مرگ محصولات کشاورزی در برابر چشمان کشاورزان ایتالیایی

شهره صدری – کشاورزان ایتالیا با بدترین خشکسالی در 70 سال گذشته مواجه اند. خشکسالی که دولت را وادار به اعلام وضعیت اضطراری کرد.

آنتونلا فری در مرکز کشاورزی در شمال ایتالیا، در حال بررسی مزارع ذرت است که باید قد آنها از او بلندتر باشد. اما امسال در بدترین خشکسالی رخ داده در 70 سال اخیر، ساقه های ذرت رشد کمی داشته و  زرد و پژمرده هستند.

این زن 56 ساله در شهر پاندینو در جنوب شرقی میلان به الجزیره گفت: هیچ چیز دیگری برای نجات وجود ندارد. حتی اگر آب هم بیاید، همه چیز خراب شده است.

هفته گذشته، در پنج منطقه شمالی ایتالیا که معمولاً سرسبز است، وضعیت اضطراری اعلام شد و کنفدراسیون کشاورزان ایتالیایی خسارت سه میلیارد یورویی به کشاورزی را برآورد کرد.

وزارت کشاورزی ایتالیا روز چهارشنبه به پارلمان این کشور هشدار داد که یک سوم تولید ملی کشاورزی در خطر است و افزود که وضعیت در سال‌های آینده بدتر خواهد شد.

بارش اندک برف درکوه های آلپ و تقریباً شرایط بدون بارش در ماه های بهار، دریاچه ها و رودخانه های شمالی ایتالیا را به حداقل جریان تاریخی خود رساند.

دمای گرمتر زمستان نیز به ذوب شدن سریع برف‌ها کمک کرد و باعث فروپاشی یخچال طبیعی در دولومیت شد که در اوایل این ماه حداقل 10 کوهنورد را کشت.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر این کشور گفت «بی‌تردید» بحرانی فعلی با تغییرات آب و هوایی مرتبط است، بحرانی که در بحبوحه افزایش قیمت غلات مرتبط با حمله روسیه به اوکراین رخ داد.

تغییرات اقلیمی همچنین سیستم برق آبی را تهدید کرده و به مشکلات انرژی ایتالیا افزوده است. زیرا این کشور دیگر گاز روسیه را نمی خرد و تنش ها در مورد استفاده از این منبع کمیاب را تشدید می کند.

وزارت کشاورزی ایتالیا به پارلمان این کشور هشدار داده است که یک سوم تولید ملی کشاورزی در خطر است.

رقابت بر سر آب

پائولو میچلتی، مدیر کنسرسیوم آب DUNAS در لمباردی به الجزیره گفت: رقابت بر سر آب همیشه وجود داشته است، اما امسال، به طور ویژه تشدید شده است.

در چند هفته گذشته، مقامات منطقه‌ی لمباردی سه قرارداد جداگانه با شرکت‌های انرژی آبی که مخازن آلپ را مدیریت می‌کنند – آب این مخازن به دریاچه‌ها می‌ریزد و سپس به سمت جنوب به رودخانه‌ها می‌ریزد – مذاکره کرده اند تا آب کافی برای کشاورزی را تضمین کنند.

شمال ایتالیا تولید کننده 40 درصد از محصولات کشاورزی ایتالیا است که با خطر خشکسالی تولید به نصف کاهش می یابد. این منطقه همچنین در تولید انرژی آبی نیز نقش مهمی دارد.

در اوایل سال جاری، مرکز نظارت بر خشکسالی اروپا اعلام کرد که خشکسالی باعث شده است که ارزش انرژی ذخیره شده در مخازن آلپ به 27.2 درصد از کل ظرفیت ذخیره سازی برسد . این میزان  کمتر از حداقل سطح ثبت شده  از زمانی است که ثبت داده ها در سال 1970 آغاز شده است.

بر اساس گزارش DUNAS، علیرغم مذاکره با شرکت های برق آبی و اولویت دادن به کشاورزی بر تولید انرژی توسط قوانین ایتالیا، تخلیه از سدها کمتر از سطح توافق شده باقی مانده است.

در همین حال، مناطق پایین‌دست رودخانه آدا – چهارمین رودخانه طولانی ایتالیا – نیز خواهان سهمی از آب هستند که کنسرسیوم آب لمباردی گفته است که از عهده تخصیص آن برنمی‌آید.

بی آبی برای محصولات کشاورزی

شدت خشکسالی در آوریل آشکار شد، زمانی که کشاورزان در دشت پادانیان خود را برای اولین آبیاری فصل آماده می کردند.

رافائل اربا، عضو شورای منطقه ای لمباردی گفت: «در حالی که تغییرات آب و هوایی بر دریاچه کومو فشار وارد می کند، از سوی دیگر، سدها -در منطقه آلپ- به وضعیت وخیم کنونی کمک نمی کنند.»

دولت ایتالیا 36.5 میلیون یورو به عنوان کمک اضطراری برای تقسیم بین پنج نهاد منطقه ای اختصاص داده است، اما ممکن است توزیع آن سال ها طول بکشد.

در همین حال، کشاورزان با انتخاب جدی بین سرمایه‌گذاری‌های مالی جدید برای نجات محصولات نجات‌یافته یا تماشای هدر رفتن محصولاتشان مواجه هستند.

در پاندینو، مزارعی که فری معمولاً برای تغذیه 600 گاو شیرده خود کشت می‌کرد، برای هفته‌ها زیر آفتاب سوزان بدون کشت رها شد.

خانواده فری در مواجهه با احتمال از دست دادن محصولات خود، تصمیم گرفتند یک تراکتور جدید و یک پمپ برای استخراج آب های زیرزمینی با 180 یورو اضافی در هر هکتار به عنوان هزینه سوخت بخرند و حدود نیمی از تولید را حفظ کنند.

فری می‌گوید: این یک هزینه اضافی برای ما است، اما در نهایت، برای مصرف‌کننده نیز هزینه است.

مزرعه کشاورزی در ایتالیا

هیئت لبنیات اروپا در ماه مه هشدار داد که “افزایش شدید” هزینه های انرژی، کود و خوراک، بقای دامداران سراسر این قاره را تهدید می کند.

ماریو بوگینی، مشاور انجمن غلات میلان، به الجزیره گفت که کشاورزانی که محصولات خود را در اثر خشکسالی از دست داده اند. آنان زمانی که به دلیل گمانه زنی ها و ذخیره سازی، مقدار غذای حیوانات کم و قیمت ها بسیار بالا است، مجبور به خرید خوراک دام در بازار خواهند شد.

بوگینی گفت: شایع شده است که چین مقادیر زیادی غلات را احتکار می کند. علاوه بر آن، شرکت‌های خاورمیانه‌ای حتی قبل از شروع جنگ در اوکراین، مقادیر زیادی خوراک ایتالیایی خریدند، بنابراین اکنون کمبود شدیدی در بازار وجود دارد.

خشکسالی در سراسر اروپا

وضعیت ایتالیا یک وضعیت منحصر به فرد در اروپا نیست. بلکه سرتاسر قاره اروپا وضعیت مشابهی به دلیل کاهش شدید بارش گزارش شده است.

سطح ذخیره‌سازی انرژی برق آبی در ماه آوریل در اسپانیا، پرتغال و ایتالیا به پایین‌ترین سطح خود از سال 2015 رسیده است که قیمت انرژی را در حال حاضر به رکوردی بی‌سابقه افزایش داده است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر قصد دارد با افزایش انرژی های تجدیدپذیر، اقداماتی را در جهت تسریع در استقلال این قاره از وابستگی به سوخت های فسیلی روسیه و پاسخ به بحران آب و هوا، آغاز کند.

اما با خشکسالی شدید که تولید محصولات کشاورزی را متوقف کرده است، کشورهای بیشتری ممکن است مجبور شوند بین اولویت تولید انرژی یا افزایش قیمت کالاهای غذایی یکی را انتخاب کنند.

ریکاردو کروتی، رئیس کنفدراسیون کشاورزان لمباردی، گفت که دولت‌ها نمی‌توانند انتخاب اشتباهی را انجام دهند.

کروتی به الجزیره گفت “اگر به اندازه کافی غذا نداشته باشیم، با انرژی چه خواهیم کرد؟”.

برخی فکر می کردند مشکل آینده در دسترس نبودن نفت خواهد بود، اما اشتباه می کردند. این در دسترس نبودن غذا است.

طبق گزارش کمیسیون اروپا، میانگین قیمت شیر در اروپا از حدود 32 سنت در هر لیتر  در ژوئن 2020 به حدود 48 سنت در هر لیتر در ژوئن 2022 رسیده است.

کروتی گفت که اثرات خشکسالی از ماه سپتامبر برای مصرف کنندگان احساس خواهد شد، زمانی که انتظار میرود قیمت شیر دوباره افزایش یابد.

فری در حالی که در مورد زندگی پیش رو برای دو پسرش که وارث تجارت خانوادگی خواهند بود، گفت: “مردم ایده عاشقانه ای از کشاورزی دارند، اما با واقعیت مطابقت ندارد.”

«کشاورزی کار سختی است و زندگی شما را می بلعد، اما حداقل ما قبلاً از این طریق امرار معاش می کردیم. حالا در ازای آن چه می‌گیریم؟»

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *