زمین او حق او

شهره صدری- زنان از بازیگران اصلی در تلاش های جهانی در کاهش و معکوس کردن روند تخریب زمین هستند. با این حال، در اکثریت قریب به اتفاق کشورها، زنان کنترل و دسترسی نابرابر و محدودی بر زمین دارند. ما نمی‌توانیم بدون برابری جنسیتی به کاهش تخریب اراضی دست یابیم و نمی‌توانیم نیمی از جمعیت را به دلیل جنسیتشان از تصمیم‌ گیری بر مدیریت زمین حذف کنیم.

زنان سهمی حیاتی در سلامت زمین دارند، اما اغلب کنترلی بر مدیریت آن ندارند. در تمام نقاط جهان، زنان در تامین حقوق زمین با موانع قابل توجهی روبرو هستند که توانایی آنها را برای شکوفایی ظرفیت های خود محدود می کند. و هنگامی که زمین تخریب می شود و آب کمیاب می شود، زنان اغلب بدترین آسیب را می بینند. سرمایه گذاری در دسترسی برابر زنان به زمین و دارایی های مرتبط، سرمایه گذاری مستقیم در آینده آنها و آینده بشریت است. زمان آن فرا رسیده است که زنان و دختران در خط مقدم تلاش‌های جهانی برای بازسازی زمین و سازگاری در برابر خشکسالی باشند.

موضوع جهانی برای روز بیابان زدایی و خشکسالی 2023 بر حقوق زنان بر زمین تاکید دارد. هدفی که برای دستیابی به اهداف جهانی توسعه پایدار در مورد برابری جنسیتی و نقش داشتن در کاهش تخریب زمین تا سال 2030 ضرورت دارد.

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی تعهد خود را به برابری جنسیتی با اهداف روز بیابان‌زایی و خشکسالی 2023 این چنین بیان می‌کند:

– افزایش آگاهی در مورد تأثیر نامتناسب بیابان زایی، تخریب زمین و خشکسالی بر زنان و دختران و موانعی که آنها در تصمیم گیری در مورد مسائل زمین با آن روبرو هستند.

– برجسته کرد نقش زنان در مدیریت پایدار زمین و اهداف توسعه پایدار

– بسیج حمایت جهانی برای پیشبرد حقوق زمین برای زنان و دختران در سراسر جهان

بر اساس مطالعه کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی با عنوان “تأثیر متمایز بیابان زایی، تخریب زمین و خشکسالی بر زنان و مردان“، برابری جنسیتی در هر بخش از جهان کار ناتمامی است که باقی مانده است. براساس نتایج این مطالعه:

– امروزه، نزدیک به نیمی از نیروی کار کشاورزی جهان را زنان تشکیل می‌دهند – با این حال کمتر از یک نفر از هر پنج مالک در سراسر جهان، زنان هستند.

– در بیش از 100 کشور حقوق زنان برای به ارث بردن اموال شوهرشان همچنان تحت قوانین و رویه های مرسوم، مذهبی یا سنتی است و آنها در بسیاری از مواقع از ارث محروم هستند.

– در سراسر جهان، در حال حاضر زنان روزانه 200 میلیون ساعت را صرف جمع آوری آب می کنند. در برخی کشورها، یک سفر برای آوردن آب ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

پیشبرد اهداف برابری جنسیتی جهانی و احیای زمین

کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان‌زایی سابقه طولانی در قرار دادن اصل برابری جنسیتی به عنوان یک سرعت دهنده حیاتی پیشرفت در هسته اصلی وظایف خود دارد. با تصویب برنامه اقدام جنسیتی در سال 2017، اعضای کنوانسیون نقش ویژه زنان در احیای زمین و مدیریت پایدار زمین و همچنین اهمیت برابری جنسیتی را به عنوان یک اصل راهنما برای دستیابی به اهداف کنوانسیون تصدیق کرد.

بر اساس این اصل راهنما:

دولت‌ها می‌توانند قوانین، سیاست‌ها و شیوه‌هایی را ترویج کنند که به تبعیض پایان می‌دهد و حقوق زنان در زمین و منابع وابسته به زمین را تضمین می‌کند

کسب و کارها می توانند زنان و دختران را در سرمایه گذاری های خود در اولویت قرار دهند و دسترسی به امور مالی و فناوری را تسهیل کنند.

افراد جامعه با اهمیت دادن به حقوق زنان می توانند فرآیند مطالبه گری برابری جنسیتی و برابری حقوق زنان و مردان را از دولت ها تسهیل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *