یمن با تهدید زیست محیطی ناشی از بحران پسماندهای پزشکی مواجه است

شهره صدری- حتی ده ها سال پس از جنگ، هنوز آثار جنگ باقی خواهد ماند. تخریب زیرساخت ها و متوقف کردن توسعه کشورهای درگیر جنگ، یعنی از دست دادن فرصت هایی که به سختی قابل جبران است.

درست در خارج از بزرگترین شهر یمن، هزارها تن پسماند های پزشکی خطرناک مدیریت نشده،  تهدیدی برای محیط زیست و منابع آب است.

در محل دفن پسماند در نزدیکی شهر صنعا، کامیونی کیسه های پسماند رنگارنگ را در دریای به ظاهر بی پایان زباله که منطقه را پوشانده است، تخلیه می کند.

در محل دفن پسماند الازرقین روزانه 2000 تن زباله تخلیه میشود.  پسماند های بیمارستانی از بیمارستان های صنعا پایتخت یمن در این مرکز دفن، تخلیه میشود. شیرابه های زباله که حاوی  مواد شیمیایی سمی هستند به زمین نشت می کند.

بهاءالدین الحاج، مدیر مرکز دفن پسماند الازرقایی، می گوید: ما هیچ راه حلی نداریم جز اینکه پسماند های پزشکی را با پسماند های خانگی دفن کنیم. این پسماند ها با سایر پسماندها مخلوط شده و دفن می شوند.

اگرچه صنعا پیش از جنگ نمونه ای از مدیریت پسماند نبود، اما حداقل می توانست خطرناک ترین مواد را از پسماند های عمومی جدا کند. در همان نزدیکی یک مرکز تصفیه پسماند های پزشکی وجود داشت که با یک دستگاه زباله سوز، پسماندهای پزشکی سوزانده میشد. متأسفانه این مرکز در سال 2015 در یک بمباران منهدم شد.

زمین های آلوده چگونه بر سلامت مردم تأثیر می گذارد؟

پسماندهای های پزشکی مواد خطرناکی هستند که ممکن است عفونی، سمی یا آلوده به مواد رادیواکتیو باشند.

مراکز دفن زباله، شیرابه های آلوده به پاتوژن ها و آلاینده های سمی را در محیط زیست منتشر کرده و امکان راهیابی آلودگی به منابع آب زیرزمینی بسیار بالاست.

آب های زیرزمینی رایج ترین منبع آب آشامیدنی و مصارفی مانند بهداشت، کشاورزی و حیوانات هستند.

اگر آب‌های زیرزمینی آلوده باشند، می‌توانند باعث شیوع انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، نقص های مادرزادی، اختلالات ایمنی و بسیاری از بیماری‌های دیگر شوند.

بنابراین حتی زمانی که جنگ در یمن به پایان برسد، اثرات آن می تواند برای دهه ها ادامه داشته باشد.

مدیران محلی می گویند که به دنبال حمایت سازمان های غیر دولتی برای بازسازی تاسیسات زباله سوز هستند.

ابراهیم الصرابی، رئیس اداره کل بهداشت می گوید: با توجه به هزینه های بالای ایجاد چنین پروژه ای، ما با شورای عالی (برای هماهنگی امور بشردوستانه) و همچنین با سازمان های مختلف هماهنگ شده ایم. و انشاءالله در آغاز سال آینده در مورد بازسازی این پروژه استراتژیک بحث خواهیم کرد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *