مرطوب در استرالیا بیشتر شود.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *