محیط زیست چین در نقطه عطف تاریخی

شهره صدری – دولت چین روز گذشته اعلام کرد که محیط زیست چین در دهه گذشته شاهد یک نقطه عطف تاریخی بوده است.

هان ونشیو، یکی از مقامات ارشد کمیته مرکزی امور مالی و اقتصادی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما روزهای مه آلود و آلودگی هوا، همچنین آبهای آلوده و بدبو کمتری را می بینیم و از آسمان آبی تر و آب های شفاف تر و کوه های سرسبز لذت می بریم.

هان گفت که زمین های جنگلی چین حدود یک چهارم کل جهان را تشکیل می دهند و انتشار دی اکسید کربن آنها در واحد تولید ناخالص داخلی حدود 34 درصد کاهش یافته است.

به گفت هان، این کشور همچنین در ظرفیت نصب شده نیروگاه بادی و خورشیدی و سایر انرژی های سبز و در تولید و فروش خودروها با انرژی نو در صدر جهان قرار گرفته است.

این مقام ارشد کمیته مرکزی امور مالی و اقتصادی چین افزود: چین به عنوان یکی از حامیان وفادار توافق پاریس، اهداف کاهش انتشار دی اکسید کربن را تا قبل از سال 2030 اعلام کرده است  و دستیابی به کربن صفر را قبل  از سال 2060 هدف خود قرار داده است.

تلاش های عینی

حفاظت از محیط زیست در دهه گذشته در دستور کار سیاست دومین اقتصاد بزرگ جهان قرار داشته است زیرا اقدامات قوی برای پیشبرد توسعه زیست محیطی و سوق دادن کشور به سوی آینده ای سبز انجام شده است.

یی مین، معاون وزیر محیط زیست در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: چین 13 قانون و 17 آیین نامه اداری را در مورد پیشگیری و کنترل آلودگی هوا، آب و خاک وضع یا بازنگری کرده است که با تلاش های دقیق برای تضمین اجرای دقیق قوانین همراه است.

در چین تجارت ملی کربن آغاز شد و صندوق توسعه سبز ملی راه اندازی شده است. در پایان سال 2021، اعتبار سبز به 15.9 تریلیون یوان (حدود 2.36 تریلیون دلار) رسید.

برای تشویق به تجارت سبز، چین بیش از 3.3 میلیون منبع آلودگی ثابت را در برنامه مدیریت فاضلاب خود قرار داده است. همچنین لیستی از محصولاتی که خطرات زیست محیطی بالایی دارند یا برعکس محصولاتی که برای حفاظت از محیط زیست حیاتی هستند، منتشر کرده است.

چین همچنین بعنوان پرجمعیت ترین کشور جهان،  آگاهی عمومی از حفاظت از محیط زیست را به سرعت بهبود بخشیده و سبک زندگی سبز را ترویج کرده است.

معاون وزیر محیط زیست  چین گفت : برای ساختن چینی زیبا باید تلاش های مستمری برای کاهش انتشار کربن، مبارزه با آلودگی و بهبود مدیریت زیست محیطی صورت گیرد. وی همچنین بر اهمیت پاسخگویی محلی، مشارکت تجاری، نظارت عمومی و سازوکارهای بازار محور تاکید کرد.

کاهش انتشار کربن

از آنجایی که پیشرفت اکولوژیکی چین وارد یک دوره حساس با تمرکز بر کاهش کربن شده است، پیشرفت عظیمی در تبدیل آن به توسعه سبز و کم کربن حاصل شده است.

هو زوکای، معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی، مجموعه‌ای از دستاوردهای مهم را از استفاده گسترده از نیروی پاک تا مصرف بهینه انرژی برشمرد.

ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر در چین از یک میلیارد کیلووات فراتر رفته است که در این بین ظرفیت انرژی آبی، بادی، انرژی خورشیدی و انرژی زیست توده در رتبه اول جهان قرار دارد. سهم انرژی پاک از 14.5 درصد به 25.5 درصد در ترکیب مصرف انرژی کشور افزایش یافته است.

تولید برق با آلایندگی بسیار کم با سوخت زغال سنگ از یک میلیارد کیلووات فراتر رفته است که در راندمان و کاهش انتشار در جهان پیشتاز است.

پیشرفت در حفظ انرژی نیز قابل توجه بوده است. متوسط رشد اقتصادی سالانه 6.5 درصدی چین در سال‌های گذشته تنها به دلیل افزایش سالانه 3 درصد مصرف انرژی بوده است. شدت مصرف انرژی 26.2 درصد کاهش یافته است که معادل صرفه جویی 1.4 میلیارد تن زغال سنگ استاندارد یا کاهش انتشار 2.94 میلیارد تنی دی اکسید کربن است.

معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین تاکید کرد که تلاش این کشور  برای کاهش کربن یک اصلاح عمیق و سیستماتیک است که نمی‌توان آن را به آسانی یا سریع به دست آورد. حذف تدریجی انرژی سنتی باید بر اساس جایگزینی مطمئن و با منابع جدید انرژی باشد.

به گفته هو، چین تلاش‌های خود را برای توسعه انرژی‌های جدید افزایش خواهد داد . براساس برنامه انرژی در چین، 450 میلیون کیلووات نیروگاه برق آبی، نیروی بادی و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در بیابان‌ها ساخته خواهد شد و اولین پروژه‌ها در مجموع 85 میلیون کیلووات را رکورد زده اند.

منبع: chinadaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *