تلاش ها در کرانه رودخانه زرد برای حفاظت محیط زیست و کاهش فقر نتیجه داده است

شهره صدری – تلاش های منطقه خودمختار نینگ شیا هوی در حفاظت از محیط زیست، رشد اقتصادی، رهایی از فقر نتیجه داده است.

به گفته مقام ارشد منطقه خودمختار نینگ شیا هوی، این منطقه به عنوان تنها منطقه سطح استانی چین که کل محدوده آن در امتداد رودخانه زرد قرار دارد، مسئولیت اجرای پروژه های آزمایشی حفاظت از محیط زیست در حوضه رودخانه زرد را برعهده دارد.

لیانگ یانشون، دبیر کمیته منطقه ای حزب کمونیست چین در استان نینگ شیا، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در ینچوان، پایتخت منطقه گفت که برخی از دستاوردهای اولیه در ساخت یک منطقه آزمایشی برای حفاظت از محیط زیست و توسعه با کیفیت بالا در حوضه رودخانه زرد در دهه گذشته بدست آمده است.

لیانگ گفت که طی دو سال گذشته، مقامات نینگ شیا نه تنها طرح‌های مهم آزمایشی را انجام داده‌اند، بلکه برنامه‌ها و مقررات خاصی از جمله برنامه‌های توسعه صنعتی، حفاظت از محیط زیست، بهبود زیرساخت‌ها و اصلاحات سازمانی را نیز تدوین کرده‌اند.

وی گفت: تعدادی از صنایع کلیدی مانند انرژی پاک، تولید مواد جدید و انگورستان ها (صنعت شراب سازی) به شدت در حال توسعه هستند و نتایج قابل توجهی در احیای رودخانه، کنترل شن و ماسه، تحکیم خاک، جنگل کاری کوهستان و تصفیه آلودگی در منطقه دیده میشود.

لیانگ گفت که نینگ شیا به عنوان منطقه ای در قسمت های بالای رودخانه زرد، “مشکل ترین اقدامات ممکن” را در زمینه حفاظت از محیط زیست برای تضمین کیفیت آب مناطق در پایین دست رودخانه اجرا کرده است.

به گفته دبیر کل حزب کمونیست چین در منطقه  نینگ شیا،  با یک تفکر اجماع نگر، در حال مدیریت منابع آب را در همه جنبه ها از جمله کوه ها، رودخانه ها، جنگل ها، زمین های کشاورزی و علفزار هستیم.

در دهه گذشته پوشش جنگلی منطقه خودمختار از 11.9 درصد به 16.9 درصد افزایش یافته است. شهرهای آن برای شش سال متوالی کیفیت هوای خوبی را در بیش از 80 درصد روزهای سال حفظ کرده اند.

بر اساس تصمیمی که در سیزدهمین کنگره حزب منطقه در ماه گذشته گرفته شد، این منطقه بطور آزمایشی بر مدیریت منابع آب، حفاظت از محیط زیست، توسعه صنایع با کیفیت بالا، بهبود رفاه مردم و ترویج فرهنگ رودخانه زرد همچنان  تمرکز خواهد داشت.

لیانگ گفت:  یک دهه گذشته شاهد تسریع توسعه از نظر کیفیت و کمیت در نینگ شیا و بزرگترین تغییرات در مناطق شهری و روستایی این منطقه بوده ایم.

صنایع انرژی بری که پیش از این دود شدیدی منتشر می کردند و آب رودخانه را آلوده می کردند دیگر دیده نمی شوند. در عوض، تعدادی از صنایع جدید مانند صنایع شیمیایی مدرن زغال سنگ، انرژی های نو و صنایع مواد جدید در منطقه رشد کرده اند.

گوجی بری، شراب و محصولات لبنی این منطقه و همچنین بخش های فرهنگ و گردشگری شهرت بالایی در داخل و خارج از کشور به دست آورده است.

نینگ شیا اگرچه یک منطقه خودمختار است، اما به توسعه کشور متعهد بوده و فعالانه در گسترش طرح های کمربندی و جاده مشارکت دارد. این منطقه میزبان پنج جلسه نمایشگاه چین- کشورهای عربی و اولین جلسه نمایشگاه بین المللی فرهنگ شراب و گردشگری چین (نینگ شیا) بوده است. ارتباطات بین المللی اقتصادی و تجاری آن به 169 کشور و منطقه گسترش یافته است.

فقرزدایی نیز در این منطقه انجام شده است. استان شیهایگو در نینگ شیا زمانی یکی از فقیرترین مناطق کشور بودند. سازمان ملل در دهه 1970 آن را «نامناسب ترین مکان برای سکونت انسانی» نامید.

طی 10 سال گذشته، یک کمپین کاهش فقر به 803000 نفر در شیهایگو کمک کرده است تا از فقر خارج شوند و معیشت مردم محلی به شدت بهبود یافته است.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *