نگرانی شهروندان یمنی از پایان آتش بس

شهره صدری – آتش بس یمن شش ماه طول کشید و در 2 اکتبر به پایان رسید و تلاش ها برای تمدید آن تاکنون ناموفق بوده است. پایان یافتن آتش بس باعث نگرانی شهروندان یمن از آینده تاریک این کشور در سایه جنگ شده است.

یمنی‌ها سال‌ها وقت داشته‌اند تا به بحران‌های سیاسی و اقتصادی  – حتی قبل از شروع جنگ در این کشور در سال 2014 – که زندگی آنها را تکان داده است، عادت کنند.

بنابراین زمانی که اوایل هفته پیش مشخص شد که آتش بس یمن تمدید نخواهد شد، ساکنان صنعا، پایتخت این کشور بلافاصله به مکانیسم مقابله متوسل شدند.

در دوره شش ماهه آتش بس، ایستگاه های بنزین پر بود. منابع سوخت ممکن است پایدار شود، اما یمنی ها آموخته اند که برای  راه سختی که در پیش دارند باید آماده شوند.

مختار صالح، راننده مینی بوس 25 ساله در صنعا، به الجزیره گفت: “من نگران بنزین در آتش بس نبودم زیرا در تمام ایستگاه ها بنزین در دسترس بود.” “اما وقتی در مورد عدم تجدید آتش بس شنیدم، برای پر کردن مینی بوس خود به ایستگاه رفتم.”

صالح نگران بود. عدم وجود سوخت برای او به معنای بیکاری برای است. و در کشوری مانند یمن، که حتی قبل از شروع درگیری ها، فقیر شده بود، امنیت شغلی بسیار کم است.

صالح گفت: “اگر مخزن بنزین مینی بوس من خالی باشد، چهار فرزند من با شکم خالی به رختخواب خواهیم رفت.” او گفت: “این تنها منبع درآمد من است و از سرگیری جنگ گرسنگی را برای ما به ارمغان می آورد”.

“ادامه عدم تلاش برای گسترش آتش بس وحشتناک است و نشانه بدی برای ما است.”

آتش بس در تاریخ 2 اکتبر منقضی شد و علی رغم تلاش های سازمان ملل برای امضای طرفین در درگیری با توافق جدید، هنوز تمدید نشده است.

واردات سوخت به الحدیده، بندر اصلی ورود سوخت و سایر کالاها به یمن، از شروع آتش بس در ماه آوریل افزایش یافته بود، که تأثیر مثبت بر معیشت یمنی ها و تثبیت قیمت کالاهای ضروری دارد.

در حین آتش بس، تعداد مرگ و میر غیرنظامیان 60 درصد کاهش یافته و مهاجرت داخلی تقریباً نصف شده است.

خط اصلی جنگ داخلی یمن بین دولت یمن که با حمایت یک ائتلاف نظامی به رهبری سعودی و حوثی های تقسیم شده است. با این حال، گروه های دیگر نیز درگیر درگیری هستند، از جمله جدایی طلبان تحت حمایت امارات متحده عربی در جنوب.

در حالی که آتش بس به طور قابل توجهی درگیری در کشور را کاهش داده است، ولی سازمان ملل نتوانسته است دولت  یمن و حوثی ها را به توافق پایدار صلح نزدیک تر کند که به درگیری پایان دهد.

آرامش کوتاه

شش ماه آرامش نسبی به برخی از یمنی ها اجازه داد تا آینده ای بهتر را برای خود ترسیم کنند.

بشر ناصر دو سال پیش نانوایی در صنعا افتتاح کرده بود، اما با کمبود گاز برای پخت نان، کار او متوقف شده بود.

ناصر به الجزیره گفت: “من قبلاً نانوایی را وقتی گاز در دسترس نبود یا بسیار گران بود، می بستم” وی گفت: “من همچنین هیزم را برای مدیریت کمبود خریداری کردم. این باعث شد که من از این کسب و کار دست بکشم. “

همه اینها پس از شروع آتش بس در ماه آوریل تغییر کرد.

ناصر گفت: ” پس از اعلامیه آتش بس، کسب و کار من بهبود یافت.” وی گفت: “یافتن و خرید گاز با قیمت مناسب آسان تر بود. من از آن زمان حتی یک روز نانوایی خود را بسته ام و سود خوب بوده است. “

یونیس صالح، صاحب فروشگاه مواد غذایی در منطقه التاورا در شهر صنعا، به الجزیره گفت: آتش بس باعث افزایش مشاغل شده است، جریان کالا افزایش یافته است و قیمت ها افزایش نیافته است.

در حالی که از زمان انقضاء آتش بس، درگیری وجود نداشته است، حوثی ها تهدید کرده اند که به شرکت های نفتی که در عربستان سعودی، امارات و یمن فعالیت می کنند، حمله می کنند. سخنگوی ارتش حوثی، یحیی سار، گفت که این گروه برای دور دیگری از جنگ آماده است.

در همین حال، دولت یمنی معتقد است که جنگ تنها راه برای شکست حوثی ها است.

روز دوشنبه، پس از اتمام آتش بس، رئیس ستاد ارتش، ساگیر بن عزیز، گفت که “نیروی نظامی به تنهایی” به جنگ پایان می دهد و صلح را در کشور برقرار می کند.

سازمان ملل متحد به تلاش های خود برای تجدید آتش بس ادامه میدهد. با این حال حوثی ها اعلام کرده اند که مذاکرات به بن بست رسیده است.

در حال حاضر، برخی از دستاوردهای اصلی آتش بس، مانند افزایش محموله های سوخت به الحدیده، و پرواز به فرودگاه بین المللی صنعا، انجام شده است.

اما این بدان معنا نیست که غیرنظامیان در صنعا نگران تکرار جنگ های سنگین نیستند. آنها نگران بازگشت حملات هوایی سعودی هستند که پیشتر بر فراز شهرشان انجام میشد.

صالح ، راننده مینی بوس گفت: “حوثی ها به توانایی های نظامی خود اطمینان دارند و خواستار افزایش شرایط سخت برای آتش بس هستند.” آنها می خواهند از نظر نظامی پیروز شوند. اما آنچه ما امیدواریم این است که سلاح ها به طور کامل در یمن خاموش شوند. “

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *