ده ها نهنگ در سواحل نیوزلند مردند

شهره صدری – پستانداران دریایی در جزیره جنوبی نیوزلند می میرند. جایی که در 15 سال حداقل 10 بار مرگ نهنگ ها در آن دیده شده است.

بیش از 24 نهنگ در ساحلی در نیوزلند به گل نشسته اند. سازمان حفاظت از محیط زیست نیوزلند گفت که روز پنج شنبه گذشته 29 نهنگ خلبان باله بلند  مرده در سواحل جنوبی پیدا شدند. 34 نهنگ در این ساحل به گل نشسته بودند که 29 نهنگ از میان آنها مرده یافت شد.

سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا پنج نهنگ زنده باقی مانده را با جزر و مد صبحگاهی دوباره به دریا بازگرداند.

این سازمان در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که این عملیات نجات ممکن است مدتی طول بکشد؛ و ممکن است ما تا ساعتها از موفقیت آمیز بودن یا نبودن این عملیات نجات اطمینان نداشته باشیم.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست، دیو دینتربون اعلام کرد که محیط بانان در حال مراقبت از نهنگ ها هستند، اما یادآور شد که مدتی است که این نهنگ ها از آب بیرون بوده اند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: درحالی که این اتفاق تاسف آور است، ولی به گل نشستن نهنگ ها یک پدیده طبیعی است.

گروه محلی نجات نهنگ ها در این باره گفت: این یک زمان پر از استرس  برای نهنگ هاست در مدتی که طی دیروز و امروز صبح به گل نشسته اند. بنابراین نظارت دقیق بر وضعیت و واکنش های آنها در آب کلیدی است.

ساحل اسپیت، ساحلی به طول 26 کیلومتر است که تا دریای تاسمان امتداد می یابد و زمین های شنی جزر ومدی ایجاد می کند که می تواند در طول چندین کیلومتر گسترش یابد.

در 15 سال گذشته بیش از ده بار  نهنگ های خلبان در این ساحل به گل نشسته اند. بزرگترین آن در فوریه 2017 بود. زمانی که نزدیک به 700 پستاندار در ساحل به گل نشستند و 250 نهنگ مردند.

دانشمندان در مورد مرگبار بودن این ساحل برای نهنگ ها دلیل مشخصی ندارند. یک نظریه این است که ساحل اسپیت، ساحل کم عمقی در خلیج ایجاد می کند که با سیستم شناسایی نهنگ ها تداخل می کند.

نهنگ های خلبان، که می توانند تا شش متر رشد کنند، رایج ترین گونه نهنگ ها هستند که در آب های نیوزلند یافت می شوند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *