بحران آب و هوا، بحران کودکان

شهره صدری – بحران آب و هوایی که ما می شناسیم به سرعت در حال تغییر جهان است، این بحران پیامدهایی جدی را برای حقوق کودکان حاضر و کودکان نسل های آینده رقم میزند.  

براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط شبکه حفاظت از کودکان، میلیون ها کودک متولد شده در سال 2020 به طور متوسط 2 تا 7 برابر بیشتر از پدربزرگ و مادربزرگ خود با حوادث آب و هوایی شدید روبرو می شوند. این تغییرات شدید آب و هوایی به معنای موج گرما، سیل، خشکسالی، شکست محصولات و آتش سوزی های جنگلی است . این امر باعث میشود تا حقوق کودکان را برای داشتن خانه ای امن، محیط زیست سالم، مراقبت های بهداشتی، غذا و یادگیری در معرض خطر قرار دهد.

اثر تغییرات اقلیمی برای برخی از کودکان – به ویژه آنهایی که در معرض خطرات متعددی قرار دارند، با مشکلات دیگری که آنها در خانواده و یا جامعه و کشور خود دارند، ترکیب می شود. کودکانی که در مناطقی با درگیری و نزاع زندگی می کنند و کودکانی که نابرابری و تبعیض را بر اساس جنسیت، ناتوانی جسمی، بومی بودن، جابجایی و سایر عوامل تجربه می کنند.

تغییرات آب و هوایی به طور جدایی ناپذیری با مسائل گسترده تر نابرابری و عدم رعایت حقوق اولیه کودکان مرتبط است. آینده کودکانی که از بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی رنج می برند، به طور فزاینده ای وخیم به نظر می رسد.

نمودار – در معرض تغییرات شدید آب و هوایی قرار گرفتن کودکان متولد شده در سال 1960 و 2020

اگر اکنون اقدام دوراندیشانه و فوری برای کم کردن روند گرمایش زمین انجام دهیم، کودکان متولد شده در سال گذشته به میزان قابل توجهی کمتر در معرض رویدادهای شدید آب و هوایی در طول زندگی خود خواهند بود.

این در حالی است که شواهد علمی قاطعانه ای وجود دارد که نشان می دهد پنجره اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال بسته شدن است. COP26 یکی از آخرین فرصت‌ها برای کنترل وضعیت اضطراری آب و هوا و تثبیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن است.

برای دریافت گزارش جهانی کودکان و بحران اقلیمی به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *