یوتا بزرگترین دریاچه نمک امریکا در حال خشک شدن

شهره صدری – دریاچه نمک بزرگ یوتا در امریکا در این ماه به پایین ترین سطح ثبت شده خود رسید. این دریاچه در میانه دو دهه خشکسالی قرار دارد.  

خشک شدن دریاچه نمک امریکا، یک نقطه عطف وحشتناک برای این کشور خواهد بود. محققان و سیاستمداران به تهدیدات جدی برای زندگی حیات وحش و ساکنان در امتداد سواحل در حال عقب نشینی این دریاچه اشاره می کنند. فاجعه زیست محیطی و اقتصادی، با خشک شدن این دریاچه منطقه یوتا را تهدید می کند.

کلان شهر مجاور دریاچه نمک یوتا در حال حاضر در معرض طوفان های گرد و غبار قرار گرفته است . این در حالی است که کارشناسان نگران بدتر شدن طوفان های گرد و غبار در اطراف دریاچه نمک یوتا هستند.

کوین پری، دانشمند علوم جو که از سال 2016 بر روی یوتا مطالعه می کند گفت: انتخاب آگاهانه برای نجات دریاچه بزرگ نمک – برای اینکه تبدیل به دریاچه تولید گرد و غبار نشود- این است که باید آب در آن ریخته شود.
طبق گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS ) در 3 جولای، سطح دریاچه یوتا به پایین ترین سطح از زمان شروع ثبت داده ها در سال 1847 افت کرده است و به طور متوسط به 1277 متر بالاتر از سطح دریا رسیده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پاییز یا اوایل زمستان که میزان آب ورودی برابر یا بیشتر از تبخیر باشد، کاهش بیشتری نیز دیده شود.

به گفته USGS: این دریاچه در حال حاضر کمی بیش از یک چهارم حجم آب دارد . این حجم فعلی نسبت به زمانی است که دریاچه بالاترین سطح آب را در سال 1987 داشته است.

دریاچه یوتا تقریباً نیمی از مساحت خود را نسبت به میانگین تاریخی از دست داده است و حدود 2000 کیلومتر مربع  بستر دریاچه را در معرض دید قرار گرفته است .

لایه‌های زمین که قبلاً زیر آب بوده‌اند به ابرهای غباری تبدیل شده‌اند که حاوی کلسیم، گوگرد و آرسنیک هستند. آرسنیک عنصری که به طور طبیعی با سرطان و نقایص مادرزادی مرتبط است. بستر دریاچه در مناطقی که تحت فعالیت معدنی بوده آلوده به بقایای معدن مس و نقره است.

پری دانشمند علوم جوی می گوید: ” اگر این گرد و غبار را در مدت زمان طولانی مثل چندین دهه یا بیشتر تنفس کنید، می تواند منجر به افزایش انواع مختلف سرطان مانند سرطان ریه، سرطان مثانه، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و غیره شود.”

مساله بیشتر از تهدید انسان ها است. ساختارهای صخره مانند زیر آب میزبان یک میکروارگانیسم است که غذای میگوهای آب نمک بوده و به نوبه خود غذای مهمی برای پرندگان نیز به حساب می آید. اما این ساختارها وقتی در معرض خشکی قرار می گیرند، خاکستری می شوند.

آلوین سیهاپانیا، محقق انستیتوی دریاچه نمک بزرگ در کالج وست مینستر گفت: این خشک شدن دریاچه باعث مرگ  و میر این میگوهای ریز میشود. دریاچه بزرگ نمک یوتا، هرساله میزبان حدود 10 میلیون پرنده از بیش از 330 گونه است که به آن مهاجرت می کنند یا در آن زندگی می کنند.

پرواز پرنده بالغ نوک خنجری آمریکایی در منطقه تحت مدیریت زیستگاه پرندگان آبی ویلارد اسپور

میگوی دریاچه همچنین در یک صنعت چند میلیون دلاری از دریاچه نمک برداشت می شود و بخشی از اقتصاد تولید شده در دریاچه است که مسئولان تخمین می زنند سالانه تا 2 میلیارد دلار ارزش دارد.

با افزایش آگاهی عمومی و فشار برای اقدام برای حفاظت از دریاچه، اسپنسر کاکس، فرماندار یوتا، 11 لایحه قانونی مربوط به حفاظت از آب و سیاست را در آخرین جلسه قانونگذاری امضا کرد. راه حل های بلندمدت مصرف کنندگان عمده – کشاورزی، صنعت، شهرداری ها – را ملزم می کند که آب کمتری مصرف کنند و آب  بیشتر به دریاچه اختصاص بدهند.

تیم هاکس، نماینده ایالت یوتا، گفت: همانطور که به پایین ترین رکوردهای جدید در سطح دریاچه می رسیم، این خطر نیز شکل میگیرد که همه آن ارزش هایی که از دریاچه بزرگ نمک به دست می آوریم در معرض خطر قرار گرفته است. و این همان چیزی است که بعنوان اهرم فشار سیاسی برای انجام کارها لازم است.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *