خشکسالی در آلمان و پرداخت بهای آب

شهره صدری – با بالا رفتن دمای هوا در آلمان نشانه‌های خشکسالی در مناطقی گسترده آشکار شده است. به گزارش رادیو فرانسه، چندین ایالت آلمان تصمیم گرفته‌اند برای ترغیب کشاورزان به صرفه‌جوئی در مصرف آب، آنان را به پرداخت «بهای آب» مجبور کنند.

خشکسالی ممتد در راین لند فالتس در غرب آلمان کشاورزان را با شرایط دشواری روبرو کرده است. هفته نامه اشپیگل در تازه‌ترین شماره خود در این باره نوشت: «با توجه به خشکسالی فزاینده در دوران گرمایش زمین، باید کشاورزان آلمان مجبور به صرفه جوئی در آبیاری کشتزارهای خود شوند. در تازه‌ترین اقدام، دولت ائتلافی ایالت راینلند فالتس اعلام کرده است که از کشاورزان و جنگلداران بابت استفاده از آب‌های سطحی و زیرسطحی پول دریافت خواهد کرد».

بنا به این گزارش، تاکنون در برخی ایالات دیگر هم مقرراتی برای آبیاری کشتزارها و اراضی جنگلی تصویب شده یا در آستانه تصویب است. کشاورزان و جنگلداران آلمان تاکنون برای آبیاری زمین‌های خود وجهی نمی‌پرداختند و یا در صورت پرداخت، این هزینه خود را با کسب یارانه‌های دولتی به خاطر مصرف کود کمتر جبران می‌کردند.

خشکسالی ناگزیر از رویارویی

فرد هاترمن، کارشناس تغییرات اب و هوا در بنیاد تحقیقات جوی پتسدام آلمان به خبرگزاری آلمان گفته است: « احتمال خشکسالی در سراسر اروپا به خاطر گرمایش زمین شدیدتر شده است. دمای هوا در آلمان به طور متوسط دو درجه سانتی گراد گرم‌تر و زمستان کوتاه‌تر شده است. در نتیجه دریاچه‌ها و حفره‌های آب سطحی زیر زمین کمتر از گذشته پر می‌شوند. علاوه بر این در برخی مناطق از میزان بازندگی‌ها به شکل قابل توجهی کاسته شده است».

براساس داده‌های «مرکز تحقیقات محیط زیستی هلمهولز» در روزهای آخر هفته گذشته در بسیاری از ایالات آلمان حتی در لایه‌های عمیق‌تر زمین نیز خشکسالی غیرقابل انتظاری نمایان شد. پایش‌گر این مرکز، کم آبی را در ۵ پله ثبت می‌کند. این شاخص در روزهای آخر هفته گذشته به پله پنجم رسید. این وضعیت نگران کننده در ایالت‌های شرقی آلمان بیشتر بود.

بسیاری از درختان و گیاهان آلمان آب را از عمقی تا حدود دو متری سطح زمین جذب می‌کنند و در همین عمق ذخائر آب به شدت کاهش یافته است.

پیشینه دریافت پول آب

در برخی ایالت‌های شرق آلمان از سال‌ها پیش کشاورزان به خاطر استفاه از آب‌های زیرزمینی پول می‌پرداخته‌اند. نرخ آب ویژه آبیاری اما در ایالت‌های مختلف میان ۲ تا ۷ سنت برای هر متر مکعب نوسان دارد. این آب بها برای همه ذخائر آبی یکسان نیست.

شدت گرما سبب شده است که در ایالت بزرگ بایرن دریافت هزینه مصرف آب کشاورزی برای نخستین بار تصویب شود، اما اجرای این مصوبه به بعد از انتخابات ایالتی سال آینده موکول شده است. بایرن، جنوبی‌ترین ایالت آلمان به لحاظ کشاورزی و جنگلداری یکی از بزرگترین ایالات این کشور است.

قانون دریافت پول آب از کشاورزان در ایالت راینلند فالتس از آغاز سال ۲۰۲۴ به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. در این ایالت قرار است بابت مصرف هر متر مکعب آب سفره‌های زیرزمینی ۶ سنت و هر متر مکعب آب سطحی ۴ / ۲ سنت دریافت شود.

آیا خشکسالی مشکل سراسری در اروپاست؟

یکی از کارشناسان وزارت محیط زیست آلمان در مقاله‌ای برای اشپیگل تصریح کرده است که در آلمان یک طرح مشترک برای مبارزه با کمبود آب هیچگاه به اندازه امروز حیاتی نبوده است. نویسنده این مقاله از آلمان به عنوان «پرآب‌ترین کشور اروپا» نام برده و نوشته است که مردم این کشور در حال حاضر تنها ۲۰ درصد ذخائر آب خود را مورد استفاده قرار می‌دهند. اما این وضعیت مثبت زمان زیادی به درازا نخواهد کشید.

کارشناس محیط زیست افزوده است: «در تابستان‌های داغ، این تنها خانواده‌ها نیستند که مصرف آب خود را بالا می‌برند. کشاورزان نیز، بر مصرف آب خود می‌افزایند، اما همواره محصول کمتری به دست می‌آورند. جنگل‌ها نیز خشک می‌شوند و مورد حمله حشرات زیانبار قرار می‌گیرند».

بسیاری دیگر از کارشناسان تاکید می‌کنند که دریافت پول آب از کشاورزان و جنگلبانان درمان نهائی خشکسالی نیست و نه تنها آلمان، بلکه همه کشورهای اروپائی به ویژه در جنوب این قاره باید برنامه‌ای جامع برای حفظ و افزایش منابع آب خود تدوین کنند. به این دلیل پیش بینی می‌شود که رقابت بر سر آب در اروپا نیز مثل قاره‌های آسیا و آفریقا اوج بگیرد.

منبع: RfI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *