بامبو جایگزین بالقوه پلاستیک

شهره صدری – یک موسسه تحقیقاتی چینی برای مقابله با استفاده گسترده و آسیب های محیط زیستی ناشی از پلاستیک های یکبار مصرف، پیشنهاد کرده است که فناوری های جدیدی را برای تولید پلاستیک با استفاده از یک جایگزین سازگارتر با محیط زیست، یعنی بامبو، توسعه دهد.

این پیشنهاد روز پنجشنبه توسط مرکز بین‌المللی بامبو و خیزران، پس از طرح بامبو به‌عنوان جایگزینی برای پلاستیک در پکن اعلام شد.

فی بن‌هوا، مدیر مرکز بین‌المللی بامبو و خیزران، گفت که فناوری تولید نی بامبو را می‌توان برای جایگزینی نی‌های پلاستیکی در مقیاس بزرگ به کار گرفت و افزود که استفاده از بامبو برای ساخت نی تنها آغاز راه است.

جیانگ زهوی، رئیس مشترک و رئیس سازمان بین‌المللی بامبو و خیزران (INBAR) گفت که حرکت رو به جلو با ابتکار عمل و توسعه فناوری‌ها و روش‌های بیشتر برای استفاده از بامبو به جای پلاستیک‌های یک‌بار مصرف، پایه محکمی برای آینده خواهد گذاشت.

به گزارش INBAR، افزایش شدید پلاستیک های یکبار مصرف که تقریباً به طور کامل از سوخت های فسیلی تولید می شوند، به سلامت سیاره زمین آسیب رسانده است. پلاستیک ها پس از دور ریختن، وارد اکوسیستم‌های خشکی و دریایی می‌شوند و با تجزیه شدن به میکروپلاستیک‌هایی تبدیل می‌شوند که منابع غذایی را آلوده می‌کنند و در انتها خطر قابل توجهی برای سلامتی انسان ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر، بامبو که دارای انعطاف پذیری و پایداری است، می تواند به عنوان جایگزینی برای پلاستیک های یک بار مصرف استفاده شود. به گفته این سازمان، بامبو می تواند برای تولید فنجان، نی، کاغذ و بسته بندی استفاده شود، در حالی که قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست است.

کاشت بامبو می تواند زمین های تخریب شده یا جنگل زدایی را احیا کند، فرسایش خاک را کاهش دهد و به عنوان منبع غذایی برای گونه های جانوری آسیب پذیر یا در حال انقراض مانند پانداهای غول پیکر و گوریل کوهی عمل کند. توانایی آن در رشد در انواع خاک های نامناسب و بلوغ سریع، و همچنین مخزن کربن بودن آن، آن را برای کشاورزی جنگلی ایده آل می کند.

به گفته INBAR، با توجه به اینکه 50 میلیون هکتار بامبو در سراسر آسیا، آفریقا و آمریکا توزیع شده است، پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش درس ها و تجربیات آموخته شده در سراسر مناطق وجود دارد.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *