ده حقیقت درباره بحران مرگبار یمن

شهره صدری – پس از هفت سال درگیری فاجعه بار، میلیون ها یمنی تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند. اما بسیاری از رهبران جهان به آنچه بزرگترین فاجعه انسانی جهان گفته میشود، پشت کرده اند.

یمن همچنان بزرگترین بحران انسانی و عملیات کمک رسانی در جهان است. این بحران نتیجه یک درگیری مسلحانه وحشیانه است که از هفت سال پیش تا کنون شدت گرفته است. ده ها هزار غیرنظامی کشته و مجروح شده اند و این جنگ رنج عظیمی را بر مردم یمن تحمیل کرده است.

بدون ارسال کمک های انسان دوستانه در ماه های آینده، جان هزاران نفر بدلیل خشونت مداوم و عدم دسترسی به غذا و دارو در خطر است.

از وضعیت بد به بدتر

یان اگلاند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژ پس از بازدید از یمن در سال گذشته گفته بود: من عمیقا از اینکه می بینم گرسنگی در یمن چقدر گسترده شده است، ناراحت هستم. امروز بی نهایت بدتر از سه سال پیش است که از یمن بازدید کردم. او گفت بسیاری از خانواده های یمنی که من دیدم چهره به چهره قحطی قرار دارند و بسیاری از آنها نصف جیره غذایی سال گذشته را دریافت می کنند.

به نظر اگلاند، یمن برای جلوگیری از یک فاجعه به سه چیز نیاز دارد : پول بیشتر که بتواند امروز استفاده کند، آتش بس برای جلوگیری از قحطی و دسترسی کامل به افراد نیازمند.

در اینجا ده حقیقت درباره بحران مرگبار یمن را می خوانیم:

شماره 1- چهار میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند

  بدلیل تشدید درگیری ها در یمن،  تعداد آوارگان داخلی یمن به بیش از 4 میلیون نفر رسیده است که بیش از 80 درصد آنها بیش از یکسال است که آواره شده اند. بیش از 1.6 میلیون یمنی آواره در یکی از 2200 اردوگاه  آوارگان زندگی می کنند. زنان و کودکان 80 درصد از آوارگان را تشکیل می دهند.

شماره 2 – یک میلیون نفر در اردوگاه های مدیریت نشده زندگی می کنند

یک میلیون آواره یمنی در بیش از 1500 اردوگاه غیرمجاز و بدون امکانات پراکنده شده اند و برای رفع نیازهای اولیه خود نیاز به حمایت دارند.

شماره 3 – از هر ده نفر هشت نفر زیر خط فقر زندگی می کند

سقوط اقتصاد و ارز بدلیل جنگ با همه گیری کرونا وضعیت یمن را بدتر کرده است. در نتیجه میلیون ها نفر نمی توانند از پس مخارج زندگی برآیند. امروز 80 درصد از مردم یمن زیر خط فقر زندگی می کنند.

شماره 4- نیاز 20 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه

تخمین زده میشود که بیش از 12 میلیون نفر از این 20 میلیلون نفر در شرایط حاد نیاز به کمک های بشر دوستانه قرار دارند. این افراد با بحران مواجه هستند و برای بدست آوردن نیازهای اولیه برای بقا و حفظ سلامتی و رفاه خود تلاش می کنند.

شماره 5 – پنج میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند

ناامنی غذایی و سوء تغذیه عامل اصلی تعداد افراد نیازمند است. بیش از 16 میلیون نفر – نیمی از جمعیت یمن- گرسنه هستند. این شامل پنج میلیون نفر است که با شرایط اضطراری روبرو هستند.

شماره 6- هر ده دقیقه یک کودک بدلیل یک بیماری قابل پیشگیری می میرد

بیش از 20 میلیون نفر به کمک های بهداشتی نیاز دارند، از جمله 11.6 میلیون نفر که نیاز شدید دارند. حداقل هر 10 دقیقه یک کودک در یمن بدلیل بیماری های قابل پیشگیری جان خود را از دست میدهد.

شماره 7- دو میلیون کودک از تحصیل بازمانده اند

بیش از دو میلیون دختر و پسر در سن مدرسه از تحصیل بازمانده اند. قبل از همه گیری کرونا، تقریبا 47 درصد از دختران در مقایسه با پسران 53 درصد از مدرسه خارج بودند. ناامنی مالی در خانواده ها مانع از ثبت نام کودکان در مدرسه میشود و آنها را در معرض خطر تبدیل شدن به کودکان کار قرار میدهد. تعداد بیشتری از کودکان ماه ها یا حتی سالهاست که تحصیل را بدلیل جنگ از دست داده اند.

شماره 8- 15 میلیون نفر نیاز به آب سالم و خدمات فاضلاب دارند

بیش از 15 میلیون نفر برای دسترسی به آب سالم و بهداشت نیاز به حمایت دارند. از این تعداد 8.7 میلیون نفر نیاز جدی به این خدمات دارند.

شماره 9- بیش از 100 هزار نفر کشته شده اند

جنگ مسئول مستقیم کشته شدن بیش از 100 هزار نفر بوده است. 130 هزار نفر به دلایل غیر مستقیم مانند کمبود مواد غذایی و بحران های بهداشتی جان خود را از دست داده اند.

شماره 10- کمک غذایی 9 میلیون نفر به نصف کاهش پیدا کرده است

کاهش بودجه کمک های بشردوستانه به این معناست که کمک های غذایی 9 میلیون نفر به نصف کاهش یافته است و 15 شهر بزرگ با کاهش منابع آب مواجه هستند.

منبع: NRC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *