ظهور گونه های کمیاب آبزی در چین با بهبود کیفیت محیط های آبی

شهره صدری – عروس دریایی آب شیرین در اوایل سال جاری در آب زلال مخزن هوایرو پکن مشاهده شد – منظره نادری برای هیدرولوژیست های محلی زیرا این گونه آبزی بیش از 20 سال از پایتخت ناپدید شده بود.

گوئو، مدیر آزمایشگاه مرکز هیدرولوژی پکن، می گوید: “از دیدن عروس دریایی آب شیرین در هوایرو کاملا شگفت زده شدم”.

این آبزی کوچک ، با بدنی زنگوله‌ای به قطر حدود 1.5 سانتی‌متر در مورد محل سکونتش بسیار خاص شناخته شده است: یک بدنه آبی شفاف که به دمای مناسب آب و محیط طبیعی سالم نیاز دارد.

گوئو گفت: “عروس دریایی آب شیرین یک «شاخص کیفی آب» واقعی است”.

مدیریت آب در چین هرگز کار آسانی نبوده است. مشکلات پیش رو شامل تخصیص نابرابر منابع آب، سیل و خشکسالی های مکرر، و وظیفه سخت تامین جمعیت بزرگ آن با تنها 6 درصد از منابع آب شیرین جهانی است.

 چین باید تعادل ظریفی بین تضمین مصرف رو به رشد آب و فعالیت های انسانی در امتداد آبراهه ها و ضرورت رسیدگی به چالش هایی مانند آلودگی آب، صید بی رویه و از دست دادن تنوع زیستی ایجاد کند.

در سال 2021، ممنوعیت ماهیگیری 10 ساله در آبهای اصلی رودخانه یانگ تسه برای افزایش جمعیت موجودات آبزی آغاز شد.

بیش از 200 هزار ماهیگیر از 10 منطقه در سطح استان در امتداد رودخانه بدین ترتیب با شیوه زندگی چند صد ساله خود وداع کردند و به ساحل کوچ کردند. بسیاری از آنها بعداً به تیم های حفاظت از ماهی پیوستند و در امتداد رودخانه گشت زنی کردند تا از فعالیت های غیرقانونی جلوگیری کنند.

ژانگ سونگ که از سال 2000 از طریق ماهیگیری امرار معاش می کرد، گفت: “باید اعتراف کنم که کار من به نوعی سخت است، اما من داوطلب شدم که این مسئولیت را بر عهده بگیرم تا اطمینان حاصل کنم که فرزندان ما می توانند در کنار رودخانه یانگ تسه با محیطی خوب زندگی کنند.” ، او بعداً عضو یک تیم محلی حفاظت از ماهی در چونگ کینگ در جنوب غربی چین شد.

چین همچنین سیستم‌های رئیس رودخانه و دریاچه را اجرا کرده است که در آن رؤسای دولت به عنوان مسئول حفاظت از بدنه‌های آبی در حوزه قضایی خود تعیین می‌شوند. تاکنون بیش از 1.2 میلیون رئیس رودخانه و دریاچه منصوب شده اند.

سایر منابع آبی در آب های کلیدی رودخانه یانگ تسه نیز احیا شده اند. در مجموع 193 گونه ماهی در سال 2022 در منطقه مشاهده شد که نسبت به سال 2020، 25 گونه افزایش یافته است.

پرورش مصنوعی و رهاسازی گونه های آبزی کمیاب نیز برای کمک به افزایش جمعیت آنها در طبیعت انجام شده است.

در ماه مارس، چین پیشرفت بزرگی در حفاظت از ماهیان خاویاری یانگ تسه، گونه‌ای در خطر انقراض تحت حفاظت ملی درجه یک، که در جولای سال گذشته توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در طبیعت منقرض شده بود، انجام داد.

تخمک گذاری و لقاح طبیعی این ماهی کمیاب در آزمایشی که در یکی از شاخه های یانگ تسه در سیچوان انجام شد مشاهده شد که نشان می دهد ماهیان خاویاری در اسارت توانایی تولید مثل طبیعی در طبیعت را دارند.

علاوه بر این، پایش منظم گونه‌های آبزی، از جمله پلانکتون، ماهی، پرندگان و زوبنتوس‌ها، در چین برای ارزیابی تنوع زیستی اکوسیستم‌های آبی انجام شده است.

لیو بو، رئیس بخش نظارت و ارزیابی اکولوژیکی آب در مرکز هیدرولوژی پکن گفت: با کمک هوش مصنوعی ما از تشخیص پرندگان برای نظارت بر تنوع پرندگان در پکن استفاده می کنیم.

سال گذشته، یک نقطه نظارتی مجهز به هوش مصنوعی در مخزن گوانتینگ، با موفقیت یک گونه پرنده آبی در معرض خطر انقراض را شناسایی کرد.

کیفیت آب چین نیز در سال‌های اخیر بهبود قابل توجهی داشته است، زیرا این کشور کارخانه‌های بسیار آلاینده را در کنار رودخانه‌ها تعطیل کرد و ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی را انجام داد.

کیفیت آب جریان اصلی رودخانه زرد برای اولین بار در سال 2022 در درجه دوم، دومین سطح بالا در سیستم کیفیت آب پنج لایه کشور قرار گرفت، در حالی که جریان اصلی رودخانه یانگ تسه برای سه سال متوالی در درجه دوم باقی ماند.

با رودخانه‌ها و دریاچه‌های پاک تر، هیدرولوژیست‌هایی مانند گوئو احساس رضایت می‌کنند و انتظارات بیشتری برای آینده دارند. تعداد گونه های ماهی وحشی در پکن یک بار به دلیل کیفیت پایین آب و دلایل دیگر از 85 گونه به حدود 40 گونه کاهش یافت. با بهبود اکولوژی آب در سال های اخیر، گونه های ماهی به تدریج بهبود یافته اند.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *