ظهور ال نینو و تاثیر بر گرمایش جهانی در سال 2023

شهره صدری – به گزارش گاردین، سیاره زمین در سال 2023 با ضربه مضاعف از گرمایش جهانی مواجه شده است. در کنار افزایش غیرقابل تحمل دمای جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای، ال نینو در حال ظهور است. این رویداد پراکنده بزرگترین تأثیر طبیعی بر آب و هوای سال به سال است و جهش بیشتری از گرما را به جهانی که در حال حاضر بیش از حد گرم شده است می افزاید. نتیجه ال نینو آب و هوای بسیار شدید است که به زندگی و معیشت ضربه می زند.

آخرین رویداد بزرگ ال نینو از سال 2014 تا 2016 منجر به شکستن پی در پی رکورد دمای جهانی در هر یک از آن سال ها شد و سال 2016 گرم ترین سال ثبت شده تا کنون باقی ماند. با این حال، ال نینو اکنون آغاز شده است و ممکن است رکوردهای دمایی جدیدی را با موج گرمای بی سابقه در خشکی از پورتوریکو تا چین و موج گرمای بی سابقه در دریاهای اطراف بریتانیا، به ثبت برساند.  

چرخه ال نینو – لا نینا چیست؟

تغییرات در قدرت باد و دمای اقیانوس در اقیانوس وسیع آرام منجر به دو الگوی آب و هوایی متمایز، ال نینو و لا نینا می شود. تغییر بین آنها به طور نامنظم، هر سه تا هفت سال، معمولا با سال های خنثی در بین آنها اتفاق می افتد. ال‌نینو تقریباً یک سال دوام می‌آورد، اما فاز لانینا می‌تواند طولانی‌تر باشد، و سال 2023 پایان یک دوره غیرمعمول سه سال متوالی لانینا را به همراه داشت.

چه چیزی چرخه را هدایت می کند؟

بادهای شرقی معمولاً آب های سطحی گرم در اقیانوس آرام استوایی را به سمت استرالیا و اندونزی و از آمریکای جنوبی دور می کنند. در نتیجه، آب گرم در غرب اقیانوس آرام انباشته می شود و آب خنک از عمق در شرق اقیانوس آرام جمع می شود. این حالت خنثی است.

اما با شروع ال نینو، بادهای شرقی ضعیف می شوند و آب گرم در سراسر اقیانوس آرام پخش می شود. در مقابل، در شروع لانینا، بادهای شرقی حتی قوی تر از حد معمول هستند که منجر به خنک شدن بیشتر آب های شرقی اقیانوس آرام می شود.

زمان بندی نامنظم سوئیچ ها بین شرایط خنثی، ال نینو و لا نینا نتیجه تعاملات پیچیده بین پدیده های مختلف سیستم آب و هوایی، از دینامیک جریان اقیانوسی تا تشکیل ابرهای رعد و برق است.

ال نینو چگونه دمای کره زمین را افزایش می دهد؟

اقیانوس بیش از 90 درصد از گرمای محبوس شده ناشی از گازهای گلخانه ای آزاد شده و همچنین  سوزاندن سوخت های فسیلی و سایر فعالیت های انسانی را جذب می کند. اقیانوس به ویژه در جذب گرما در طول رویداد لانینا، زمانی که دمای شرق اقیانوس آرام به ویژه سرد است، موثر است.

با این حال، در طول ال نینو، مقداری از این گرما به جو منتشر می شود زیرا آب گرم درست در سراسر اقیانوس آرام پخش می شود و آب های خنک تر را خفه می کند. ال نینو می تواند تا 0.2 درجه سانتیگراد به دمای سالانه سطح زمین اضافه کند.

ال نینو چگونه بر آب و هوای شدید تأثیر می گذارد؟

چرخه ال نینو-لا نینا موقعیت آب های گرم اقیانوس و هوای مرطوب و بارانی بالای آن را تغییر می دهد، به این معنی که این چرخه موج های گرما، خشکسالی، آتش سوزی های جنگلی و سیل را در مناطق مختلف افزایش می دهد.

مناطق نزدیک به اقیانوس آرام به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. در پرو و اکوادور، ال نینو باران های شدید و سیل به همراه دارد. نام کامل رویداد – El Niño de Navidad یا مسیح کودک – از این منطقه می آید و به این دلیل ابداع شد که بیشترین تأثیرات در زمان کریسمس رخ می دهد.

در آمازون، هوا در طول ال نینو گرمتر و خشک تر می شود، به این معنی که رشد کمتر و خطر آتش سوزی در جنگلی که در حال نزدیک شدن به نقطه اوج است، بیشتر می شود. گرما و خشکسالی نیز در کلمبیا و آمریکای مرکزی افزایش می یابد.

در آن سوی اقیانوس آرام، استرالیا می تواند به شدت تحت تأثیر دمای بالاتر ال نینو قرار گیرد. این امر خطر موج گرما، خشکسالی و آتش سوزی های جنگلی را در شرق استرالیا افزایش می دهد و همچنین احتمال سفید شدن انبوه مرجان ها در دیواره مرجانی بزرگ را افزایش می دهد. “تابستان سیاه” 2019-2020 در جریان ال نینوی کوچک رخ داد. خطر خشکسالی در اندونزی نیز افزایش یافت و آخرین ال نینوی بزرگ بین سال‌های 2014 تا 2016 به آتش‌سوزی‌های عظیم جنگل‌ها دامن زد که توده‌های دود تا نیمه‌ی از جهان را در بر گرفت.

کشورهای دورتر از خط استوا هنوز به طور قابل توجهی تحت تأثیر ال نینو هستند، که موقعیت بادهای تندباد در ارتفاع بالا را تغییر می دهد. در نتیجه، در جنوب ایالات متحده آب و هوای مرطوب تر و خطر سیل افزایش می یابد، در حالی که شمال ایالات متحده و کانادا گرم تر و خشک تر می شوند. وضعیت در چین نیز مشابه است، جنوب مرطوب تر و در شمال گرم تر و خشک تر است.

آیا ال نینو بر مکان های دورتر از اقیانوس آرام تأثیر می گذارد؟

بله – تأثیرات آن در سراسر سیستم آب و هوایی جهانی بازتاب می یابد. شاید بزرگترین تأثیر کاهش بارندگی در بادهای موسمی هند باشد که منبع تامین 70 درصد آب این کشور است و برای رشد مواد غذایی در پرجمعیت ترین کشور جهان حیاتی است. با این حال، ال نینو می‌تواند باران‌های بیشتری را به شاخ آفریقای آسیب‌دیده از خشکسالی بیاورد، جایی که شرایط ویژه ناشی از سه لانینا متوالی خشکسالی طولانی‌مدت را در بخش‌هایی از اتیوپی، کنیا و سومالی تشدید کرد.

ال نینو همچنین بر خطر طوفان‌ها و طوفان‌ها تأثیر می‌گذارد و معمولاً آن‌هایی را که کارائیب و ایالات متحده، هند و بنگلادش، و ژاپن و کره را تحت تأثیر قرار می‌دهند، سرکوب می‌کند. با این حال، این طوفان‌ها از گرمای اقیانوس نیرو می‌گیرند و دمای بالای آب دریا در اقیانوس اطلس در سال 2023، اداره هواشناسی انگلستان را به پیش‌بینی تعداد بالاتر از حد متوسط طوفان‌های استوایی در اقیانوس اطلس شمالی سوق داده است.

اروپا کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد، اما در زمستان ال نینو می تواند تندباد را تغییر دهد و باران بیشتری را به جنوب قاره و شرایط خشک تر و سردتر را در شمال بیاورد.

تأثیر ال نینو بر بارندگی، دما و رشد گیاهان نیز اثرات بدی دارد، مانند افزایش بیماری‌های عفونی از جمله تب دنگی در جنوب شرقی آسیا و برزیل. یک مطالعه حتی کاهش تولید مواد غذایی در سال های ال نینو را با جنگ های داخلی مرتبط دانسته است.

الان وضعیت چطور است؟

شرایط ضعیف ال نینو در ماه می وارد شد و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده تقویت شود. این پیش بینی حاکی از  84 درصد احتمال وقوع یک رویداد متوسط در اوج خود از نوامبر تا ژانویه، و 56 درصد احتمال یک رویداد قوی است.

میانگین دمای جهانی در اوایل ژوئن تقریباً 1 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح ثبت شده قبلی در همان ماه بود که منجر به موج گرمای بی سابقه از پورتوریکو تا سیبری و چین شد. برخی از دانشمندان گفتند که گرمایش نشان می دهد که سال 2023 می تواند گرم ترین سال ثبت شده باشد، اگرچه بیشتر گرمای ال نینو در سال 2024 ظاهر می شود.

آیا تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسانی احتمال ال نینو یا لا نینا یا هر دو را افزایش می دهد؟

دانشمندان مطمئن نیستند. این تا حدی به این دلیل است که رویدادهای ال نینو و لانینا زیادی در پرونده رصد 150 سال گذشته  وجود ندارد. این امر این اطمینان را حاصل می کند که روند داده‌ها، که تمایل به رویدادهای لانینا بیشتری را نشان می‌دهد، صرفاً نتیجه تصادف نیست.

علاوه بر این، مدل های اقلیمی در مورد این سوال توافق ندارند. این به این دلیل است که مدل‌های آب و هوایی دارای وضوح نسبتاً بزرگ 100 کیلومتری هستند و نمی‌توانند به خوبی دینامیک اقیانوس آرام گرمسیری یا ابرهای رعد و برق را که الگوهای گردش در مقیاس بزرگ را هدایت می‌کنند، نشان دهند.

یک چیز قطعی است. افزایش دمای جهانی که در سال های ال نینو افزایش یافته و آب و هوای شدید بدتر را به همراه دارد، تا زمانی که انتشار کربن به صفر کاهش پیدا نکند، پایان نخواهد یافت.

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *