یمن با افزایش گرسنگی با فاجعه قطعی مواجه است

شهره صدری – روسای آژانس های سازمان ملل روز دوشبه اعلام کردند، بحران گرسنگی وخیم در یمن در حال حاضر ” در آستانه یک فاجعه قطعی” است. تجزیه و تحلیل داده های جدید از این کشور ویران شده از جنگ نشان میدهد که ناامنی غذایی بالقوه بی سابقه است.

امروز، بیش از 17.4 میلیون یمنی در ناامنی غذایی قرار دارند. پیش بینی می شود در ماه های آینده 1.6 میلیون نفر دیگر به حد اضطرار گرسنگی برسند. مجموع افراد دارای نیاز اضطراری تا پایان سال به 7.3 میلیون نفر میرسد.

قحطی پنج برابر میشود

نگرانی شدید سازمان های بشردوستانه این است که احتمال اینکه تعداد افرادی که در حد فاجعه بار یا قحطی در گرسنگی را تجربه می کنند، پنج برابر شود، از 31000 فعلی به 161000 در ماه دسامبر برسد.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: این ارقام دلخراش تایید می کند که ما در حال شمارش معکوس برای فاجعه در یمن هستیم و تقریبا زمان لازم برای اجتناب از آن به اتمام رسیده است.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که در آخر هفته درگیری های شدیدی بین نیروهای دولت یمن و جدایی طلبان انصارالله یا حوثی ها- در اطراف شهر نفت خیز شمالی مارب که هنوز تحت  کنترل دولت است، گزارش شده و ده ها جنگجو کشته و زخمی شدند.

دیوید گرسلی، مسئول ارشد سازمان ملل متحد در یمن، در توییتی اعلام کرد که برای حفاظت از غذا و تغدیه، آب سالم، بهداشت اولیه به بودجه نیاز است. کاهش محدودیت های ایجاد شده بر تبادلات اقتصادی می تواند وابستگی به کمک های بشردوستانه را کاهش دهد.

هشدار یونیسف و برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، به دنبال افزایش خشونت ها در سراسر یمن است که در ژانویه و فوریه حداقل 47 کودک کشته و یا معلول شدند.

مدیرکل فائو  گفت: پس از هفت سال جنگ، بسیاری از خانواده ها در یمن از نیازهای اولیه غذایی محروم هستند.

کاترین راسل ، مدیر اجرایی یونیسف، با تاکید بر تاثیر طولانی مدت و منفی بر کودکان، هشدار داد که کودکان بیشتری در یمن گرسنه به رختخواب میروند. این گرسنگی آنها را در معرض افزایش خطر اختلالات جسمی و شناختی و حتی مرگ قرار میدهد. راسل ابراز داشت: دیگر نمی توان از وضعیت اسفناک کودکان در یمن چشم پوشی کرد. جان آنها در خطر است.

براساس آخرین تجزیه و تحلیل ناامنی غذایی، سوء تغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال در یمن و مادران شیرده افزایش یافته است.

در سراسر یمن، که حتی پیش از وقوع درگیری ها یکی از فقیرترین کشورها بود – اکنون 2.2 میلیون کودک دچار سوء تغذیه شدید هستند. 500 هزار کودک کم سال تر با سوء تغذیه حاد روبرو هستند که یک وضعیت جدی تهدید کننده زندگی آنهاست.

استان های حجه، حدیده و تعز از جمله استان هایی هستند که بیشترین آسیب را دیده اند.

براساس بررسی جدید انجام شده در یمن، مادران باردار و شیرده نیز در معرض خطر کمبود شدید مواد غذایی هستند و حدود 1.3 میلیون نفر دچار سوء تغذیه حاد هستند.

جنگ مقصر است

درگیری ها بطور گسترده بدلیل سقوط فاجعه بار اقتصاد یمن در سالهای اخیر – و افزایش سطح گرسنگی – مسئول وضع موجود است. زیرا کاهش ارزش ریال یمن قیمت مواد غذایی را در سال 2021 به بالاترین سطح خود از سال 2014 رسانده است.

جنگ اوکراین میتواند باعث شوک قیمت در یمن شود، چرا که 30 درصد از واردات گندم یمن از اوکراین انجام میشود.

به اعتقاد گرسلی، برای پایان دادن به این وضعیت خطرناک، صلح لازم است. طرف های درگیر باید همه محدودیت های تجارت و سرمایه گذاری برای کالاهای غیرتحریمی را لغو کنند. این به کاهش قیمت مواد غذایی و آزادسازی و اقتصاد کمک می کند .

منبع: UN News

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *