کاهش 25 سانتیمتری تراز آب دریای خزر

شهره صدری- بنا بر اعلام رئیس موسسه تحقیقات آب کشور، از ابتدای سالجاری تراز آب دریای خزر 25 سانتیمتر کاهش یافته است. این میزان کاهش بیشتر به سبب روند گرمایش زمین است که کشورمان را نیز درگیر کرده است.

محمدرضا کاویان پور، رئیس موسسه تحقیقات آب در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب اضافه کرد: سطح تراز آب دریای خزر در چند سال اخیر حدود نیم متر کاهش داشته است. به گفته وی سالهای آینده مشکلات این کاهش سطح تراز بیشتر نمایان خواهد شد و بر روی فعالیت های دریایی، آبزیان دریای خزر و زندگی مردم اثر گذار است.

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور به طرح مطالعاتی این موسسه درباره دریای خزر اشاره کرد و گفت: مطالعات گسترده ای در موسسه تحقیقات آب و به خصوص مرکز مطالعات و تحقیقات در موضوع دریای خزر انجام شده است. بحث کاهش سطح تراز دریای خزر از دهه 1850 میلادی در جریان بوده و از سال 1900 روند افزایشی داشته است. ایران از سال 1380 بطور جدی درگیر تغییر اقلیم شده است. سال گذشته 1.3 درجه افزایش دما داشته ایم و امسال نیز در نقاط مختلف بین یک تا 4 درجه افزایش دما را ثبت کرده ایم. این افزایش دما تاثیر مستقیمی روی منابع آبی دارد و سبب کاهش این منابع میشود. رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد 190 میلیارد مترمکعب آب دریای خزر در اثر کاهش سطح تراز از بین رفته است.

کاویان پور به راه اندازی سامانه پایش و هشدار سیل در موسسه اشاره کرد و گفت سامانه پایش اراضی کشور راه اندازی شده است که اطلاعات آن همواره به روزرسانی شده و در اختیار وزارت نیرو قرار میگیرد. همچنین با رصد میزان تبخیر و تعرق میزان ورودی به سدهای کشور نیز به زودی راه اندازی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *