تنش آبی در سراسر خاورمیانه

شهره صدری- هفت کشور از 10 کشوری که بیشترین تنش آبی دارند در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.  بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 2.3 میلیارد نفر، یا از هر چهار نفر یکنفر از جمعیت جهان، در کشورهایی زندگی می کنند که دچار تنش آبی هستند.

تنش آبی به نسبت مصرف آب شیرین در مقایسه با منابع آب شیرین تجدید پذیر اشاره دارد. بطور ساده، زمانی که برداشت آب بیش از سرعت تجدید دوباره منابع آبی باشد، تنش آبی شکل می گیرد.

تنش آبی در خاورمیانه

هفت کشور از 10 کشوری که بیشترین تنش آبی را دارند در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند. در این کشورها، متوسط سطح تنش آبی 820 درصد است، این رقم به این معنی است که برداشت سالانه آب هشت برابر بیشتر از تامین آب از منابع تجدیدپذیر است.

خاورمیانه دارای آب و هوای عمدتاً خشک و خشک با بارندگی کم و درجه حرارت بالا است. چندین کشور در منطقه، به ویژه در خلیج – فارس-، برای تأمین آب کافی ساکنان خود به نمک‌زدایی متکی هستند، فرآیندی که نمک را از آب دریا حذف می‌کند.

از سال 2017، کشورهایی که بالاترین سطح تنش آبی را داشتند عبارتند از: مصر (6420 درصد)، بحرین (3878 درصد) و امارات متحده عربی (1708 درصد).

کشورهایی با تنش استرس آبی بسیار بالا در خاورمیانه و شمال آفریقا
چندین کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا دارای بیشترین استرس آبی هستند. نرخ برداشت بیش از 100٪ به این معنی است که کشور از منابع آبخوان موجود در حالت ناپایدار استخراج می کند یا به شدت بر نمک زدایی تکیه دارد.

تنش آبی در 30 سال گذشته دو برابر شده است

از سال 1987 تا 2017، سطح تنش آبی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از دو برابر شده و از 8411 درصد در سال 1987 به 16422 درصد در سال 2017 رسیده است.

در مصر، سطح تنش آبی از 4897 درصد در سال 1977 به 6420 درصد در سال 2017 افزایش یافته است.

این کشور با جمعیتی بیش از 100 میلیون نفر به شدت به آب های رودخانه نیل که خارج از مرزهای آن سرچشمه می گیرد، متکی است. بر اساس گزارش یونیسف در سال 2021، مصر با کسری آب سالانه حدود 7 میلیارد متر مکعب مواجه است و این کشور ممکن است تا سال 2025 با کمبود آب مواجه شود.

تنش آبی در 30 سال گذشته دو برابر شده است. از سال 1987 تا 2017، سطح تنش آبی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از دو برابر شده است. مصر بیشترین سطح تنش آبی در جهان را داراست.

دریاچه های در حال ناپدید شدن

افزایش دما، افزایش تقاضا برای آب و ساخت سدها منجر به کوچک شدن چندین دریاچه در سراسر خاورمیانه شده است. دو دریاچه در حال ناپدید شدن قابل توجه دریاچه ارومیه در ایران و دریاچه ساوا در عراق هستند.

دریاچه ارومیه، ایران

دریاچه ارومیه زمانی بزرگترین دریاچه خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور روی زمین بود. در شمال غربی ایران قرار دارد و اکنون خشک شده و تبدیل به دشتی از نمک شده است.

دریاچه ساوا، عراق

دریاچه ساوا پس از سال های متوالی خشکسالی شدید اکنون به طور کامل خشک شده است. افزایش دما و کاهش شدید سطح آب رودخانه‌های دجله و فرات باعث خشکسالی شدید در سراسر کشور 43 میلیون نفری شده است.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *