تشدید سیل و خشکسالی با ادامه گرمایش جهانی

شهره صدری – مطالعه جدید محققین نشان می‌دهد که با افزایش دمای جهانی، بریتانیا و سایر نقاط جهان در برابر نوسانات بزرگ‌تر بین سیل و خشکسالی آسیب‌پذیر خواهند بود.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله تحقیقاتی محیط، تغییرات آب و هوایی در حال تشدید چرخه آب در جهان (جریان‌های آب از طریق جو زمین، در سطح و زیرزمین) است که منجر به دوره‌های مرطوب و خشک شدیدتر می‌شود.

ریچارد آلن نویسنده این مطالعه و پروفسور علوم آب و هوا در دانشگاه ریدینگ، از داده‌های دنیای واقعی از سال 1950 برای اندازه‌گیری میزان بارندگی و تبخیر استفاده کرد. او. این داده ها را با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پیچیده‌ای که برای پیش‌بینی تغییرات اقلیمی آینده تا سال 2100 استفاده می‌شد، مقایسه کرد.

پروفسور آلن گفت: “اگر جهان با سرعت گرمایش فعلی ادامه دهد، تفاوت بین بارش و تبخیر در مرطوب ترین و خشک ترین زمان سال تا پایان قرن جاری در برخی مناطق 20 درصد افزایش خواهد یافت. این تضاد فزاینده می تواند به عواقب شدیدی مانند سیل شدیدتر در دوره‌های مرطوب و خشکسالی‌های سریع‌تر در حال توسعه با وقوع دوره‌های خشک منجر شود”.

این متخصص علوم آب و هوا گفت: “شاید عجیب به نظر برسد که با گرم شدن آب و هوا ممکن است دوره های خشک و مرطوب شدیدتری داشته باشیم، اما این امکان پذیر است؛ زیرا جو گرمتر – تشنه تر – می تواند به طور موثرتری رطوبت خود را در یک منطقه کاهش دهد و این آب اضافی را به عنوان بارندگی شدید در طوفان ها و بادهای موسمی تخلیه کند و تضاد آب و هوا بین مناطق و زمان های مختلف سال را افزایش دهد”.

از آنجایی که انتشار گازهای گلخانه ای ما به گرمای زمین ادامه می دهد، نوسانات بیشتری بین شرایط خشکسالی و سیل وجود خواهد داشت که به مرور زمان شدیدتر می شود. ما در سال جاری شاهد سیل شدید در ژاپن، چین، کره جنوبی و هند بوده ایم که باعث مرگ، خسارت و قطع برق شد.

“تنها با کاهش سریع و گسترده در انتشار گازهای گلخانه ای است که می توانیم گرم شدن و شدت فزاینده دوره های مرطوب و خشک را محدود کنیم. درک این تغییرات برای برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی ما و همچنین بهبود پیش بینی ها در مورد چگونگی آب حیاتی است. چرخه در جهان در حال گرم شدن تکامل خواهد یافت.”

نوسانات سریع بین خشکسالی و سیل شدید به ویژه برای کشورها دشوار است که با آن مقابله کنند. تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله پیشرفت در علوم جوی توسط پروفسور امیلی بلک در دانشگاه ریدینگ، حاکی از آم است که فراوانی خشکسالی‌های ناگهانی در بسیاری از مناطق در قرن بیست و یکم بیش از دو برابر شود.

این نوع خشکسالی‌هایی که به‌سرعت در حال توسعه هستند می‌توانند به محصولات زراعی آسیب برسانند و احتمالاً در بخش‌هایی از جهان از جمله آمریکای جنوبی، اروپا و جنوب آفریقا شایع‌تر خواهند شد.

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *