محدودیت توسعه شهری بدلیل کمبود منابع آبی در آریزونا

شهره صدری – به گزارش ان بی سی، مسئولین ایالت آریزونا در ایالات متحده ساخت مسکن جدید در اطراف شهر فینیکس را بدلیل کاهش عرضه آب محدود کردند.

مقامات ایالت آریزونا اعلام کردند توسعه و ساخت مسکن جدید در مناطقی که با کمبود آب مواجه اند در صورتی امکان پذیر است که توسعه دهندگان، منابع آبی جدید را برای مصارف خانگی و شهری پیدا کنند. این آب میتواند از آب سطحی یا استفاده مجدد از آب مصرفی باشد.

این بدین معنی است که کسانی که اقدام به ساخت و ساز مسکن  جدید می کنند، باید منبع آب مصرفی را هم خودشان پیدا کنند و دولت هیچ اشتراک آبی از منابع آبی موجود مصرفی شهر فینیکس را به آنها نمی دهد.

در ایالت آریزونا، ساخت و ساز مسکن در امتداد مترو شهر فینیکس سرعت گرفته است و به دلیل سالها خشکسالی و افزایش مصارف آبهای زیرزمینی، منابع آبی به شدت کاهش یافته است.

فرماندار  ایالت آریزونا در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: 80 هزار خانه ای که قبلا گواهی تامین آب از منابع آب زیرزمینی را گرفته اند می توانند در منطقه فینیکس ساخته شوند.

سالها خشکسالی در غرب ایالات متحده که به دلیل تغییرات آب و هوایی بدتر شده است، فشار بیشتری بر ایالات غربی این کشور برای استفاده کمتر از آب وارد کرده است. تمرکز منابع آبی در غرب ایالات متحده، بیشتر بر روی رودخانه رو به کاهش کلرادو، منبع اصلی آب برای آریزونا و شش ایالت غربی دیگر است. طی دو سال گذشته، عرضه برق در آریزونا از نیروگاه برقابی 1450 مایلی در غرب این ایالت دو بار قطع شده است.

فونیکس به آب انتقالی از رودخانه کلرادو متکی است و همچنین از آب رودخانه های نمک و ورد در آریزونا استفاده می کند. مقدار کمی از تامین آب شهر از آب های زیرزمینی و فاضلاب های بازیافتی تامین می شود.

بر اساس یک قانون ایالتی در سال 1980 با هدف حفاظت از سفره های زیرزمینی ایالت، فینیکس، توسان و دیگر شهرهای آریزونا محدودیت هایی در مورد میزان پمپاژ آب زیرزمینی دارند. اما در مناطق روستایی محدودیت های کمی در استفاده از منابع آب زیرزمینی وجود دارد.

مقامات ایالتی قول داده اند نظارت بیشتری بر برداشت آب از منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی در روستاها داشته باشند و گام های بیشتری را برای حفاظت از این منابع بردارند.

نیکول کلوباس، مشاور ارشد دپارتمان منابع آب آریزونا گفت: توسعه‌دهندگان به آب‌های زیرزمینی تکیه می‌کنند، زیرا بطور واضح دسترسی به این منبع ارزان‌تر و آسان‌تر برای آنها بوده است و آنها توانسته‌اند این فرآیند را با سرعت بیشتری طی کنند.

کاترین سورنسون، مدیر تحقیقات مرکز سیاست آب کیل در دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: از آنجایی که این قانون تا حد زیادی بر شهرها و شهرهای خارج از فینیکس و شهرهای بزرگتر در منطقه مترو تأثیر می گذارد،توسعه دهندگان احتمالاً مطمئن خواهند بود که آیا می خواهند به خرید زمین نسبتاً ارزان ادامه دهند یا خیر… و متحمل هزینه توسعه یک منبع آب کاملاً جدید در مقابل شوند. زمینی را خریداری کنید که احتمالاً بدون مرزهای یک شهر مشخص گرانتر است.

منبع: ان بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *