زنگ خطر طوفان شن در خاورمیانه

شهره صدری – موج بی‌سابقه‌ای از طوفان‌های شن بخش‌هایی از خاورمیانه را درگیر کرده است. طی وقوع این طوفان های شن صدها نفر روانه بیمارستان ها شده و بسیاری از شهرها تعطیل شدند.

طوفان شن بخش هایی از خاورمیانه از جمله عراق، سوریه و ایران را فراگرفته و صدها نفر را روانه بیمارستان ها کرده و پروازها را در برخی نقاط مختل کرده است.

از ریاض تا تهران، آسمان نارنجی و پرده‌ای ضخیم از شن، روز طوفانی دیگری را نشان میدهد. این طوفان شن آخرین مورد از مجموعه طوفان‌های بی‌سابقه تقریباً پشت سر هم شن در سالجاری بود که شهروندان را گیج کرده و هشدار کارشناسان را برانگیخت.

طوفان های شن در اواخر بهار و تابستان یک رویداد معمول هستند که توسط بادهای فصلی ایجاد می شوند. اما امسال از ماه مارس تقریباً هر هفته این طوفان ها در عراق رخ داده است.

مقامات عراقی روز گذشته را تعطیل ملی اعلام کردند و از کارکنان دولتی و شهروندان خواستند تا در خانه بمانند تا دهمین طوفان در دو ماه گذشته در کشور را از سر بگذرانند. وزارت بهداشت عراق کپسول های اکسیژن را در مناطق تحت تاثیر طوفان شن روز گذشته تجهیز کرد.

سیف البدر سخنگوی وزارت بهداشت عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از 1000 نفر در سراسر کشور به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده اند.

جعفر جوثری، زمین شناس و باستان شناس در دانشگاه القادسیه در بغداد گفت: ” این یک موضوع در سطح منطقه است، اما هر کشور درجه آسیب پذیری و تاثیر متفاوتی دارد. “

جوتری توضیح داد که به ویژه در عراق، بیابان زایی که به دلیل بارندگی کم سابقه تشدید شده است بر شدت طوفان ها افزوده است. او گفت که در یک کشور کم ارتفاع با مناطق بیابانی فراوان، تأثیر آن تقریباً دو برابر است. وی گفت: به دلیل 17 سال سوء مدیریت آب و توسعه شهرنشینی، عراق بیش از دو سوم پوشش سبز خود را از دست داده است. به همین دلیل است که عراقی ها بیش از همسایگان خود از طوفان های شن در مناطق خود شکایت دارند.

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد در این کشور به دلیل وقوع طوفان شن در شرق استان دیرالزور که هم مرز با عراق است، کادرهای پزشکی در حالت آماده باش قرار گرفتند. در اوایل ماه جاری، طوفان مشابهی در این منطقه حداقل سه کشته برجای گذاشت و صدها نفر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شدند.

بشار شعیبی، رئیس دفتر وزارت بهداشت سوریه در دیرالزور در یک مصاحبه گفت که بیمارستان ها آماده شده و آمبولانس ها در حالت آماده باش هستند. او گفت که آنها 850 مخزن اکسیژن اضافی و داروی مورد نیاز برای مقابله با بیماران مبتلا به آسم را آماده کرده اند.

آسمان کویت با طوفان شدید شن به رنگ نارنجی در آمد. و برای دومین بار در این ماه، فرودگاه بین المللی کویت همه پروازها را به دلیل گرد و غبار لغو کرد. در اوایل ماه جاری، طوفان دیگری تمام مدارس و ادارات دولتی را مجبور به تعطیلی کرد.

دومین طوفان شن سنگین در کمتر از یک هفته در ریاض پایتخت عربستان سعودی نیز فرود آمد و ساختمان های نمادینی مانند مرکز پادشاهی را در مه خاکستری پنهان کرد. مسئولان به رانندگان هشدار دادند که آهسته حرکت کنند. اورژانس های شهر در این ماه با 1285 بیمار مواجه بودند که داشتند نمی توانند به درستی نفس بکشند.

ایران هفته گذشته مدارس و ادارات دولتی در پایتخت تهران را به دلیل طوفان شنی که کشور را فرا گرفت تعطیل کرد. بیشترین تاثیر این طوفان بر سلامت شهروندان در خوزستان مشاهده شد. جایی که بیش از 800 نفر برای مشکلات تنفسی به بیمارستان ها روانه شدند.

ده‌ها پرواز از غرب ایران لغو و یا با تأخیر مواجه شد. اعتراض به طوفان های گرد و غبار و آلودگی شدید هوا افزایش یافته است، به طوری که یک کارشناس برجسته محیط زیست به رسانه های محلی گفت: تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و سوء مدیریت دولت بر منابع آبی عامل افزایش طوفان های شن است.

علیرضا شریعت، رئیس انجمن مهندسین آب ایران ماه گذشته به خبرگزاری نیمه رسمی ایلنا ایران گفت که انتظار میرود طوفان‌های گرد و غبار گسترده به یک «پدیده سالانه بهاری» تبدیل شود، به گونه‌ای که ایران تا به حال ندیده است.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *