روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی

شهره صدری – روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی هر سال در 17 ژوئن برگزار می شود. هدف این روز جهانی ، افزایش آگاهی در مورد خطرات و اثرات بیابان زایی و خشکسالی و ترویج تلاش ها برای مبارزه با این چالش های زیست محیطی است. روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی یادآور اهمیت حفاظت و احیای زمین های تخریب شده، حفظ منابع آب و ترویج توسعه پایدار برای تضمین آینده ای مقاوم تر و پایدارتر برای همه است.

هر سال، روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی موضوع خاصی دارد که بر جنبه های مختلف مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی تمرکز دارد. شعار امسال روز جهانی بیابان زایی و خشکسالی امسال “زمین او حق او” است. این موضوع تاکید می کند که سرمایه گذاری در دسترسی برابر زنان به زمین و دارایی های مرتبط، سرمایه گذاری مستقیم در آینده آنها و آینده بشریت است.

فعالیت‌های مختلفی در سرتاسر جهان در این روز سازماندهی می‌شود، از جمله سمینارها، کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها، طرح‌های درختکاری، برنامه‌های مشارکت جامعه، کمپین‌های آگاهی‌بخشی، و بحث‌های سیاستی برای رسیدگی به چالش‌ها و ترویج شیوه‌های مدیریت پایدار زمین.

بیابان زایی و خشکسالی پیامدهای شدیدی بر امنیت غذایی، در دسترس بودن آب، تنوع زیستی و معیشت میلیون ها نفر در سراسر جهان دارد. هدف جامعه بین المللی با گرامیداشت این روز، بسیج اقدام جمعی و ترویج شیوه های مدیریت پایدار زمین برای مبارزه موثر با این چالش های زیست محیطی است. در اینجا به چند نکته کلیدی در مورد روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی اشاره می کنیم.

– مجمع عمومی سازمان ملل متحد 17 ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی در سال 1994 تعیین کرد. این تصمیم با هدف تاکید بر نیاز فوری برای رسیدگی به بیابان زایی و خشکسالی که مسائل زیست محیطی مهمی هستند که بسیاری از مناطق در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهند، تعیین شد.

– بیابان زایی به تخریب زمین در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب اشاره دارد که عمدتاً ناشی از فعالیت های انسانی و تغییرات آب و هوایی است. از سوی دیگر، خشکسالی یک بلای طبیعی است که با یک دوره طولانی از بارندگی ناکافی مشخص می شود که منجر به کمبود آب و چالش های زیست محیطی می شود.

– روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی در 17 ژوئن هر سال به منظور ارتقاء آگاهی عمومی از تلاش های بین المللی برای مبارزه با بیابان زایی برگزار می شود.

– این روز فرصتی برای تشخیص اهمیت این موضوع است که کاهش تخریب زمین از طریق حل مشکل، مشارکت قوی جامعه و همکاری در همه سطوح قابل دستیابی است.

از اهداف این روز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش آگاهی: این روز فرصتی برای آموزش عموم مردم در مورد علل و پیامدهای بیابان زایی و خشکسالی و همچنین تأثیر آنها بر جوامع، اکوسیستم ها و توسعه پایدار است.

ترویج همکاری: همکاری بین‌المللی و همکاری بین دولت‌ها، سازمان‌ها، جوامع و افراد برای مبارزه با ب یابان‌زایی و خشکسالی را تشویق می‌کند.

 -حمایت از مدیریت پایدار زمین: این روز بر اهمیت اتخاذ شیوه های مدیریت پایدار زمین برای جلوگیری و معکوس کردن بیابان زایی، حفظ منابع آب و ارتقای تاب آوری اکوسیستم تاکید می کند.

– اقدام همگانی: این امر خواستار اقدام در همه سطوح، از جمله سیاستگذاران، ذینفعان و افراد برای اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی و کمک به دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *