خسارت  36 میلیارد یورویی جنگ به محیط زیست اوکراین

شهره صدری – به گفته وزیر حفاظت از محیط زیست اوکراین، نه تنها جنگ در اوکراین به قیمت جان انسان ها تمام شده است، بلکه تهاجم روسیه به طور قابل توجهی به محیط زیست آسیب وارد کرده است.

روسلان استریلتز در مصاحبه با یورونیوز گفت که محیط طبیعی اوکراین از زمان آغاز جنگ در فوریه ویران شده است و هزینه تخمینی آن بیش از 36 میلیارد یورو بوده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در طول 7 ماه جنگ شدید در اوکراین، بیش از 2000 مورد خسارت زیست محیطی توسط مقامات ثبت شده است، افزود: خسارت خاک و آلودگی هوا به تنهایی هزینه های “هنگفتی” به ترتیب 11.4 و 24.6 میلیارد یورو در پی داشته است.

به گفته وزارت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، از ماه اوت، حدود 30 درصد از مناطق طبیعی حفاظت شده اوکراین، که 3 میلیون هکتار را پوشش می‌دهند، بمباران، آلوده، سوخته یا توسط مانورهای نظامی مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

استریلتز خاطرنشان کرد که کمیسیون اروپا به همراه وزارت امور خارجه ایالات متحده از پروژه هایی حمایت می کنند که به اوکراین در بازیابی محیط طبیعی خود در آینده کمک می کند.

او به یورونیوز گفت: «ما می بینیم که حمایت اروپا و سایر کشورها در حال افزایش است. من مطمئن هستم که در آینده نیز همین وضعیت وجود خواهد داشت.»

وی افزود: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از این حمایت نه تنها برای اوکراین بلکه برای تمام جهان و برای آینده بهتر تمدن استفاده کنیم.

به گفته استریلتز، یکی از پیامدهای جنگ این بود که اوکراین نظارت بر محیط زیست خود را بهبود بخشیده بود.

در بحبوحه جنگ، درپی گزارش هایی مبنی بر آتش زدن زمین های کشاورزی توسط نیروهای روسی در اوایل بهار، این کشور یک گروه ویژه به نام بازرسی محیط زیست دولتی ایجاد کرده است تا ببیند چگونه جهان طبیعی در اثر درگیری آسیب دیده است.

وی تاکید کرد که چگونه لهستان، لیتوانی و جمهوری چک به کی اف برای اجرای قوانین جدید برای حفاظت بهتر از محیط زیست کمک می کنند، که به گفته او به اوکراین کمک می کند تا به اتحادیه اروپا بپیوندد.

او گفت: «ما سخت‌تر کار می‌کنیم تا قوانین خود را بهتر کنیم و آن را با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ کنیم تا بتوانیم در آینده عضو کامل اتحادیه اروپا باشیم.»

در 28 فوریه 2022، چهار روز پس از تهاجم روسیه، اوکراین درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داد.

با توجه به پیشروی‌های زمینی اخیر اوکراین در شرق این کشور، که نیروهای روسی را به داخل سرکوب کرده است، استریلتز مطمئن بود که اوکراین پیروز از جنگ خارج خواهد شد.

وی گفت: مطمئناً معتقدم که پیروز خواهیم شد. ارتش ما در 7 ماه نتایج بسیار خوبی در خط مقدم نشان داده است.

“این به این دلیل است که تمام جهان متمدن در کنار ما ایستاده اند. زیرا همه جهان می دانند که ما فقط از مرزهای اوکراین دفاع نمی کنیم. ما از مرزهای همه دفاع می کنیم.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *