انتشار برنامه اقدام برای بهبود کیفیت هوا در چین

شهره صدری- شورای دولتی چین روز پنجشنبه برنامه اقدام برای بهبود کیفیت هوا در میان تلاش این کشور برای ارتقای توسعه اقتصادی با کیفیت بالا را منتشر کرد. این طرح شامل مجموعه‌ای از اقدامات برای دستیابی به آسمان آبی‌تر تا سال 2025 است.

برنامه اقدام برای بهبود کیفیت هوای چین شامل اقداماتی مانند به حرکت درآوردن تغییرات صنعتی سبز، ایجاد یک ترکیب انرژی پاک‌تر و توسعه یک سیستم حمل‌ونقل کم کربن است.

اهداف این برنامه کاهش 10 درصدی تراکم PM2.5 در شهرها در سطح استان تا سال 2025 در مقایسه با سطح 2020 است. علاوه بر این کنترل روزهایی با آلودگی شدید هوا به به 1 درصد یا کمتر در سال و  و کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار تا بیش از 10 درصد از دیگر اهداف این برنامه است.

در این طرح منطقه پکن-تیانجین-هبی و مناطق اطراف آن و همچنین منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه و دشت فنوی به عنوان مناطق کلیدی ذکر شده است.

با توجه به این برنامه چین ظرفیت های جدید تولید فولاد را ممنوع می کند، حذف ظرفیت های قدیمی در صنایع کلیدی را تسریع می بخشد و صنایع سبز را تقویت می کند.

در ر استای این برنامه اقدامات بیشتری برای توسعه انرژی های جدید و پاک انجام خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که انرژی های غیرفسیلی 20 درصد از کل مصرف انرژی کشور را تا سال 2025 تشکیل می دهد. تولید و عرضه گاز طبیعی نیز افزایش خواهد یافت.

وسایل نقلیه جدید با انرژی کمتر از 80 درصد را اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و سایر وسایل نقلیه عمومی شهری که جدید یا به‌روز شده هستند را در مناطق کلیدی تشکیل می‌دهند.

همچنین بر اساس این طرح، تلاش هایی برای تقویت نظارت و اجرای قانون، بهبود قوانین، بهبود سیاست های زیست محیطی و سیاست های اقتصادی و گسترش همکاری های بین المللی در زمینه مدیریت محیط زیست جوی و پیشگیری و کنترل بیابان زایی انجام خواهد شد.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *