چالش تغییرات اقلیمی و میراث جهانی

شهره صدری – مطالعه جدید محققین نشان میدهد که سایت های میراث جهانی با چالش‌های بی‌سابقه‌ای ناشی از تغییرات اقلیمی روبرو هستند.

سایت های میراث جهانی در سراسر جهان با چالش های بی سابقه ای از تغییرات آب و هوایی مواجه هستند. استرالیا 20 مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد از سایت تاریخی پورت آرتور در تاسمانی تا مکان‌های میراث طبیعی و فرهنگی مانند پارک ملی کاکادو.

در مقاله‌ای که در پایداری طبیعت منتشر شده است، محققان به تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر این مکان‌ها و چگونگی بازنگری در مدیریت آنها با نگاه ” انطباق کل نگر با تغییرات آب و هوا برای میراث جهانی” پرداخته اند.

تغییراتی مانند افزایش دما، تغییر در بارش، تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش سطح دریا می‌تواند مستقیماً ویژگی‌های سایت‌های میراث جهانی را تهدید کند.

تغییرات آب و هوایی و رویدادهای آب و هوایی شدید در سراسر سایت‌های میراث جهانی افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که برای بخش بزرگی از سایت‌ها افزایش یابد. این امر منجر به آسیب به بافت این میراث جهانی شود. به عنوان مثال، با خراب شدن در اثر گرما و رطوبت، ورود آب از طوفان و آسیب باد ئیژگی های تاریخی این سایت ها تهدید خواهد شد.

دکتر برندا لین، نویسنده اصلی مقاله و دانشمند تحقیقاتی اصلی گفت که تغییرات اقلیمی ویژگی‌های سایت‌های میراث جهانی را که در وهله اول طبقه‌بندی آن‌ها را به عنوان میراث جهانی تضمین کرده‌اند، تغییر می‌دهد.

لین گفت: “در عین حال، ارزش هایی که جامعه و جوامع پذیرفته اند در حال تغییر هستند”.

به همین دلیل ما باید به این فکر کنیم که چگونه «ارزش‌های» میراث جهانی را از نظر اثر تغییرات در نظر بگیریم. و می‌دانیم که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر اجتماعی، انتظارات در حال تغییر هستند.

تغییر مدیریت سایت های میراث جهانی

لین گفت که این مقاله سه رویکرد برای مدیریت پیشنهاد می کند که می تواند به حفاظت از این سایت ها کمک کند.

اولین رویکرد، اتخاذ رویکردی است که خواسته‌ها و ارزش‌های بسیاری از ذینفعان مختلف را در نحوه مدیریت میراث جهانی از طریق تغییرات اقلیمی در نظر می‌گیرد.

ثانیاً، ما باید بیشتر به این فکر کنیم که چگونه ارزش‌های طبیعی، مانند اکوسیستم‌ها، مناظر و حیوانات، و ارزش‌های فرهنگی، مانند زیرساخت‌های تاریخی و هنر بومی، به هم مرتبط هستند. بسیاری از ارزش های طبیعی – و اغلب یک ویژگی می تواند به هر دو کمک کند.

او گفت: “در نهایت، ما باید تشخیص دهیم که رهبری و فرآیندهای بومی که باید وجود داشته باشد، در تصمیمات مدیریتی و سازگاری که در کشور گرفته می‌شود، نقش اساسی داشته باشد”.

میراث طبیعی و فرهنگی

تغییرات اقلیمی بر توانایی مداوم برای حفظ ارزش‌های مکان‌های میراث مختلط استرالیا که هم میراث طبیعی و هم میراث فرهنگی را در فرآیندهای مدیریتی خود ادغام می‌کنند، تأثیر خواهد گذاشت.

نویسنده همکار مقاله و دانشمند پژوهشی ارشد، دکتر جس ملبورن توماس، گفت که منطقه میراث جهانی وحشی تاسمانی نمونه ای از مکان مهم جهانی است که ممکن است فرصت هایی برای آوردن دانش بومی به سازگاری با تغییرات آب و هوایی وجود داشته باشد.

ملبورن توماس گفت: «یکی از تهدیدات بزرگ برای این منطقه آتش‌سوزی در بوته‌ها است و بنابراین کارهای بزرگی در حال انجام است تا درباره انواع مداخلات فعالی که ممکن است انجام دهیم، اما اینها به منابع کافی بستگی دارد.»

ملبورن توماس اضافه کرد “برنامه های سازگاری بلندمدت برای میراث جهانی – که درک ما از زمان و چگونگی تهدیدات تغییرات آب و هوایی ممکن است در آینده افزایش یابد. نکته مهم این است که چه کارهایی باید به صورت مرحله ای برای مدیریت ارزش های میراث جهانی انجام شود را در بر می گیرد – برای مدیریت موثر واقعا مهم است. “

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *