استفاده از پساب در بخش صنعت در هاله ای از ابهام

شهره صدری – علیرغم سالها تکیه بر شعار استفاده پساب شهری در بخش صنعت این امر مهم هنوز در ابتدای راه باقیمانده است. پیشتر از این بارها بر اولویت استفاده از پساب شهری برای صنایع تاکید شده بود ولی تلاش جدی در انجام تکلیف قانونی وزارت نیرو دیده نمیشود.

به گزارش پاون، روز چهارشنبه معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در سفر به استان خراسان شمالی در بازدید از پروژه آبرسانی پلنگ دره گفت: “رویکرد وزارت نیرو تسهیل در اجرا و توسعه پروژه‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب جهت استفاده از ظرفیت پساب است.”

البته محمد جوانبخت به این نکته مهم اشاره نکرد که چندین سال است که رویکرد وزارت نیرو استفاده مجدد از پساب شهری در صنایع است. حتی با شدت گرفتن خشکسالی ها و شکل گیری بحران آب در کشور و نیاز مبرم کشور به افزایش تولید صنعتی در شرایط تحریم، هنوز مساله تامین آب مورد نیاز صنایع از پساب های شهری حل نشده است.

 توبخت در این سفر با اشاره به کاهش بارندگی‌ها طی سال‌های گذشته و تنش آبی در اقصی نقاط کشور، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، جایگزینی پساب در مصارف آب صنایع، کمک شایانی به رفع تنش آبی در روستاها و شهرها خواهد کرد و اجرای این امر در استان خراسان شمالی نیز روند خوبی دارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا آمار و ارقامی از اقدامات انجام شده و یا در دست انجام برای جایگزینی پساب در مصارف بخش صنعت استان خراسان شمالی نیز ارائه نداد. در حالیکه جایگزینی آب های غیرمتعارف با آب های متعارف در مصارف بخش صنعت از تکالیف قانونی این وزارتخانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *