جنبش اکوساید در تلاش برای ثبت جنایت جدید بین المللی : تخریب محیط زیست

شهره صدری – تعداد روبه افزایشی از رهبران جهان طرفدار طرح اکوساید (کشتار محیط زیست) در دادگاه کیفری بین المللی به عنوان “خط اخلاقی” برای کره زمین هستند. مفهوم اکوساید ناشی از تراژدی است. یک تراژدی زیست محیطی.

این مقاله با مشارکت Inside Climate News ، یک پایگاه خبری غیرانتفاعی که به پوشش آب و هوا ، انرژی و محیط زیست می پردازد ، منتشر شده است. اکوساید بخشی از “جنایت پنجم” است که مربوط به زیست بوم است.

در سال 1948، بعد از آنکه آلمان نازی میلیون ها یهودی و اقلیت ها ی دیگر را در جریان جنگ جهانی دوم از بین برد، سازمان ملل متحد کنوانسیونی را برای بررسی جنایات جدید و اقدامات جمعی برای جنایات فجیع انسانی تاسیس کرد. نسل کشی هایی که ملت ها اعلام می کردند، توسط جهان متمدن محکوم شد و مداخله موجهی در امور کشورهای مستقل را به همراه داشت.

اکنون تعداد کمی از رهبران جهان از جمله پاپ فرانسیس و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه شروع به استناد به جرمی کرده اند که به گفته آنها تهدید مشابهی برای بشریت محسوب میشود و در حد مجازات بین المللی کیفری  است: کشتار محیط زیست یا تخریب گسترده محیط زیست

پاپ اکوساید را بعنوان آلودگی عظیم هوا، زمین و آب، یا هر عملی که قادر به ایجاد یک فاجعه زیست محیطی باشد، توصیف کرده و پیشنهاد می کند که کاتولیک های روم آن را گناه در نظر بگیرند.

پاپ همچنین از فعالیت فعالان محیط زیست و گروه های حقوقی حمایت کرده است تا اکوساید را بعنوان پنجمین جنایت در دادگاه بین المللی کیفری لاهه تبدیل کنند. از این مساله میتوان بعنوان یک بازدارنده قانونی در برابر انواع آسیب های گسترده زیست محیطی که باعث انقراض گسترده، فروپاشی اکولوژیکی و تغییر آب و هوا میشود، استفاده کرد. این گام بزرگ، که با یک بحث طولانی در سطح جهانی روبروست، به معنای آن است که رهبران سیاسی و مدیران شرکتها می توانند بدلیل اقدام در جهت”قتل عام” متهم و زندانی شوند.

وکلا برای اظهار نظر خود به آمازون اشاره می کنند، جایی که آتش سوزی در سال 2019 از کنترل خارج شد، و جنگل های استوایی ممکن است چنان تخریب شده باشد که بیش از آنکه گازهای گلخانه ای زمین را جذب کند، بیشتر باعث گرم شدن زمین شود. همچنین فعالیت های انسانی باعث ذوب یخ ها و بی ثباتی صفحات یخی در گرینلند و قطب شده است.

در سرتاسر کره زمین، تغییرات آب و هوایی تناوب های پایدار فصلی را که برای هزارها سال زندگی انسان را پشتیبانی کرده بود، مختل کرده، در حالی که طوفان، سیل و سایر بلایای ناشی از آب و هوا باعث شده تا بیش از 10 میلیون نفر در 6 ماه گذشته بی خانمان گردند. براساس مطالعه ای که انجام شده، آلودگی سوخت های فسیلی سالانه 9 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند، بیشتر از سل، مالاریا و ایدز.

مطالعات دانشمندان نشان میدهد که از هر 4 پستاندار یک پستاندار در معرض خطر انقراض است. برای دوزیستان، این رقم 4 دوزیست از هر ده تا است.

آسیب به طبیعت در سراسر جهان بسیار گسترده شده ، بطوری که بسیاری از دوستداران محیط زیست در مورد بسیاری از نواحی تخریب شده محیط زیست به عنوان نقاط داغ بحث می کنند:

  • چرنوبیل، نیروگاه هسته ای که در سال 1986 منفجر شد و منطقه ای را که اکنون خالی از سکنه است با تشعشعات جدی رادیواکتیو بر جای گذاشت
  • ماسه های قیر شمال کانادا، جایی که گودال زباله های سمی و معادن خطی جایگزین 400 مایل مربع از جنگل های خاکی و باتلاق شده است
  • خلیج مکزیک، محل فاجعه نفتی که منجر به کشته شدن 11 نفر شد، در طی 87 روز حداقل 168 میلیون گالن نفت خام به اقیانوس ریخت و تعداد بیشماری از پستانداران دریایی، لاک پشتهای دریایی، ماهی ها و پرندگان مهاجر را نابود ساخت
  • آمازون، جایی که جنگل زدایی سریع توسط رییس جمهور بزریل، جائر بولسونارو، مورد تشویق قرار گرفت. جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری، خواستار طرح نجات 20 میلیارد دلاری شد و رهبر برزیل را تهدید به تحریم اقتصادی کرد.

کارزار جرم انگاری اکوساید اکنون از حاشیه وکالت به دیپلماسی جهانی منتقل شده است و این امر بدلیل شناخت روزافزون مدافعان و بسیاری از رهبران سیاسی است . چرا که تغییرات آب و هوا و عوامل محیطی ذاتا با حقوق بشر و عدالت اجتماعی گره خورده است.

کارشناسان حقوق بین الملل و محیط زیست می گویند که این تلاش زمان طولانی است آغاز شده و حداقل سالهاست که به نتیجه نرسیده است. مدافعان باید تنش های سیاسی در مورد اینکه آیا دولت های ملی یا جامعه بین المللی کنترل نهایی بر منابع طبیعی دارند را مدیریت کنند. و احتمالا این امر با مخالفت کشورهایی که انتشار کربن بالا دارند و ارتباط عمیقی با توسعه صنعت دارند، روبرو خواهد شد.

طرفداران محیط زیست همچنین باید دریابند که چگونه قانون کیفری می تواند تغییرات آب و هوایی را که ناشی از سوزاندن زغال سنگ و بنزین است، برای اقتصاد جهانی نیز مورد توجه قرار دهد.

نشت نفت در خلیج مکزیک در سال 2010

با این حال، کارزار اکوساید فراتر از قانون است. جوجو مهتا، که کمپین Stop Ecocide را در سال 2017 با پولی هیگنیز، یک وکیل اسکاتلندی آغاز کرد، آن را یک موضوع اخلاقی و عملی توصیف می کند. مهتا میگوید ما برای ترسیم خطوط اخلاقی از قوانین کیفری استفاده می کنیم. ما میگوییم یک چیزهایی قابل قبول نیست، جنایت و قتل شما قابل قبول نیست. و بنابراین، قراردادن خسارت گسترده و تخریب طبیعت در زیر آن خط قرمز واقعا یک تفاوت بزرگ ایجاد می کند.

اسکات دبلیو بادنوچ ، وکیل محیط زیست آمریکایی که طرفدار جرم انگاری اکوساید است، از این اصطلاح برای توصیف وضعیت و سرنوشت زمین استفاده کرد. به نظر اسکات، اکوساید در حال حاضر در تمام کره زمین بومی شده است. ساختارهای بوم شناختی که ارگانیسم های زنده را از زمان بسیار قدیم بر روی زمین نگه داشته است، در همه جا در حال فروپاشی است. اسکات می افزاید که بطور واضح اکوساید فرآیندی است که ما در کره زمین در آن زندگی می کنیم.

جنایت  پنجم

مفهوم اکوساید ناشی از تراژدی است. طی یک دوره ده ساله، دولت ایالات متحده 19 میلیون گالن علف کش قدرتمند را از جمله عامل نارنجی را در سراسر کشور ویتنام، کامبوج و لائوس پاشید تا پناهنگاه های دشمن در طول جنگ ویتنام را نمایان سازد.

مواد شیمیایی آغشته به  دیوکسین باعث از بین بردن جنگل های سرسبز و ایجاد سرطان، بیماری عصبی و نقص مادرزادی در افراد ساکن در این ناحیه شده است. در حالی که تعداد قربانیان مورد اختلاف است، گروه های ویتنامی ادعا می کنند که بیش از 3 میلیون نفر بر اثر این مواد شیمیایی قربانی شدند. در سال 1970، آرتور گالستون، زیست شناس دانشگاه یال  با استناد به استفاده از تخریب محیط زیست، جهانیان را به غیرقانونی خواندن آنچه اکوساید نامید، فراخواند.

پسری 12 ساله در سال 2012 در کلاس خالی در مرکز توان بخشی در دانانگ ویتنام. کودکان در مرکز توانبخشی با معلولیت های جسمی و ذهنی متولد شده اند و به گفته این مرکز، والدین آنها تحت تاثیر عامل نارنجی در زمان جنگ ویتنام بوده اند.

بیش از 20 سال بعد، جامعه جهانی گرد هم آمدند و دادگاه کیفری بین المللی را تشکیل دادند. دادگاهی که بطور رسمی در سال 2002 تحت معاده ای به نام معاده روم برای پیگرد نسل کشی و قتل عام، جنایت علیه بشریت، جنایات تجاوزگری و جنایات جنگی  تشکیل شد. در حال حاضر تعداد اعضای این معاهده 123 کشور است. و ای نر حالی اس تکه در بسیاری موفق موفق به انجام کار خود نمی شوند.

پیش نویس های اولیه معاهده روم شامل جرم تخریب محیط زیست بود. اما پس از مخالفت ایالات متحده، انگلستان و هلند با توجه به نگرانی های مختلف، از جمله اینکه معنی جرم دقیقا تعریف نشده بود، لغو شد. در عوض، به یک جرم در زمان جنگ منتقل شد که هرگز در آن مورد نیز کاری انجام نشد.  در نتیجه، قوانین کیفری بین المللی محافظت کمی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست در زمان صلح را در بردارد.

بادنوچ یک وکیل مدافع در موسسه حقوق محیطزیست در این باره می گوید: “ما در حال حاضر نمی توانیم شركت های بزرگ یا دولت های بزرگ را در قبال زیست محیطی مسئول بدانیم.” “بنابراین ، شما چه می کنید؟ ما نام می بریم و شرم می کنیم – این تمام چیزی است که داریم. “

طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل ، چندین دهه استخراج نفت در نیجریه توسط شرکت های تابعه Royal Dutch Shell باعث انتشار آلاینده های هوا ، زمین و آب در مناطقی از این کشور به بنزن و سایر آلاینده های سمی آلوده شده است. دادخواستهای مدنی سالها به دادگاههای اروپایی کشیده شده و هیچ قانونی آنقدر قوی نبود که از وقوع خسارت جلوگیری کند. اگرچه اخیراً دادگاه هلند به شرکت تابعه شل در نیجریه دستور داده بود تا خسارت کشاورزان نیجریه ای را جبران کند.

كورتیس اسمیت سخنگوی شل، به یك گزارش شركت اشاره كرد كه می گوید بسیاری از نشت ها در نتیجه خرابكاری و سرقت صورت گرفته و این شركت با ذینفعان در حال پاك كردن آلودگی های شناسایی شده توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل است.

بازی کودکان نیجریه در ایستگاه متروکه نفت در نزدیکی سوختن لوله های نفت و انتشار دود – سال 2007

کیت مکینتاش ، مدیر اجرایی انستیتوی حقوق بشر در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس گفت حتی تهدید شدن به عنوان یک جنایتکار بین المللی ، ممکن است از رفتارهای مخرب شرکت جلوگیری کند. “منظورم این است که ، برای روابط عمومی خوب به نظر نمی رسد ، اینطور نیست؟”

چین ، ایالات متحده ، هند و روسیه – چهار نفر از مهمترین آلاینده های جهان – عضو دادگاه کیفری بین المللی نیستند، اما اگر شرکتی مستقر در یکی از این کشورها همانند بسیاری از آنها در یک کشور عضو فعالیت کند ، مدیران آنها می توانند تحت تعقیب دادگاه قرار گیرند.

فشار برای جرم انگاری اکوساید تا دسامبر 2019 در حاشیه قرار داشت، زمانی که وانواتو و مالدیو، دو کشور جزیره ای که تهدید به افزایش دریا و آب و هوای شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی بودند، به دادگاه توصیه کردند که قانون خود را اصلاح کند.

جان لیخت ، سفیر وانواتو در اتحادیه اروپا ، در دادگاه با تأکید بر “پیوند مشترک” که همه مردم جهان را متحد کرد ، گفت: “میراث ما و آینده ما در معرض خطر است.” “زندگی ما با محیطی که در آن زندگی می کنیم عجین شده است.”

بازی کودکان در سواحل جزیره وانواتو – سطح آب دریا از سال 1993، 6 میلیمتر افزایش یافته که دو برابر میانگین جهانی است

تعریف اکوساید

پس از آنکه وانواتو از دادگاه کیفری بین المللی خواست که جرم انگاری اکوساید را در نظر بگیرد، کمپین توقف اکوساید به طور مستقل هیأتی از کارشناسان حقوقی بین المللی، از جمله مکینتوش از UCLA را دور هم جمع کرد تا تعریف واضحی از اکوساید تهیه کند. آنها قصد دارند تعريف خود را در ژوئن منتشر كنند، تا آن زمان آنها اميدوارند كه حداقل يكي از كشورهاي عضو دادگاه رسماً پيشنهاد كند كه دادگاه اقدام به اکوساید را به عنوان پنجمين جنايت بين المللي عليه صلح بپذیرد. مهتا گفته است که این تعریف احتمالاً مستلزم “نادیده گرفتن عمدی” تخریب محیط زیست مربوط به روش هایی مانند اقدام گسترده حفاری ، استخراج معادن و ترال در اعماق دریا است.

ریچارد جی راجرز، متخصص انگلیسی در حقوق کیفری بین الملل که یکی از شرکای Global Diligence و عضو هیئت تنظیم پیش نویس است، گفت که جرم انگاری برخی اقدامات مانند تخریب جنگل یا آبراه ممکن است نسبتاً ساده باشد.

نکته دیگری که تهیه کنندگان مجبورند با آن دست و پنجه نرم کنند این است که آیا جرم اکوساید باید به دادستان ها اثبات کند که آیا انسان آسیب دیده است. مکینتوش گفت که اگرچه این آستانه “آسیب انسانی” می تواند از نظر سیاسی جذاب باشد – جرایم موجود در دادگاه عمدتا شامل آسیب به انسان است – تمرکز زیست محیطی فقط بر روی محیط زیست می تواند اثبات دادستان را آسان کند، به ویژه هنگامی که صحبت از آسیب های مربوط به آب و هوا باشد تغییر، که اغلب افزایشی و غیرمستقیم هستند.

انتشار نفت در ماسه های قیر آلبرتا کانادا- سال 2014

به گفته دریل سولومون سخنگوی سفارت وانواتو ر بروکسل، اگر کشوری موافقت کند که پیشنهاد یک جرم اکوساید را برای بررسی به دادگاه کیفری بین المللی معرفی کند، در آن زمان کار سخت تری نیز آغاز می شود. تصویب یک فرآیند چند مرحله ای است که بسته به نوع اصلاحیه ارائه شده، نیاز به حمایت از دو سوم یا هفت هشتم اعضای دادگاه دارد. (وانواتو هنوز از این کارزار پشتیبانی می کند ، اما Covid-19 و “منابع محدود دیپلماسی بین المللی” این کشور حمایت از اکوساید را متوقف کرده است.)

در حالی که هیچ کشوری متعهد نشده است که به طور رسمی پیشنهاد کند که دادگاه اقدام به اکوساید کند ، این مبارزات در حال جلب نظر جنبش آب و هوایی به رهبری جوانان و گروه های جدید رادیکال مانند شورش انقراض میباشد.

در ماه دسامبر  سوفی ویلمس  وزیر امور خارجه بلژیک از کشورهای عضو دادگاه کیفری بین المللی خواست که احتمال پذیرش اکوساید را به عنوان یک جرم بررسی کنند. یکی از اعضای پارلمان بلژیک نیز لایحه ای را برای جرم انگاری اکوساید پیشنهاد کرده است. و قانون گذاران فرانسوی در حال کار بر روی قوانینی هستند که تخلف را به جرم و مجازات زندان تبدیل کند ، اگرچه کمپین اکوساید را متوقف کنید، این لایحه را “ضعیف” نقد کرده است.

حداقل 10 کشور در حال حاضر دارای قوانین ملی اکوساید هستند، از جمله ویتنام که این قانون را در سال 1990 تصویب کرد.

به طور جداگانه، وكلاي فرانسوي در ژانويه درخواستي را به نمايندگي از گروه هاي بومي آمازوني ارائه كردند تا دادگاه بين المللي كيفري تحقيقات درباره بولسونارو رییس جمهور برزيل به جرم جنايت عليه بشريت رسیدگی کند.

فرجام خواهی این دادخواست ادعا می کند که جنگل زدایی که توسط دولت بولسونارو و سایر سیاست ها تشویق شده است، مردم بومی را از خانه های خود مجبور به ترک کرده و حتی منجر به مرگ تعدادی در منطقه شده است. در حالی که این درخواست متکی به استناد به جرایمی است که دادگاه قبلاً به آنها رسیدگی کرده است ، وکلایی که آن را ارائه کرده اند گفته اند که این پرونده نیز نمونه ای از اکوساید است.

سفارت برزیل در واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: “دولت بولسونارو در حال انجام اقدامات مشخصی برای بهبود زندگی مردم بومی و اطمینان از آینده آمازون است.” سفارت برزیل همچنین گفت که بیش از 70 درصد از جمعیت بومی واجد شرایط واکسیناسیون اولیه Covid-19 دریافت کرده اند و میزان جنگل زدایی در آمازون از آگوست تا ژانویه 21 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است ،

الکس وایتینگ  استاد دانشکده حقوق هاروارد و هماهنگ کننده سابق تعقیب قضایی در دادگاه کیفری بین المللی ، گفت که جرم انگاری اکوساید قبل از دادگاه تأثیر بسزایی خواهد داشت، حتی اگر فقط چند مورد واقعاً تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. وی گفت: “وقتی جرمی به جرمی بین المللی تبدیل شود ، اثر موجی دارد.” “محیط مسئله زمان ماست. توانایی انجام کاری درمورد آن مهم به نظر می رسد. “

منبع: nbcnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *