سدها چقدر آب در سیلاب های اخیر مهار کردند

شهره صدری – سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد 260 میلیون مترمکعب سیلاب در مخازن سدهای کشور مهار شده است.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت:  از رواناب تولیدی بارش‌های اخیر، تاکنون حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب وارد مخازن سدهای کشور شده که سدهای استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب، سدهای استان تهران حدود ۹.۵ میلیون مترمکعب و سد زاینده‌رود حدود ۸ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند.

وی با تشریح آمار و ارقام بارش‌ها اضافه کرد: متوسط بارش کشور بر اساس ایستگاه‌های وزارت نیرو با افزایش ۱۰.۷ میلی‌متری در سامانه بارشی اخیر به ۱۹۶ میلی‌متر رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۲۹ درصد رشد و نسبت به دوره آماری بلندمدت دارای ۱۹ درصد کاهش است.

سخنگوی صنعت آب  در معرفی سامانه مونسان گفت: سامانه مونسان یکی از پنج سامانه‌ای است که کشورمان را تحت شعاع قرار می‌دهد و محدوده اثر آن در جنوب و جنوب شرق کشور بوده و به‌ندرت رخ می‌داد که همه پهنه کشور را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به گفته قاسم زاده امسال این سامانه تا رشته‌کوه البرز و زاگرس را هم تحت‌تأثیر قرارداد و باعث شد باران‌های بسیار شدید در نقاط مختلف داشته باشیم.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: اما از آن طرف اثر چندان مناسبی روی منابع آبی ندارد لذا سامانه بارشی اخیر با وجود بارش‌های خوبی که اتفاق افتاد به‌تناسب بارش‌هایی که در مردادماه دریافت می‌کردیم و عددی که بلندمدت دریافت می‌کردیم که حدود ۴ میلی‌متر مکعب است. متوسط بلندمدت در سامانه اخیر که محدوده بارش آن از ۱۳ تیرماه شروع شده تا الان ۱۱ میلیمتر بارش متوسط کشور را ارتقا داده که عدد قابل‌توجهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *