یمن: بارقه‌ای از امید در یک جنگ ویرانگر

شهره صدری – آتش بس در یمن به برخی از یمنی ها این امکان را داده است که به آینده ای بهتر و فرصتی برای بازسازی امیدوار باشند.

آتش بس دو ماهه امیدی به یمن داده است. توافق بین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و دولت یمن از یک طرف و گروه حوثی ها، گام مهمی برای پایان دادن به درگیری است که ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را به گرسنگی کشانده است.

آخرین توقف هماهنگ شده خصومت ها در سراسر کشور در جریان مذاکرات صلح در سال 2016 بود.

اگرچه بمب‌ها فرو ریختند، هفت سال درگیری وحشیانه تلفات ویرانگری را بر کشوری فقیر وارد کرد و به آنچه سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی جهان می‌خواند، انجامید.

از زمان آغاز جنگ در سال 2015، برنامه توسعه سازمان ملل متحد تخمین می زند که بیش از 370000 نفر جان باخته اند که 60 درصد آنها به دلایل غیرمستقیم مانند کمبود غذا، آب و خدمات بهداشتی جان خود را از دست داده اند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، از هر سه یمنی، دو نفر به کمک های بشردوستانه و حفاظت نیاز دارند و چهار میلیون نفر در داخل کشور آواره هستند.

حملات هوایی و گلوله باران منجر به فروپاشی بیمارستان ها و مدارس شده است، در حالی که کمبود مواد غذایی – که در نتیجه حمله روسیه به اوکراین بدتر شد – بیش از 16.2 میلیون یمنی را تحت تأثیر قرار داده است که بیش از 2.25 میلیون کودک از بیماری حاد رنج می برند.

اما در پس آمار، سیاست و سرفصل ها، زندگی واقعاً برای مردم یمن چگونه است؟ با توجه بیشتر به شمال تحت کنترل حوثی ها، بسیاری از مردمی که در جنوب کشور تحت کنترل دولت زندگی می کنند از مواجهه با یک “جنگ اقتصادی” صحبت می کنند.

باید دید آیا آتش بس کنونی با میانجیگری سازمان ملل منجر به صلح پایدار در یمن خواهد شد یا خیر.

اما با وجود عدم اطمینان مداوم، زندگی ادامه دارد.

بچه ها به مدرسه می روند، ماهیگیران صید خود را می آورند و مردم در ترافیک منتظر می مانند، همه آنها امیدوارند که یمن بتواند آرامش پیدا کند و خود را بازسازی کند.

برای دیدن عکس ها از زندگی روزمره این روزهای مردم یمن به سایت اصلی خبر در الجزیره مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *