مبارزه کشاورزان مجارستانی با خشکسالی تاریخی

شهره صدری – بیش از 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجارستان دستخوش خشکسالی شده است. بطوری که در منطقه ای با پیشینه میانگین بارش سالانه 550-600 میلی متر، در نیمه اول سالجاری تنها 120-150 میلی متر باران باریده است.

آندراس اوردوگ با تحسین دوجین کره اسب خود را تماشا می کند که در گرمای سوزان تابستان به مزرعه شادی می بخشند.  این پرورش دهنده اسب 66 ساله که به آرامی صحبت می کند و از آموزش سواری کره اسب های خود به کودکان محلی لذت می برد، گفت که خشکسالی شدید به این معنی است که او دیگر نمی تواند علوفه کافی برای تغذیه اسب ها برداشت کند.

اوردوگ که 150 هکتار زمین دارد و در آن اسب و گاو پرورش می دهد و غلات و سبزیجات می کارد، گفت: “من واقعاً می خواستم آنها را نگه دارم… اما نزدیک به سه دهه است که اینجا کشاورزی می کنم و تا به حال چنین خشکسالی شدیدی ندیده ام.”

منطقه معروف به هوموخاتساگ (Sand Ridge) که بین دو رودخانه اصلی مجارستان، دانوب و تیسا واقع شده است، منطقه کشاورزی کلیدی مجارستان است که در آن ذرت، غلات و آفتابگردان کشت میشود و معمولاً سالانه 550-600 میلی متر باران دریافت می کند.

با این حال، داده های هواشناسی مجارستان نشان می دهد که در نیمه اول سال 2022 در این منطقه فقط 120-150 میلی متر باران باریده است.

فرانس زپ، یکی دیگر از کشاورزان محلی، در حالی که با ترس و وحشت به فهرست دست نویس بارندگی ماهانه را که سال ها نگه داشته است نگاه می کند، گفت: “بسیاری از مردم به سادگی از پرورش حیوانات دست می کشند. آنها به تدریج معیشت خود را از دست خواهند داد.”

این کشاورز 68 ساله گفت:  من می خواهم اسب پرورش دهم نه شتر.

خشکی می تازد

به گفته وزارت کشاورزی مجارستان، کشاورزان در سراسر این کشور خسارت «تاریخی» را گزارش کرده اند که 550 هزار هکتار زمین را تحت تأثیر قرار داده است.

کارولی بارتا، محقق دانشگاه سگد درباره خشکسالی مجارستان گفت که انتظار می رود تغییرات آب و هوایی اکثر زمین های کشاورزی مجارستان را تحت تاثیر قرار دهد، اما منطقه هوموخاتساگ بطور ویژه آسیب پذیر است. به گفته این محقق، منطقه هوموخاتساگ بدلیل نوع خاک که بیشتر شنی است زودتر خشک میشود.

دریاچه ای در وسط یک روستا، یاشنتلزلو ، جایی که بسیاری از مردم محلی در کودکی شنا کردن را آموختند، سال ها پیش خشک شده است.

شهرداران یاشنتلزلو و دو روستای همجوار و کشاورزان محلی از جمله زپ پنج سال پیش با هم تلاش کردند تا صدها کیلومتر از کانال های عبوری از زمین خود را مسدود کنند تا آب باران را حفظ کنند. این کانال ها در زمان کمونیست ها برای زهکشی منطقه و افزایش زمین های قابل کشت ساخته شده بود.

کشاورزان گفتند که می توانند با افزایش خطری که این طرح ناشی از سیل گاه به گاه زمین هایشان به همراه دارد، زندگی کنند.

این طرح یک قانون قدیمی را نقض می‌کند که می‌گوید کانال‌ها باید برای تخلیه آب اضافی باران و هدایت آن به دانوب و تیسا باز نگه داشته شوند، اما کشاورزان گفتند که موافقت ضمنی مقامات را دارند.

چسابا تلدی، مسئول این تیم محلی گفت: “مقامات می بینند که وضعیت وخیم است… و قانون شکنی را تحمل می کنند زیرا نتایج ما را می بینند.” اما خشکسالی امسال سرانجام این پروژه را از بین برد. این راهکار دیگر جواب نمی دهد.

باران های زمستانی و بهاری بسیار کم بوده و آب تنها در یک کانال در یاشنتلزلو باقی مانده است، اما آن نیز تا ماه مه خشک شده بود.

یکی از کشاورزان گفت: آخرین سالی که کانال ها پر از آب بودند، سال 2019 بود… امسال سومین سال خشکسالی است و همه چیز را تحت تاثیر قرار میدهد.

به امید باران

استوان لنگ، رییس اداره کل مدیریت آب، در ماه مارس گفت که دولت در طول هشت سال آینده 511 میلیون دلار را برای نجات منطقه هوموخاتساگ از خشک شدن هزینه خواهد کرد و حدود 10 درصد از کار انجام شده است.

کشاورزان محلی گفتند که اطلاعی از این طرح ها ندارند و فقط در مورد آنها از رسانه ها شنیده اند.

گرگلی لایکو، کشاورز 27 ساله گفت که ترجیح می دهد راه حلی پیدا کند تا شکایت کند. اما ما اکنون فقط به باران امیدواریم، کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم.

لایکو سه سال پیش با همسرش به خانه اش در یاشنتلزلو بازگشت و یک مزرعه و سه اسب خرید. آنها قصد داشتند امسال مزرعه را به یک تجارت کوچک پرورش دهند و پرورش گوسفند، خوک و مرغ گسترش دهند، اما خشکسالی می تواند مانع رسیدن به برخی از این اهداف شود.

لایکو با خنده گفت: شاید باید بفهمیم چه چیزی در بیابان رشد می کند. اسب عرب پرورش می یابد؟ میوه کیوی؟ شتر؟ اینها شوخی های تلخ این روزهای ماست.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *