منابع آب و انرژی آسیا در خطر است

شهره صدری – تحقیقات جدید نشان میدهد اختلالات آب و هوایی در سیستم آبی هندوکش- هیمالیا خطراتی را برای توسعه اقتصادی و امنیت انرژی در 16 کشور آسیایی ایجاد می‌کند و برای حفاظت از جریان‌های آب منطقه‌ای به اقدامی هماهنگ نیاز است.

اندیشکده خطر آب چین اعلام کرد: حوضه های آبریز 10 رودخانه اصلی که از ارتفاعات آبی هندوکش-هیمالیا سرازیر می شوند، محل زندگی 1.9 میلیارد نفر است. این ناحیه دارای تولید ناخالص داخلی سالانه 4.3 تریلیون دلار است و تأثیرات تغییرات آب و هوایی مانند ذوب یخچال ها و تغییرات شدید آب و هوایی در حال حاضر “تهدیدهای جدی” ایجاد کرده است.

محققان هشدار دادند که اگر نتوانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای را مهار کنیم، همه رودخانه‌ها با “تشدید و ترکیب خطرات ” مواجه میشوند و ساخت زیرساخت های انرژی با مصرف آب بیشتر مشکلات را تشدید می کند.

از این 10 رودخانه موثر میتوان به گنگ و برهماپوترا که به هند و بنگلادش می ریزد، رودخانه های یانگ تسه و زرد چین و همچنین آبراه های فرامرزی مانند مکونگ و سالوین اشاره کرد.

این رودخانه ها تقریباً از سه چهارم انرژی آبی و 44 درصد از انرژی زغال سنگ در 16 کشور، که شامل افغانستان، نپال و آسیای جنوب شرقی نیز می شوند، پشتیبانی می کنند.

بطوریکه 865 گیگاوات ظرفیت برق در امتداد 10 رودخانه در برابر خطرات آب و هوایی آسیب پذیر است و به جریان آب وابسته است.  محققان افزودند که بیش از 300 گیگاوات – که برای تامین انرژی ژاپن کافی است – در مناطقی قرار دارد که با ریسک بالا و یا بسیار زیاد آب روبرو هستند.

حوضه رودخانه یانگ تسه چین که  انرژی مورد نیاز حدود یک سوم جمعیت این کشور و حدود 15 درصد از ظرفیت انرژی چین را تامین می کند، سال گذشته خشکسالی طولانی مدتی را تجربه کرد که کاهش تولید برق آبی زنجیره های تامین انرژی را مختل کرد.

از زمان خشکسالی، دولت‌ها ساخت ده‌ها نیروگاه جدید زغال‌سنگ را برای رفع اختلالات انرژی آبی در آینده تصویب کردند. با این حال، انرژی زغال‌سنگ نیز به آب نیاز دارد و افزایش ظرفیت در چین و هند می‌تواند کمبود آب را تشدید کند.

محققان تاکید کردند که با افزایش خطرات اقلیمی، کشورها تحت فشار قرار دارند تا سیاست هایی را برای تامین امنیت انرژی و آب اتخاذ کنند.

محققان گفتند: «از آنجایی که انتخاب های انرژی می تواند بر آب تأثیر بگذارد و کمبود آب می تواند دارایی های انرژی را تحت تأثیر قرار دهد، امنیت آب باید امنیت انرژی را تعیین کند».

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *