تلاش چین برای دستیابی به هوای پاک تر تا سال 2060

شهره صدری – چین یکی از آلوده ترین کشورها با هوای آلوده در برخی از شهرهای خود بود. اما تلاش چین برای کاهش آلودگی در سالهای اخیر و کاهش روزهای آلودگی هوا در شهرها، نشان از عزم راسخ چین برای دستیابی به هوای پاک تر دارد.

به گفته کارشناسان، چین انتظار دارد آلودگی ازن را کنترل کند و کیفیت هوای خود را تا سال 2060 به طور قابل توجهی بهبود بخشد. زمانی که قبل از آن این کشور قصد دارد به کربن صفر برسد.

آنها این اظهارات را در نشستی با موضوع فرآیند کنترل آلودگی هوای چین در روز پنجشنبه در پکن که توسط سازمان غیردولتی هوای پاک آسیا برگزار شد، اعلام کردند.

طبق گزارشی که در این مجمع ارائه شد، چین در سال گذشته پس از کاهش مداوم آلاینده های هوا در دو سال گذشته، شاهد افزایش تراکم ازن بود.

در سال 2022، میانگین غلظت ازن در سراسر چین به 145 میکروگرم بر متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.8 درصد افزایش داشت.

نسبت شهرهایی که چگالی ازن خود را به استاندارد ملی 160 میکروگرم بر متر مکعب رسانده اند از 85.3 درصد در سال 2021 به 72.9 درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

ژان ویهو، مدیر برنامه کیفیت هوای چین هوای پاک آسیا، گفت: “از سال 2013 تا 2022، تراکم سالانه ازن در چین نوسانات با روندی صعودی داشته است. بطوری که تراکم سالانه ازن در همه سال‌ها به جز سال‌های 2020 و 2021 افزایش یافته است “.

وی خاطرنشان کرد که بازگشت مجدد غلظت ازن در سال 2022 عامل یک درصد کاهش نسبت روزهای با کیفیت نسبتاً خوب هوا بود.

چین از مقیاس 0-500 برای ارزیابی کیفیت هوا استفاده می کند. اگر شاخص زیر 100 باشد، کیفیت نسبتاً خوب در نظر گرفته می شود. روزهای با کیفیت هوای نسبتاً خوب به روزهای طبیعی اشاره نمی کنند، بلکه بر اساس زمان تجمعی محاسبه می شوند.

مدیر برنامه کیفیت هوای چین گفت: “وضعیت کنترل آلودگی ازن، یک مشکل سنتی و قدیمی در چین، هنوز بسیار بد است.”

هی کبین، رئیس مؤسسه کربن صفر دانشگاه تسینگ‌هوا، نگرانی شدید مبنی بر اینکه آلودگی ازن یک مشکل دائمی برای چین خواهد بود را رد کرد.

هی کبین گفت: اگر چین بتواند طبق برنامه ریزی خود قبل از پایان این دهه انتشار دی اکسید کربن را به اوج برساند، چگالی ازن در این کشور به طور پایدار زیر 130 میکروگرم در متر مکعب باقی می ماند و حتی تا آن زمان به 120 میکروگرم در متر مکعب می رسد.

وی افزود: هنگامی که چین به هدف کربن صفر قبل از سال 2060 برسد، چگالی ازن به زیر 100 میکروگرم در متر مکعب کاهش می یابد که سطح دستورالعمل توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.

وی همچنین گفت که انتظار می رود تا آن زمان چگالی ذرات PM 2.5 در چین به کمتر از 10 میکروگرم در متر مکعب در مقایسه با 29 میکروگرم در متر مکعب در سال 2022 کاهش یابد. بنابراین در آن زمان مردم دیگر نگران آلودگی ازن نخواهند بود.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *