جنایت و نقض حقوق بشر: حقیقت سیاه پشت مرغ ارزان در اروپا

شهره صدری – بر اساس تحقیقات جدید، سوپرمارکت ها، فست فودهای زنجیره ای و غذای حیوانات خانگی با نقض حقوق بومیان در برزیل مرتبط هستند.

سازمان غیر انتفاعی محیطی دید زمین ماه گذشته گزارشی را با عنوان «خون : حقیقت سیاه مرغ ارزان» منتشر کرد. براساس این گزارش سوپرمارکت‌های بریتانیا، برندهای آلمانی غذای حیوانات خانگی و فست فود KFC، همگی در سرکوب پیوسته یک گروه از بومیان برزیل که به زور از سرزمین اجدادی خود بیرون رانده شده‌اند، نقش دارند.

تحقیقات دید زمین و سازمان De Olho nos Ruralistas که بر تجارت کشاورزی در برزیل نظارت می‌کند، ارتباط بین زنجیره‌های پیچیده تامین مواد غذایی برای KFC، Sainsbury’s، Asda، Aldi و Iceland، در میان سایرین در بریتانیا، و همچنین غذای حیوانات خانگی فروخته شده در آلمان توسط Lidl، Aldi را کشف می‌کند.

آنها دریافتند که یکی از تامین کنندگان اصلی مرغ اروپا، Westbridge Foods ، خریدار عمده مرغ منجمد است که به یک مزرعه بحث برانگیز در ایالت ماتو گروسو دو سول برزیل متصل است. در جایی که مردم بومی در تلاش برای بازپس گیری سرزمین مقدس خود جان خود را از دست داده اند.

چگونه زمین اجدادی به مزرعه سویا تبدیل شده است

بارون Jacintho Honório da Silva Filho که به دلیل کمک به برزیل در تبدیل شدن به یک قطب کشاورزی مشهور بود، در سال 1966 زمینی به نام Brasília do Sul خریداری کرد.

اما بخشی از این مزرعه 9700 هکتاری در زمین اجدادی گروه بومی گوارانی کایووا، معروف به تاکوارا، ساخته شده است. این گروه در اوایل دهه  1950 از زمین هایشان اخراج شدند تا راه برای تجارت کشاورزی باز شود.

روبنس کاروالیو، رئیس تحقیقات جنگل زدایی دید زمین، می گوید: ” آژانس بومی برزیل به نام FUNAI، تاکوارا را به عنوان یک سرزمین سنتی گوارانی کایوا شناسایی کرده است که باید به مردم گوارانی کایوا بازگردادنده شود. اما دادگاه عالی برزیل متأسفانه این روند را در سال 2010 به حالت تعلیق درآورد”.

قوم گوارانی کایوا در 23 یا 24 سال گذشته تلاش کرده اند تا به سرزمین اجدادی خود دسترسی پیدا کنند. آنها با خشونت وحشیانه‌ای مواجه شده‌اند. خشونتی که در سال 2003 به اوج خود رسید، زمانی که مارکوس ورون، رهبر کایوا، زمانی که کارگران مسلح برازیلیا دو سول و افراد مسلح اجیر شده به اردوگاهی که مردم بومی در منطقه مورد مناقشه برپا کرده بودند، تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

کاروالیو می افزاید: «آن روز که او کشته شد، چندین نفر از اعضای جامعه شکنجه و ضرب و شتم شدند. موارد دیگری از حمله  مسلحانه حتی توسط نیروهای پلیس علیه این جامعه بومی وجود داشته است.»

سه نفر به خاطر این حمله محکوم شدند، اما هیچ کس برای قتل ورون محکوم نشد.

مارکوس ورون، رئیس قبیله بومی برزیلی، پس از هدایت جامعه بومی خود به بخشی از سرزمین اجدادی، به طرز وحشیانه ای به قتل رسید.

خشونت و ارعاب در اردوگاه بومیان به یک تهدید روزمره تبدیل شد، بنابراین گروه بومی چاره ای جز جنگیدن برای سرزمین خود نداشتند – زیرا این تنها راه زندگی آنها بر اساس سنت ها و آداب و رسوم است.

کاروالیو توضیح می‌دهد: جامعه بدون دسترسی به سرزمین‌های اجدادی خود در وضعیتی مخاطره‌آمیز زندگی می‌کند. بسیاری از آنها به دلیل عدم دسترسی به زمین در فقر زندگی می کنند. برخی از آنها در مزارع منطقه کار می کنند و برخی از آنها در بیکاری روزگار می گذارنند.

این چه ربطی به کسب و کارهای اروپایی دارد؟

در طول 70 سال گذشته، خانواده Jacintho Honório da Silva Filho کسب و کار خود را گسترش دادند. امروزه در منطقه Brasília do Sul سویا تولید می کند.

به گفته منابع محلی، سویا به تعاونی‌ها و بازرگانان بزرگ از جمله گروه صنعتی لار، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ برزیل فروخته می‌شود.

سوابق تجاری نشان می دهد که شرکت بریتانیایی Westbridge بیش از 37000 تن مرغ منجمد و ترشی شده از این شرکت بین سال های 2018 تا 2021 وارد کرده است – حدود یک سوم مرغ هایی که شرکت برزیلی در این دوره به اتحادیه اروپا و بریتانیا فرستاده است.

سوابق همچنین نشان داد که تنها مشتری عمده اروپایی گروه صنعتی لار برای محصولات مرغ برای غذای حیوانات خانگی، پاولسن فود مستقر در هامبورگ است که بین سال‌های 2017 تا 2021 حدود 14000 تن خرید کرده است.

زنجیره تامین پیوندهای مزرعه مورد نظر را به شرکت های اروپایی نشان می دهد.

اتفاق بعدی برای جامعه بومی چیست؟

روبنس کاروالیو از دید زمین می گوید: دولت های متوالی برزیل نتوانستند کار خود را انجام دهند و زمین را به قوم گوارانی کایووا که در قانون اساسی تصریح شده است، اعطا کنند. در حال حاضر ما دولتی در برزیل داریم که فعالانه با حقوق بومیان مخالفت می کند و هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از مرزبندی بیشتر سرزمین‌های بومی انجام میدهد. گوارانی کایوا بیش از 20 سال است که منتظر بوده اند تا سرزمین اجدادی خود را بازپس بگیرند. متأسفانه به خصوص در این دولت ضدمحیط زیستی برزیل بعید به نظر میرسد این اتفاق به زودی رخ دهد.

گوارانی کایووا برای مدت طولانی برای حقوق خود تلاش کرده اند و تا زمانی که حقوق خود را احقاق کنند به این کار ادامه خواهند داد. سازمان هایی مانند دید زمین به حمایت از آنها ادامه می دهند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *